בריאות ותזונה

מחקר חדש: לא ישנתן כל הלילה? אכלו שוקולד מריר

מחקר חדש מצא כי לקקאו השפעה המונעת הידרדרות קוגניטיבית בזקנה – ובטווח הקצר מאפשרת לנשים לפצות על ההשלכות של לילה חסר שינה

  • י"א תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשורות טובות לחובבי השוקולד: מחקר איטלקי של שתי חוקרות מאוניברסיטת לאקווילה בדק את השפעתה של צריכת קקאו על תחומים קוגניטיביים שונים – הן מיד לאחר הצריכה והן כתוצאה מצריכת קקאו קבועה.

התועלת הבריאותית של הקקאו נובעת מחומרים נוגדי חמצון הנקראים פלבנואידים. החוקרים ניתחו שורה של מחקרים בהם נבדקו השפעות הפלבנואידים בקקאו ומצאו כי נסיינים שצרכו קקאו הראו שיפור בזיכרון עבודה ובעיבוד מידע ויזואלי. באשר לנשים, צריכת קקאו אחרי לילה של חוסר שינה פיצתה על המגבלה הקוגניטיבית שנוצרת בדרך כלל כתוצאה מלילה כזה – תוצאות מבטיחות עבור נשים הסובלות מחוסר שינה כרוני (תחשבו על אם לשלישיה, למשל...) או עובדות במשמרות.

יש לציין, עם זאת, שההשפעה החיובית היתה תלויה בקושי המבחן הקוגניטיבי והזמן שהוא ארך. אצל צעירים בריאים היה צורך במבחן תובעני מאד כדי לגלות את הההשפעה הדקה של הקקאו. לעומת זאת, אצל קשישים שצרכו קקאו באופן קבוע לפני המבחן (למשך מספר שבועות או חודשים) היה שיפור ברור לעין בזיכרון, שטף דיבור וכן הלאה. השיפור ניכר במיוחד אצל מבוגרים שכבר החלו לסבול מהידרדרות קוגניטיבית קלהץ

הממצא האחרון הזה, אומרות החוקרות מישל פררה וולנטינה, הוא המעודד ביותר. "אם בודקים את המנגנון האחראי לכך, לפלבנואידים יש השפעה חיובית על בריאות הלב וכלי הדם והם לפיכך יכולים להגביר את זרימת הדם וכמות הדם במוח. המבנה הזה מושפע על ידי הזדקנות וזה כנראה מקור פוטנציאלי להידרדרות הזיכרון בזקנה".

אז האם קקאו בדרך להפיכה לתוסף תזונה מומלץ לשיפור קוגניציה – בעיקר בקרב קשישים? על אף התועלת, החוקרות לא ממהרות להמליץ על זלילת שוקולד יומית. "יש תופעות לוואי פוטנציאליות לצריכת קקאו כשוקולד – בדרך כלל בגלל הערך הקלורי של השוקולד...ומגוון חומרים שאנחנו מוסיפים לו, כמו סוכר וחלב".

ההמלצה שלהן? צריכה קבועה של שוקולד מריר מאד עם אחוזים גבוהים ככל האפשר של קקאו.

תגיות:בריאותשוקולד מרירשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה