חדשות בריאות

הסיבה האמיתית שבגללה מתפרסמים כל כך הרבה מחקרים על... שוקולד

שמתם לב למספרם הרב של מחקרים על שוקולד, הממליצים לכם להוסיף שוקולד מריר לתזונה שלכם? זה ממש לא עניין מקרי

  • ג' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התרגלנו כבר לכך שמחקרים על תזונה מבשרים לנו השכם והערב מה טוב לאכול ומה לא, כשלעיתים קרובות מסקנות מחקר הערב סותרות את מסקנות מחקר הבוקר. אבל אפילו אלה מבינינו שרק מעיפים מבט על הכותרות, בוודאי שמו לב שיש מזונות הזוכים ליחס מועדף ומככבים שוב ושוב במחקרים. אחד המזונות הללו הוא, ללא ספק, השוקולד.

ממבט ראשון ובלתי מעודכן מידי, נראה שכל אדם מבוגר יסכים ששוקולד הוא ממתק, ולפיכך לא יכול להיות בריא במיוחד. ובכל זאת, מתי לאחרונה ראיתם מחקר שמספר על נזקי השוקולד? במקום זאת, אנחנו מקבלים מספר מחקרים בשנה שמספרים לנו על התועלות המופלאות של השוקולד (או יותר נכון, של הקקאו שנמצא בתוכו) וממליצים לנו בחום להוסיף שוקולד לתפריט שלנו (שוקולד מריר, הם מדגישים, כדי שלא נחשוב שהחוקרים השתגעו לגמרי).

חשיפה חדשה של אתר החדשות האמריקאי 'ווקס' נותנת את הפתרון לחידת המחקרים הבלתי נגמרים על שוקולד. מאחורי המחקרים הללו, היא מגלה, עומדות ענקיות השוקולד העולמיות: בעיקר מארס, אבל גם נסטלה ואיגוד יצרני השוקולד של ארצות הברית.

האם זה אומר שהנתונים במחקר מזויפים? לא בהכרח. אבל כשראשי חברה – או איגוד חברות – מבטיחים מאות מיליוני דולרים בכספי מחקר למי שיחקור את המוצר שלהם, ברור שחוקרים יעדיפו לחקור שוקולד, ולא, למשל, אספרגוס. זו הטיה מוקדמת שקיימת בשדה המחקר התזונתי ומבטיחה, קודם כל, ששוקולד יזכה למחקרים רבים.

בנוסף, על אף שיצרני השוקולד לא יכולים לערוך ולשנות תוצאות מחקר שלא מצאו חן בעיניהם, הם יכולים להחליט שלא להמשיך לתקצב חוקרים שהגיעו למסקנות שליליות לגבי השוקולד, מה שיוצר תמריץ לחוקרים לעצב מחקרים שיצליחו לומר מילה טובה על הממתק.

לחברות מסחריות יש דרך נוספת להשפיע על המחקרים המתפרסמים: הם מודיעים מראש שיתקצבו רק את מי שיחקור שאלה ספציפית, כמו 'מהם תועלות השוקולד לבריאות', ונמנעות מלתקצב מחקר על נזקים.

ולבסוף, הגופים הללו מעסיקים מנגנוני יח"צ משומנים, שדואגים להפיץ את התוצאות, כך שבכל עיתוני העולם יוכלו חובבי השוקולד לקרוא עוד כותרת, שתשתיק את המצפון שלהם.

התופעה הזו, כמובן, לא ייחודית לשוקולד. מאחורי רובם המכריע של מחקרים הבודקים מאכל מסויים (מוצרי חלב, קפה, ביצים...) עומדים אינטרסים כלכליים. אבל אם אי אפשר לשנות את שדה המחקר כך שתקציבי מחקר לא יתקבלו מגופים מסחריים, לפחות אפשר להיות ערניים. קחו בחשבון שמאחורי כל מחקר כזה עומד אינטרס – וקראו את האותיות הקטנות, לא רק את הכותרות. קריאה זהירה כזו תגלה, למשל, שבכל המחקרים המהללים את השוקולד, צרכו הנסיינים קקאו ולא שוקולד, וכי הכמות השוקולד המריר שצריך לצרוך כדי לקבל את התועלת הבריאותית תעלה לכם ב-750 קלוריות... לא בדיוק משהו שקל לשלב בתזונה בריאה.  

תגיות:בריאותשוקולד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה