בריאות ותזונה

הורים ומעשנים? ילדיכם סופגים את העשן גם כשאתם מעשנים במרפסת

מעשנים רבים לא מודעים למחקרים העדכניים הבאים: חלקיקי עשן שנותרים על משטחים נספגים בריפודי הרהיטים, ותצר הניקוטין נמצא ברמה כפולה בשתן של ילדים שהוריהם מעשנים גם ליד חלון פתוח. ונשמרתם

  • י"ב תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר שנערך באוניברסיטת תל-אביב בדק תפיסות שגויות שמובילות לחשיפת ילדים לעשן סיגריות מצד ההורים. המחקר, שפורסם בכתב העת Nicotine and Tobacco Research, כלל ראיונות מקיפים עם 65 הורים לילדים קטנים ממשפחות מעשנות חילוניות ודתיות ממרכז הארץ, ובדק את תפיסותיהם של ההורים בנושא החשיפה לעישון.

על פי נתונים עדכניים, כ-40% מהילדים בעולם חשופים לעישון פאסיבי. הסיבה לכך, על פי המחקר, היא שהורים לא מודעים לחשיפה העצומה של העישון, גם במקומות פתוחים, על יד חלון פתוח ובחדר מאוורר.

החוקרים הציגו הנחות נפוצות ומוטעות בקרב הורים מעשנים: "אם לא רואים ולא מריחים עשן, הילדים שלי לא חשופים". עם זאת, מחקרים עדכניים מוכיחים כי החושים שלנו אינם מהווים גלאי אמין לאיתור עשן, וכי 85% מהעשן הוא בלתי נראה, ומרכיבים רבים של עשן הסיגריות הם חסרי ריח. בנוסף, לא תמיד ניתן לסמוך על חוש הריח הירוד, יחסית, בקרב מעשנים.

עוד עולה מהמחקר כי הורים רבים סברו שאם מעשנים על יד חלון פתוח או במרפסת בלבד, או באזור מוגדר לעישון, או מאווררים את החדר לאחר העישון, הילדים לא ייפגעו. בפועל, בדיקות שתן של ילדים שהוריהם מעשנים ליד חלון פתוח כללו רמה כפולה של קוטינין (תוצר של ניקוטין) בהשוואה לילדים שהוריהם אינם מעשנים.

חשוב להבין כי העשן נותר באוויר למשך שעות רבות; חלקיקי עשן שנותרים על משטחים ונספגים בריפודי הרהיטים עלולים להיפלט לחלל אפילו שנה ומעלה לאחר מכן. כמו כן, חשיפה לעשן סיגריות עלולה להיות גם בשטח פתוח.

ממצאי מחקרים אחרים מצביעים על כך שמשך הזמן שלוקח לאיכות האוויר שבתוך הבתים לחזור למצב הקודם לאחר עישון בתוך הבית הוא בממוצע כמעט 3 שעות, ולפעמים אפילו 5 שעות. במחקר אחר התגלו חלקיקי עשן גם במרחק של כארבעה מטרים מהמעשנים.

מסקנת המחקר חד משמעית: "הורים רבים מאמינים שהם נוקטים אמצעים מספקים כדי להגן על ילדיהם מנזקי עשן הסיגריות, אבל מתברר שלעיתים הם כלל אינם מודעים לחשיפה, ולכן גם אינם נוקטים אמצעים מספקים כדי להגן ילדיהם", אמרו החוקרים. "כדי להגן על ילדים מפני עישון פסיבי, ההורים חייבים להשתכנע שהחשיפה מתרחשת, גם כשהם עצמם אינם יכולים לחוש בעשן", מציינים החוקרים.

תגיות:עישוןילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה