בריאות ותזונה

האם הדור הבא יהיה דור ללא עישון? על פי הצעת החוק המפתיעה הזו, נראה שכן

הצעת חוק חסרת תקדים קוראת לאסור מכירת סיגריות למי שנולדו החל משנת 2010. "אסור לנו לאפשר לילדינו להצטרף למעגל העישון הקטלני", אומרת מציעת החוק

  • כ"ד תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הצעת חוק חסרת תקדים בישראל הונחה אתמול (שני) על שולחן הכנסת. ההצעה קוראת לאסור מכירת סיגריות למי שנולדו החל משנת 2010.

בחודש שעבר פירסם משרד הבריאות נתונים קשים אודות מספר המעשנים בישראל וגילם. הנתונים הצביעו על כך ש-22.5% אחוזים מהישראלים שגילם 21 שנה ומעלה נוהגים לעשן, ומספר המעשנים הכולל בישראל עומד על כ-1.2 מיליון בני אדם. נתון מדאיג שנכלל בפרסומים מעלה כי ילדים בישראל מתנסים לראשונה בעישון סיגריות בגיל צעיר מאוד. כן עולה כי 2.6% אחוזים מהבנים היהודים מעשנים סיגריות כבר בגילי חטיבת הביניים.

על מנת להילחם בתופעה המסוכנת, מבקשת הצעת החוק לאסור מכירת מוצרי טבק לכל מי שנולד אחרי שנת 2010, וזאת כדי להביא לגמילה הדרגתית אך מוחלטת של דור העתיד מהתלות.

בזמן גיבוש החוק והכנתו לקריאה השונות בכנסת ייתכן שהשנה אף תוקדם ל־2007. במקביל, לא תיאסר מכירת סיגריות לילידי שנתונים מבוגרים יותר, ובכך לא תיווצר פגיעה בציבור המעשנים הקיים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

על פי הצעת החוק, על מנת לרכוש מוצרי טבק יהיה צורך להציג תעודת זהות. במידה ושנת הלידה של הקונה תהיה אחרי 2010 הוא לא יוכל לרכוש סיגריות. מנגנוני הענישה בחוק החדש יהיו דומים לאלה האוסרים כיום מכירת סיגריות לבני 18 ומטה, שהקנס עליה עומד על עד עשרות אלפי שקלים לכל מכירה. החוק יאסור על מכירת מוצרי הטבק, ולא על רכישתם, כך שבכל מקרה לא תושת אחריות פלילית כלשהי על הצרכנים, אך המוכרים יסתכנו גם בקנס מלבד ההרשעה הפלילית.

עם הגשת ההצעה, אמרה ח"כ זנדברג ל'ידיעות': "הבריאות של דור העתיד מונחת על כתפינו. במשך עשרות שנים עמדנו מנגד ואיפשרנו לאיום הטבק להמשיך ולגבות אלפי קורבנות מדי שנה, בזמן שמאמצי הרשויות המצומצמים שכבר הופנו למאבק נועדו לצמצום תופעת העישון במקום למיגורה. חוקים כמו הגבלת גיל העישון נועדו לקדם מסר שלפיו מי שמבוגר יכול לעשן, אבל המסר צריך להיות הפוך, חד וברור: אסור לנו לאפשר לילדינו להצטרף למעגל העישון הקטלני".

את הצעת החוק הגישה ח"כ תמר זנדברג, ואליה שותפים הח"כים יעל גרמן, יהודה גליק ודב חנין. האגודה למלחמה בסרטן שותפה ליוזמה ובירכה עליה, וכך גם איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל.

תגיות:הדור הבאעישוןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה