כתבות מגזין

פעיל הידברות, יהודי תושב מיאמי, בראיון מיוחד לקראת ההוריקן: "כל תפילה תעזור לנו"

שלומי פדלון, פעיל הידברות במיאמי, מתכונן לסערה הגדולה ומבקש: "תפילות של עם ישראל יעזרו פה. כל תפילה, כל בקשה, כל תחינה – כל דבר כזה יכול בהחלט לעזור להגן על כל תושבי המקום, ובכללם היהודים"

  • י"ז אלול התשע"ז
אא

שלומי פדלון, בן 49, נשוי ואב לשלושה ילדים, מתגורר במיאמי. לפדלון קשר ארוך עם הידברות, והוא פעיל בתחום הקירוב במיאמי כבר כ-20 שנה, במקביל לעבודתו במקום בתחום הנדל"ן. "זה סיפור ממש מתחילת ימיו של הארגון, 10 שנים אחורה", הוא מספר. "באותה תקופה היינו בקוסטה ריקה, והגיעה לידינו הספר 'המהפך' של הרב זמיר כהן. בעקבות הקריאה, צצו לנו הרבה שאלות, וחשבתי שהדרך הטובה ביותר שבה אוכל לקבל את התשובות לשאלות הללו, היא מכותב הספר עצמו. כך נוצר הקשר הראשוני שלי עם הרב. מאז הרב – והידברות בכלל – מגיעים להרצאות פה במיאמי אחת לתקופה. זכינו, ב"ה, לארח את הרב בביתנו מספר פעמים. הרב מגיע לכאן להרצאות וגם לסמינרים".

 

 

פדלון מספר שהסמינרים עם הרב חיזקו מאוד את הקהילה, וכך גם הדיסקים, החומר הלימודי ואתרי הידברות בשפות השונות. "כפעיל הידברות, אני בעיקר מחלק את הדיסקים ואת החומר שיש לי. הקשר של הקהילה עם הידברות הוא אמנם לא קשר יומיומי, אבל הם באמת מעריכים את הרב, ובאים בהמוניהם כשהרב מגיע. ממיר צופיה, שבדיוק הגיע לכאן, הוא אחד הדברים שעוזרים מאד לקשר הזה, ולא רק אצלנו אלא בהרבה מאד קהילות באמריקה. אנחנו הרי לא מצפים מהרב זמיר שיגיע להרצות כאן פעם בחודש... עם הממיר אפשר ליהנות מהרצאות בצורה רצופה וזמינה יותר, וזו דרך טובה. וכמובן גם דרך האתר. יש כאן הרבה אנשים שגולשים באתר הידברות באופן קבוע, ויש גם אנשים שמעורים באתר ממש, כי ללא ספק, זה אתר היהדות החזק ביותר שקיים בעולם".

ההוריקן "אירמה" מתקרב גם לאזור שלכם עכשיו. איך אתם מתכוננים לזה? האם אפשר בכלל להתכונן לדבר כזה?

"תראה, הסערה נמצאת בים האטלנטי, ולפי כל התחזיות – זו סערה שלא נראתה כמותה בעשור האחרון. סערה מאד-מאד גדולה וחזקה, בקטגוריה 5, עם רוחות של יותר מ-300 קמ"ש. מי שמכיר את התופעה של הוריקן, יודע שבתוך הסערה יש עין. כשאתה מסתכל לתוך העין – אתה רואה שמים כחולים, והכל רגוע כביכול. בסערה הזאת, רק העין של הסערה לבד היא בקוטר של בערך 40-50 ק"מ. הסערה כולה היא בערך בקוטר של 500 ק"מ. זה רק כדי שתבין את סדר הגודל. הסערה הזו נמצאת עכשיו במרחק של בערך יומיים מאיתנו, לפי הנתונים. אנחנו מקווים שהיא תוסט ממסלולה לאיזשהו כיוון, אפשר גם שתיעלם לגמרי, זה יהיה הכי טוב... אני חושב שתפילות של עם ישראל יעזרו פה. הצעקות של מאות אלפי היהודים שנמצאים באזור הזה, כל תפילה, כל בקשה, כל תחינה – כל דבר כזה יכול בהחלט לעזור ולהגן על כל תושבי המקום, ובכללם על היהודים כאן".

כמה יהודים חיים כיום במיאמי?

"אין לי מספר מדויק, אבל מדובר בכמה מאות אלפים. כרגע גם לא מדובר רק על מיאמי – מדובר על כל פלורידה, ומי יודע לאן זה ימשיך. כרגע, בחלק מהמקומות מדברים על פינוי חובה, מה שנקרא כאן Mandatory Evacuation. פינוי כזה יכול להגיע לחצי מיליון תושבים ומעלה. הפינוי בעצמו יוצר בעיות, ולכן החלטנו עד עכשיו לא להתפנות. אבל עכשיו באמת יצאו גם כאן בהודעה שיש פינוי חובה".

 

 

מי שבכל זאת לא יתפנה – יהיה לו מרחב מוגן?

"לא. אין פה מרחבים מוגנים, הבתים פה בנויים בצורה שונה מהארץ. הם גם לא בנויים בחוזק שאנחנו מכירים בארץ, הבנייה כאן די חלשה ורעועה. לכן כשיש אסונות מהסוג הזה, הנזקים הם עצומים. עכשיו כשיש פינוי חובה זה כבר סיפור אחר לגמרי. באמת ממש חובה לעזוב, זו כבר לא בחירת רשות".

כמה אנשים מתפנים מבתיהם כרגע?

"זה יכול להגיע למיליון איש. הפינוי בעצמו יוצר בעיות. זה אומר פקקים אדירים, זה אומר שנתקעים בלי דלק על הכבישים, ושאין דלק בתחנות דלק כבר מזמן. כל זה יוצר סכנה נוספת בדרך, בכבישים. עכשיו גם אנחנו עצמנו צריכים לדון בנושא, ולהחליט אם אנחנו מתפנים, ואיך".

 

קראו מספר פרקי תהילים להצלחת תושבי ארה"ב

תהילים קכ"א – שיר למעלות

(א) שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי. (ב) עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. (ג) אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ. (ד) הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל. (ה) יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ. (ו) יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה. (ז) יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ. (ח) יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם.

 

תהילים נ"ז - תהילים להצלחה
(א) לַמְנַצֵּחַ אַל תַּשְׁחֵת לְדָוִד מִכְתָּם בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי שָׁאוּל בַּמְּעָרָה. (ב) חָנֵּנִי אֱלֹהִים חָנֵּנִי כִּי בְךָ חָסָיָה נַפְשִׁי וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ אֶחְסֶה עַד יַעֲבֹר הַוּוֹת.( ג) אֶקְרָא לֵאלֹהִים עֶלְיוֹן לָאֵל גֹּמֵר עָלָי. (ד) יִשְׁלַח מִשָּׁמַיִם וְיוֹשִׁיעֵנִי חֵרֵף שֹׁאֲפִי סֶלָה יִשְׁלַח אֱלֹהִים חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ. (ה) נַפְשִׁי בְּתוֹךְ לְבָאִם אֶשְׁכְּבָה לֹהֲטִים בְּנֵי אָדָם שִׁנֵּיהֶם חֲנִית וְחִצִּים וּלְשׁוֹנָם חֶרֶב חַדָּה. (ו) רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים עַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ. (ז) רֶשֶׁת הֵכִינוּ לִפְעָמַי כָּפַף נַפְשִׁי כָּרוּ לְפָנַי שִׁיחָה נָפְלוּ בְתוֹכָהּ סֶלָה. (ח) נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים נָכוֹן לִבִּי אָשִׁירָה וַאֲזַמֵּרָה. (ט) עוּרָה כְבוֹדִי עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר. (י) אוֹדְךָ בָעַמִּים אֲדֹנָי אֲזַמֶּרְךָ בַּל אֻמִּים. (יא) כִּי גָדֹל עַד שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ. (יב) רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים עַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ.

 

שכתוב הראיון: דבי רייכמן

תגיות:הוריקןסופת הוריקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה