אמונה

היקום כולו צועק אלי: "יש לי בורא מדהים"

מה ההבדל בין אמונה לידיעה? ואיך אפשר לדעת ולהבין את קיומו של בורא העולם, מתוך הבריאה הנפלאה שמסביב?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כבר כתבתי בפתיחה לספר, שבזמן היותי נער האמנתי שיש בורא לעולם מתוך דבריהם של הרבנים בישיבה, מההורים, וגם מחברים קרובים. הדברים היו בליבי בגדר של "מאמין" לדבריהם, אבל לא הרגשתי שאני "יודע" שיש בורא לעולם.

תורתנו הקדושה מצווה אותנו "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוהים, אין עוד" (דברים ד', ל"ט). פרוש ה"ידיעה", לדעת ולהבין, ממש כמו שאני יודע שיש לי כפות ידיים, שהרי אני רואה אותם ועושה איתם שימושים רבים, וכמו שאני יודע שיש את ארץ ישראל, שהרי אני חי בתוכה, כך אני צריך לדעת שיש בורא לעולם, שמחיה אותי ואת העולם כולו, בכל רגע ורגע.

כשהתחלתי ללמוד ולחפש, גיליתי שבעצם כל היקום כולו צועק אלי "יש לי בורא מדהים בחוכמתו ובכוחו העצום", ויותר מזה לא רק שהוא ברא את כל הבריאה הנפלאה שאין מספיק מילים בעולם לתאר את יופייה ועומק מורכבותה, אלא שהוא גם מחיה את הבריאה בכול רגע, כמו שאנו אומרים בתפילת השחר "המחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית".

 

חשמל בלב?

אביא דוגמא לדבר, מפלאי גוף האדם. לפני מספר שנים בהיותי בטיול בצפון ארצנו הקדושה, התכוננתי לתפילת מנחה ביחד עם חברי, עד שגילנו שחסר לנו עשירי למניין, לפתע הגיח לעברנו יהודי שלא נראה במראהו שומר תורה ומצוות ואף היה לבוש במכנס קצר ללא חולצה. פנו אליו חברי שיואיל בטובו להשלים לנו מניין, ואז הצביע עליי ואמר: אם תוכיח לי כאן ועכשיו, שיש בורא לעולם, אני מצטרף. באותו רגע התפללתי לבורא יתברך שייתן בפי את המילים הנכונות לשכנעו ביעילות ובמהירות, הצבעתי לו על הלב ושאלתי אותו: האם אתה יודע איך בנוי הלב? הוא ענה בשלילה. הסברתי לו שיש לו ארבעה חדרים בלב, שתפקידם לשאוב את הדם מהגוף ולהכניסו לריאות, על מנת שיתחמצן הדם, ואז להחזירו חזרה לגוף. הלב פועם בקצב של שישים עד שבעים פעימות בדקה ללא הפסקה, ואז שאלתי אותו, מי מפעיל לך את הלב? את הכבד? את הכליות? הבחור לא ממש ידע לענות לי על השאלה, וענה: אף פעם לא חשבתי על זה. הסברתי לו שיש נקודה בלב, שמגרה את הלב לפעום ע"י מכות חשמל קטנות, ולכן כשאדם מקבל דום לב חלילה, נותנים לו מכות חשמל על מנת להחזיר את פעימות הלב בחזרה.

ובאמת, שעד היום אף אחד מהמדענים לא יודע להסביר מה גורם לנקודה הזאת לשחרר פולסים חשמליים לגרות את הלב להמשיך, אבל אנחנו יודעים שבורא עולם בכוחו הגדול הוא זה שנותן את ההוראה לנקודה הקטנה שבלב שלנו לגרות את הלב להמשיך לפעום . ואם אתה יהודי יקר רוצה לשמוע איך שהבורא מפעיל אותך, כל שעליך לעשות הוא, להקשיב לדפיקות הלב שלך, כך סיימתי את דברי. הבחור שהיה המום מהמידע שנחת עליו, פשוט ברח מהמקום...

"מבשרי אחזה אלוק", כדי לראות את הבורא צריך פשוט להתבונן ולהקשיב לגוף שלנו, דרך העיניים, שהם המצלמה המשוכללת ביותר בתבל, עם ראיית יום וראיית לילה, ועם אפשרות לראות בארבעה ממדים, ובצבעים נפלאים ומגוונים ועוד. עד שכתב על זה החזון איש ע"ה בספרו אמונה ובטחון שאם בכל הדורות ינסו החכמים להבין את חכמת העין, לא יצליחו להבין את נפלאותיה. ואם נתבונן נמצא שהבורא יתברך יוצר מיליארדים של זוגות עיניים בכל דור ודור.

 

החיישן הכי משוכלל בעולם

עוד דוגמא טובה לפלא העצום שנקרא גוף האדם, היא האף, שבכל נחיר ישנם עשרה מיליון קולטני ריח שמצליחים להעביר למוח עד עשרת אלפים סוגי ריחות שונים, ומוח האדם מסוגל לזכור את כולם ולהבדיל בניהם, למשך שנים רבות. ולכן ציוו עלינו חכמים לברך על הדברים שמפיצים ריח טוב, כדי שנדע גם דרך חוש הריח לגלות את הבורא יתברך וחכמתו הנפלאה.

 

המחשב המשוכלל ביותר בעולם

כך גם בכל אבריי הגוף, אפשר להתבונן ולגלות גאונות עצומה בכל אבר ואבר בגוף האדם, בגמישות המיוחדת שיש בו, ובמיקומו בדיוק במקום הנכון, כדי שהאדם יוכל לתפקד ובמיוחד במוח האדם. שמעתי בשם מדען ידוע, שבארה"ב ישנם שלשה מחשבי על שמנתחים את כל הנתונים הביטחוניים הכלכליים והסטטיסטים של 250.000.000 תושביה, ואלו המחשבים הכי משוכללים, הכי סודיים, והכי גדולים בעולם.  "ואפילו אם נחבר את שלושת מחשבי העל שיש לממשלה שם ביחד, לא נצליח להפיק את מה שמייצר מוח של אדם אחד, ברגע אחד, שהרי ברגע אחד גם חושב, גם מדבר, וגם נותן הוראה לגוף ללכת או לרוץ, ובו בזמן לשמור על שיווי משקל נכון וכל זה כשכל מערכות הגוף הפנימיות שכוללות את מערכת העיכול, וויסות האוכל והוויטמינים לכל חלקי הגוף, חמצון הדם ע"י הריאות, ניקוז הרעלים ע"י הכליות, ועוד מערכות רבות שממשיכות לעבוד בו זמנית. ואם נשאל את עצמנו מי ברא את המחשב האדיר הזה שנקרא "מוח", שהוא הרבה יותר מתוחכם מכל המחשבים שבעולם, תשובתנו תהיה: מישהו חכם מאוד שהוא הרבה מעבר להשגתנו והבנתנו.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:אמונההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה