הריון ולידה

בהריון? אחרי לידה? כך תכיני את עצמך לצום

אם את בעיצומו של היריון, או שילדת לאחרונה ואין לך מניעה רפואית לצום בתשעה באב – קבלי מדריך רפואי שיסייע לך להכין את עצמך כראוי לקראת הצום

  • ט' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מזל טוב, את בהיריון, או שאולי ילדת לאחרונה. אבל יחד עם השמחה, ויחד עם עם ישראל כולו, מתערבב לו צער עמוק בתוך השמחה, על תשעה באב המתקרב, ואיתו הצום.

אז עד שייבנה בית המקדש מחדש, ויום תשעה באב יהפוך מיום של אבל ליום של שמחה – קבלי כמה עצות, מאת פרופסור אייל סיוון שרואיין לאתר כיכר השבת, שיסייעו לך להתכונן לצום כראוי, במידה ואין לך מניעה רפואית לצום.

 

לפני הצום

ראשית, לפני הצום כדאי קודם לוודא שאת לא סובלת מאחד התסמינים הבאים: יתר לחץ דם, רעלת טרום לידה, נטיה לקרישיות יתר, או כל מחלת רקע אחרת. במידה וכן -  עלייך להיוועץ מראש ברופא ובמורה הוראה, כדי לקבל אישור שאת יכולה לצום.

במידה ואת יכולה לצום, כדאי לאכול לפני הצום מנה מאוזנת, הכוללת פחמימות מורכבות, כמו לחם מחיטה מלאה או אורז מלא. גם שתיה מרובה חשובה מאוד. כדאי לשתות נוזלים הכוללים סוכרים שמתפרקים בגוף באיטיות, כמו סוכר ענבים.

ככלל, אם את צמה וגם מניקה במקביל – חשוב שתקפידי מאוד על כמות הנוזלים בגוף, שכן הזנת התינוק – מתבססת על הנוזלים שקיימים בגופך. לכן, חשוב להימנע ממשקאות שמאיצים איבוד נוזלים, כמו קפה או תה, וכן ממצבים המוסיפים להתייבשות ולאיבוד נוזלים, כמו מאמץ יתר או פעילות ספורטיבית.

 

בתוך הצום

במהלך הצום עצמו, חשוב מאוד להיזהר שלא להגיע למצב של התייבשות, במיוחד אם את בהיריון. זו, גורמת להקטנת נפח הנוזל בדם – ומשכך עלולה להיות מסוכנת. לכן, אם את בהריון ואין לך מניעה רפואית לצום - חשוב שתימנעי בתוך הצום מחשיפה לשמש, שהייה במקום שאינו ממוזג, או פעילות ספורטיבית או מאומצת.

במידה ובמהלך הצום את חשה בעילפון, התכווצויות, דימום או כאבים בבטן התחתונה – עלייך להפסיק את הצום.

אם את סובלת מהקאות – חשוב שתדעי שאת מאבדת יותר נוזלים, ולכן עלייך להיוועץ במורה הוראה וברופא, כדי לדעת מה לעשות במקרה ואת חשה ברע.

בסיום הצום:

את הצום כדאי לפתוח בשתיית נוזלים, ולאחר מכן באכילה קלה ומאוזנת. כדאי להיזהר מאכילה מוגזמת, שכן זו יכולה להביא לכאבי בטן ועומס מיותר על מערכות הגוף.

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:צוםהריוןנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה