בריאות ותזונה

כן, גם ’רק קצת אלכוהול’ מסוכן בזמן ההריון

מחקר חדש מצא כי אפילו צריכת אלכוהול מעטה בזמן ההריון מזיקה לעובר: "אין דבר כזה כמות בטוחה של אלכוהול שאפשר לצרוך בזמן ההריון"

  • ט' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נשים בהריון רגילות לשמוע שעליהן להתנזר מאלכוהול. בשנים האחרונות, עם זאת, החלה מגמה שבה מנסים לעיתים לטעון כי רק שתייה בהפרזה מסוכנת מאד לעובר, אבל כוסית יין פה ושם לא באמת משנה במשהו. מחקר חדש של אוניברסיטת בירמינגהם, מצא שזה פשוט לא נכון: אפילו צריכה מעטה של אלכוהול מסכנת את ההיריון ועלולה להותיר את העובר עם נזקים לכל החיים.

החוקרים ציינו שמאחר שכל המחקרים הקודמים בנזקי האלכוהול בזמן ההיריון התמקדו בנשים ששתו כמויות אלכוהול מופרזות לכל הדעות, הם ווידאו הפעם שהם בוחנים אך ורק מקרים בהם החשיפה לאלכוהול היתה מתונה. כמובן, אין שום אתיקה מדעית שמתירה לערוך ניסויים בנשים בהריון, ולפיכך המחקר הזה נערך בעכברות הרות – כמו רוב המחקרים לגבי סיכונים בהריון. במהלך המחקר, נחשפו העכברות ההרות לאדי אלכוהול רק פעם אחת בזמן הריונן, למשך כשש שעות.

כשהעכברות המליטו את הגורים, צוות החוקרים עקב אחריהם בקפידה וערך להם 'מבחני חרדה' מספרפעמים. עד מהרה התברר שהעכברים שנחשפו לאלכוהול ברחם סבלו מחרדה מוגברת, במיוחד בגיל ההתבגרות שלהם. האפקט היה בולט במיוחד אצל עכברים זכרים.

"יש הרבה פרסומים במדיה בשאלה האם יש כמות בטוחה של אלכוהול שאפשר לצרוך במהלך ההריון", אומר מרווין דיאג, הפרופסור לפסיכולוגיה שניצח על המחקר. "המחקר שלנו מראה שאין דבר כזה".

צריכת אלכוהול במשך ההיריון ידועה כבר שנים רבות כמסוכנות במיוחד. אלכוהול גורם לשורה ארוכה של מומים פסיכולוגיים וקוגניטיביים בתינוקות, וילדים הסובלים מ'תסמונת האלכוהול העוברית' עלולים לסבול כל חייהם מקשיי התנהגות, בעיות קשב וריכוז, פיגור שכלי, ואפילו הפרעות פסיכיאטריות קשות. אחרי עשורים ארוכים בהן בקושי היתה מוכרת בישראל, מדווחים היום רופאים מקומיים שהם נתקלים ביותר ויותר תינוקות וילדים כאלה – חלק מהמגמה המקומית הגוברת של שתיית אלכוהול.

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:אלכוהולהריוןסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה