מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לקלוע צמה בשבת? מדוע מותר לברור בחג? ומה לעשות אם דברו עלי רע בעבודה?

מקבץ שו"ת 60 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ח תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר להשתמש במטוטלת לרפואה?

כדאי להקדים דברי האדמו"ר מחב"ד בספר אגרות קודש חלק י"ח (עמוד י"ז אגרת תקי"ט), שכתב וזה לשונו: "ובמה שכתב אודות מטוטלת, ומעתיק בזה שיודע כו' – כשאני לעצמי איני מאמין בכל העניין, בכל זה לא שמענו ולא ראינו אינה ראי', ולכן עליו לפנות לרב מורה הוראה, והוא יורהו אם מותר הדבר ע"פ שו"ע, וכמדומה כבר כתבתי לו, שלמה לו לחפש דרכים חדשים ועניינים חדשים, בה בשעה שדרך סלולה היא דרך התורה והמצווה וכו'", עד כאן תורף דבריו.

ובכל זאת לעניין הלכה – יעוין שו"ת שבט הלוי חלק ט' (סימן קע"ד), שדעתו שמצווה להתרחק לגמרי משימוש במטוטלת, ומכל מקום אם משתמשים בזה רק לרפואה אין צריך למחות בדיעבד. אולם כדי לדעת העתיד בשאר דברים יש לחוש לאיסור הן מצד ניחוש דאורייתא והן משום תמים תהיה דאורייתא, יעוין שם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. האם מותר לדווח למשטרה על נהג לא זהיר? מדובר על שכן שנוהג כמעט כל יום לשתות אלכוהול בשעות הלילה, ונוסע כ-5 ק"מ ממקום השתייה עד לביתו. האיש אגרסיבי מאוד בהתנהגותו ואין לו דרך ארץ. בגלל התופעה הזו הוא נוהג בפראות בכבישים שלצידם הולכי רגל רבים (דרך קרייה חרדית שלא לכולם רכבים), מספר פעמים עלה על מדרכות בשכונה, וגרם לנזקים קטנים ברכבו וברכוש המשותף. למרות האיסור להלשין, האם יש פה הצדקה לפנות למשטרת התנועה על מנת שתציב לו מארב, ואולי בדרך זו יימנע מלסכן הולכי רגל ורכוש?

חובה עליך לדווח מיד למשטרה על אותו אדם שנוהג בשכרות, כדי למנוע אסונות בנפש וברכוש. וכמו שכתב בכיוצא בזה הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן ס'). וע"ע בספר עלינו לשבח חלק ב' (בסוף הספר תשובה פ"ט) ובספר מאיר נתיבים (עמודים 37-38).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. האם מותר להשתמש בדאודורנט רול בשבת?

מותר להשתמש בדאודורנט רול בשבת, כי אין איסור הולדת ריח בגוף האדם (ראה שו"ת יביע אומר חלק ו' חלק אורח חיים סימן לו, ושו"ת יחוה דעת חלק ו' סימן כ"ה). והיות שזה חומר נוזלי אין לאסור בזה משום ממרח.

אולם אין להשתמש בדאודורנט סטיק מוצק בשבת, משום איסור ממרח (וכ"כ בספר הליכות שבת חלק א' עמוד ש"כ).

* * *

4. מדוע בחג אין איסור לברור פסולת מתוך אוכל כמו בשבת?

זה נכון שביום טוב, כאשר המאכל מרובה והפסולת מועטת, יש לברור את הפסולת מתוך האוכל. אולם כשהפסולת מרובה על האוכל, יש לברור את האוכל מתוך הפסולת כדי למעט בטירחא ביום טוב. וכל זה הוא דווקא בברירה ביד, אבל בכלי, כגון בטבלא או בנפה או בכברה, אסור לברור בשום אופן (שלחן ערוך ורמ"א באורח חיים סימן תק"י סעיף ב', ומשנה ברורה שם).

הסיבה שהתירו חז"ל לברור פסולת מתוך אוכל כאשר המאכל מרובה על הפסולת (ובשבת הלא זה אסור) הוא משום שמן התורה אין בכלל איסור בורר ביום טוב, כיון שהוא צורך אוכל נפש בו ביום, וכמו שהתורה התירה לאפות ולבשל ביום טוב, כך גם לברור. אלא שחז"ל אסרו לברור פסולת מתוך האוכל כאשר הפסולת מרובה, כדי למעט בטרחה ביום טוב. וכן אסרו חז"ל לברור בכלי ביום טוב, היות שזה נראה שהוא בורר לצורך מחר (ראה משנה ברורה סק"ז).

* * *

5. א. האם בחג מותר לקלוע צמה? ב. האם בחג מותר להשתמש בספוג כלים רגיל או שיש להשתמש בזה שמשתמשים בו בשבת? ג. בני בן ה-13 נהנה לשתות כוסית שתייה חריפה בשבת ובחג. האם יש לאפשר זאת?

א. אסור לקלוע צמה בשבת (שלחן ערוך אורח חיים סימן ש"ג סעיף כ"ו. ובמשנה ברורה ס"ק פ"ב שזהו איסור דרבנן משום שדומה לבניין). והוא הדין ביום טוב.

ב. אין הבדל בין שבת ליום טוב בעניין ניקוי הכלים בספוג.

ג. יותר נכון למנוע זאת ממנו. ובכל זאת אם זה נעשה במינון ובפיקוח, ואינו משתכר מזה, והוא מתנהג אחר כך כיאות, ניתן לאפשר לו זאת מידי פעם בפעם. והכל לפי העניין. ועשיתם כחכמתכם.

* * *

6. האם צריך לטבול מחט שבה אני נעזרת לתפירת עוף ממולא?

מחט שתופרים בו עוף ממולא – יש להטבילו ללא ברכה.

מקורות: אמנם דעת הש"ך ביורה דעה (סימן ק"כ ס"ק י"א) שמחט כזה פטור מטבילה, ע"ש. אכן יעויין בספר יוסף אומץ (דיני טבילת כלים עמוד 345) ובספר נוהג כצאן יוסף (עמוד פ"ז), שכתבו שמחט שתופרין בה מולייתא, ר"ל שתופרין בה בשר שממלאין אותו בביצים וקמח, צריך טבילה, ע"ש. וכן ע"ע בדרכי תשובה (סימן ק"כ ס"ק מ"ד) שלפי דעת הפרי חדש יוצא שיש להטביל מחט זו ללא ברכה, ע"ש.

* * *

7. יש לי בעיה דחופה בעבודה. שמעתי שמישהו דיבר עלי. אני רוצה לעשות איתו עימות כדי לגלות אם הדברים נכונים, ומצד שני אני יודעת שזה יקרא לשון הרע. ובגלל שאני חוזרת בתשובה מתחילה אני לא רוצה. מה עלי לעשות? להתעלם מזה או לברר את העניין.

הדבר הטוב ביותר הוא אכן לגשת אליו ולשאול אותו בלשון רכה ועדינה האם אכן הוא דיבר עליך. בדרך כלל, אם השאלה נשאלת ברכות, האדם יסביר לך את אשר היה וההדורים ביניכם ייושבו.

וכך כתב הרמב"ם בהלכות דעות פרק ו' (ו'): "כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק, כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצווה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך. ואם חזר ובקש ממנו למחול לו צריך למחול, ולא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלוקים".

* * *

8. מדוע היהדות של אדם נקבעת דווקא לפי אמו ולא לפי אביו?

ההבדל בין יהודי לגוי הוא בנשמתו, וכך גילה לנו בורא עולם שכאשר היסוד הוא מאמא יהודית – יקבל הוולד נשמת ישראל.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. האם לגעת בכלב שלי בשבת זה נחשב לגעת במוקצה? והאם זה אסור לחלוטין או רק עדיף להימנע? 2. האם בנרגילה צריך לבדוק כשרות? כי בסיגריות לא צריך.

1. זה נחשב לנגיעה במוקצה, שאסורה שלא לצורך האדם. ויש מתירין כל נגיעה במוקצה שאינה מביאה להזזת המוקצה. טלטול הכלב אסור בהחלט.

2. לא.

* * *

10. אני שמה שפתון בגלל יובש בשפתיים, והרבנית שלי אמרה שצריך על זה הכשר. אבל ראיתי באתר שלא צריך, אז מה נכון?

ידידי הרב מנשה העתיק שצריך הכשר לפסח, וכך הוא האמת, מאחר שטעמו לא נפסל.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה