חדשות בארץ

בעקבות גל החום: האם צפויה עליה במחירי הירקות?

גל החום גרם לתמותה של ירקות רבים בתחילת תהליך צמיחתם. האם יורגש מחסור בירקות מסיימים בשווקים, והאם הדבר ישפיע על עליית המחירים?

  • י' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כיצד השפיע גל החום על הירקות והפירות בארץ? חזי דניאל, חקלאי ממושב אחיטוב, שבו מגדלים את רוב המלפפונים בארץ, אמר בשיחה ל-ynet כי גל החום גרם לתמותה של מלפפונים רבים בתחילת התפתחותם, ובכך עתיד להיפגע היבול העתידי.

הנזק הקשה נגרם למלפפונים. עם זאת, חזי מסביר כי ייתכן שהשווקים והצרכנים לא ירגישו את המחסור, שפגע קשות בחקלאים, כיוון שייובאו מלפפונים משטחי הרשות הפלסטינית.

"גל החום הרציני משפיע מידית על המלפפונים", אמרו גורמים בענף הירקות ל-ynet. "כנראה שיהיו פגיעות בכרוב, בברוקולי ובכרובית, אבל אלה גידולי חורף מובהקים. לא צפויה פגיעה בתפוח אדמה, בגזר ובבצל, שנמצאים בקירור. לגבי רוב הירקות, נוכל להבין את מלוא הנזק רק בעוד כמה ימים. בעגבניות - נדע אם נוצר נזק בעוד חודש וחצי. אם אכן תהיה השפעה, זה לא בהכרח יורגש בשווקים. הרבה עגבניות באות משטחי תעשייה שהם שטחים פתוחים שיוכלו להשלים את החוסרים. גם הקישואים, שגדלים בשטחים פתוחים, נפגעו פחות".

חשוב להבין כי ירקות הגדלים בחממה סובלים יותר מהחום, מאשר ירקות הגדלים בשטחים הפתוחים. במידה ויווצר מחסור  בעגבניות, ניתן יהיה לשווק גם עגבניות מגידולים בשטחים הפתוחים. "בכל מקרה", מסבירים בענף הירקות, "פרחים שפורחים עכשיו אמורים לתת יבול בעוד חודש-חודש וחצי, אז לא צפוי מחסור בקרוב".

מחסורים בירקות, אם ייווצרו, יגרמו לעליית מחירים. כרגע נעים מחירי העגבניות בין 2.5 ל-2.7 שקלים בשווקים הסיטונאיים, בעוד שבשנה שעברה מחירם עמד על 4.5-3 שקלים. המלפפונים דווקא התייקרו לעומת השנה שעברה: 4.55 שקלים לק"ג לעומת 2.46 שקלים לק"ג. סלק, חצילים, עגבניות שרי וחסה - זולים יותר השנה; כרובית, כרוב ותפו"א יקרים יותר השנה מאשר בשנה שעברה.

ממועצת הצמחים השיבו לשאלת ynet, כי לפירות, ככל הנראה, לא נגרמו נזקים של ממש, אך ייתכן כי נזקים כתוצאה ממכות שמש - יתגלו מאוחר יותר בתפוחים ורימונים. גם במנגו ובאבוקדו אין נזקים משמעותיים, כנראה עקב רמת הלחות הגבוהה שליוותה את גל החום.

תגיות:חוםירקותמחירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה