חדשות מדע וטכנולוגיה

לא תאמינו מה קורה במוח של התינוקות בזמן שהם ישנים

תוהים למה תינוקות ישנים כל כך הרבה? זה בגלל כל העבודה האינטנסיבית שהמוח שלהם עושה בזמן השינה

  • י"ז אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תהיתם פעם מדוע תינוקות זקוקים לשינה כה רבה? אחת הסיבות, מסתבר, קשורה לדברים הרבים שעל התינוקות ללמוד בחודשי החיים הראשונים שלהם בעולם.

מדענים במכון פלאנק הגרמני החליטו לבדוק כיצד תינוקות בני שישה ושמונה חודשים לומדים לזהות את שמותיהם של חפצים בסביבתם: הם הראו לילדים חפצים מומצאים – פיסת פלסטיק בצורה משונה, למשל – וקראו להם בשמות מומצאים, למשל 'בופל' או 'זוסר'. החפצים לא היו זהים. כך למשל הראו לילדים חפצים דומים אבל בצבעים שונים שהיו כולם 'בופל', או חפצים דומים בצורה גיאומטרית שונה מעט שנקראו כולם 'זוסר'. אחרי הכל, אומרים החוקרים, ילדים לומדים לזהות חתול או כף על אף שלא כל החתולים או הכפות נראים אותו הדבר.

למה דווקא חפצים מומצאים נבחרו לניסוי? החוקרים רצו לוודא שתינוקות אינם נשענים על ידי קיים אלא רוכשים ידע חדש. ורכישת הידע החדש הזה, מסתבר, נעשית דרך שינה .בתחילה, התינוקות לא זיהו חפצים נוספים מאותו הסוג ולא ידעו לקשר בינם לבין השם המומצא שניתן להם. גם אם ה'בופל' השני שראו היה דומה מאד ל'בופל' הראשון, הם הגיבו אליו כאל אובייקט חדש לגמרי.

כל זה השתנה כשהתינוקות פרשו לתנומת צהריים. אחרי שינה טובה התינוקות שהתעוררו וראו שוב 'בופל' ידועו הפעם לזהות אותו כמשהו מוכר ולקשר בינו לבין השם שנאמר להם. השינה איפשרה להם 'לעכל' את המידע החדש ולשלוף אותו לפי הצורך.

"התוצאות שלנו מראות שלדים מאחסנים משמעות של מילים בזיכרון לטווח ארוך שלהם הרבה יותר מוקדם ממה שהנחנו", אומרים החוקרים. "רק במהלך שינה המוח של התינוק מתנתק מהעולם החיצוני, ואז מסנן מידע שקיבל ושומר את הקשרים הנחוצים. יכולות קוגניטיביות ולשוניות מוקדמות, לפיכך, יכולות להתפתח רק באינטראקציה בין חקירת העולם בעירות ותהליכי הסידור בזמן השינה".

תגיות:מוחתינוקותחדשות מדעשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה