חדשות בארץ

אח ואחות חשבו שכל משפחתם נספתה בשואה – ומצאו 500 קרובי משפחה

אלכס כפרי האמין תמיד כי הוא ואחותו הם השרידים היחידים למשפחת אביו שנספתה בשואה. תגלית ביום השואה האחרון הובילה אותו למאות בני משפחה שמעולם לא ידע על קיומם

  • י' אב התשע"ז
בני המשפחה בכנס בלונדוןבני המשפחה בכנס בלונדון
אא

אלכס כפרי, ישראלי בן 71, האמין תמיד שהוא ואחותו הם שרידים יחידים למשפחה שנספתה בשואה. אימם סיפרה להם רבות על אחיה ואחיותיה, הדודים והדודות, שנרצחו כולם בשואה, ואף שיתפה אותם בפעולות הנצחה. האב, לעומת זאת, שעלה לארץ עוד לפני השואה – סירב בתוקף לדבר על בני משפחתו. אלכס ואחותו הבינו מכך שגם הוא חווה אובדן כואב של כל בני המשפחה.

לפני עשר שנים, עם זאת, אלכס החליט שהגיע הזמן לנסות לחקור באופן מסודר את גורל בני המשפחה מצד אביו. כל מה שידע הוא אביו, דוד כפרי, עברת את שם משפחתו כשהגיע לארץ – אבל השם המקורי היה 'קוקלה'.

בערב יום השואה האחרון, אלכס נתקל בפייסבוק בפוסט של אדם ששם משפחתו קוקלה. אותו אדם כתב כי הוא נעזר באתר הגנאלוגיה MyHeritage כדי למצוא קרובי משפחה – וגילה שהוא משתייך לשבט משפחתי ענק.

אלכס הגיב על הפוסט: "גם אני ממשפחת קוקלה ומחפש קרובים".

עוד באותו הערב, כפרי זכה לטלפונים מעליזה גודפרי מסיאטל ואיאן לוין מלונדון, המנהלים את העץ המשפחתי הרחב של שושלת קוקלה ב- MyHeritage . השיחה הבהירה מעל לכל ספק: לכפרי יש מאות קרובי משפחה ידועים.

"חוויתי את הרגע שחיכיתי לו כל חיי, שיתפו אותי במידע על אחיו של אבי ושלחו לי תמונה מהחתונה של סבא וסבתא שלי", מספר כפרי.

המחקר הגניאולוגי של משפחת קוקלה התחיל לפני יותר מעשרים שנים, וכולל מידע על 10 אחים שלהם מאות צאצאים כיום. בני המשפחה אף כינסו את כל השבט המורחב למפגש משפחתי בלונדון, אליו הגיעו 500 צאצאים לשושלת קוקלה, המתגוררים ב-15 מדינות שונות. כפרי השתתף גם הוא בכנס ותיאר אותו כ'חוויה מיוחדת מאד'. 

אז מדוע סרב אביו של אלכס כפרי לדבר על משפחתו? "ההשערות שלי הן שאבי לא רצה לדבר על משפחתו בגלל ייסורי מצפון שלא יכל לעזור להוריו לברוח מהשואה, לדעתי היו לו רגשות אשם על גורלם בגלל שנטש אותם", אומר אלכס כפרי. "אבא עלה לארץ בשנת 1920 כשהיה בן 20, הוא היה אחד מהמארגנים של קבוצת חלוצי ליטא שנקראה "אחווה". הם עברו בין יישובים וסייעו בהקמת הארץ, מבניית מגדלי מים והקמת רפתות. לפי מידע היסטורי שקראתי על הקבוצה הבנתי שהורי הצעירים התנגדו נחרצות לעליה לארץ שכללה את נטישת מסלול הלימודים. סביר שגם הוא עשה את המהלך בלי רשות הוריו ויש מקרים בהם הורים בליטא ישבו שבעה על ילדיהם שעברו לארץ. אולי גם כאב לו שהוא לא נפרדו מהוריו בטוב לפני סופם המר. היום אני מאוד מצטער שלא התעקשתי להעלות את הנושא ולברר טוב יותר נתונים על המשפחה".

תגיות:השואהמשפחהפייסבוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה