בריאות ותזונה

משרד הבריאות מציג: זהו התפריט השבועי שימנע מחלות

על פי ההמלצות החדשות, ניתן לצרוך בשר עופות או הודו פעמיים עד שלוש בשבוע, להמעיט בצריכת בשר בקר ולהימנע מבשר מעובד כולל שניצלונים ונקניקים

  • כ"ה סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משרד הבריאות משיק לראשונה המלצות תזונה לציבור. ההמלצות, שיוצגו בכנס הפורום לתזונה בת-קיימא שייערך בעוד שבוע במכון ויצמן, עומדות בסימן הפחתה משמעותית בצריכת מוצרים מן החי. הישראלי הממוצע אוכל כיום בשר על בסיס יומי. על פי ההנחיות החדשות, ניתן לצרוך בשר עופות או הודו פעמיים עד שלוש בשבוע, מומלץ להמעיט בצריכת בשר בקר ככל הניתן, ובשר מעובד — כולל שניצלונים ונקניקים הנפוצים מאוד על השולחן של הישראלים — יש להגביל עד פעם בחודש ומוטב להימנע מהם כליל.

משרד הבריאות ממליץ להפחית בצריכת חלבון מהחי, ולעומת זאת להרבות במזונות מגוונים מהצומח ובקטניות.

במסמך ההמלצות של המשרד נכתב: "ממחקרים רבים עולה שדפוס תזונתי של דיאטה ים-תיכונית עשוי למנוע מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות סרטן שונות. כן נמצא כי הקפדה על דפוס דיאטה ים-תיכונית היא בעלת קשר מגן מפני מחלת האלצהיימר".

על פי המסמך, מומלץ לצרוך פעם בשבוע דגים המהווים מקור טוב לשומן מסוג אומגה 3 (חשוב לציין שהכוונה לדגים טריים וקפואים ולא לדגים מומלחים/מעושנים). בנוסף, מומלץ להרבות בצריכת ירקות ופירות: לפחות 5 מנות ירק, ו-3-2 מנות פרי. את הפירות והירקות כדאי לאכול במלואם, ולא בצורת מיצים. במשרד הבריאות ממליצים גם להקפיד על צריכת קטניות מדי יום: למשל עדשים, אפונה, שעועית, חומוס, פול ולוביה בתבשילים או כתחליף למנה הבשרית.

בין ההמלצות הנוספות: לצרוך שמן זית בכבישה קרה כמקור עיקרי לשומן גם בבישול קצר וגם בתיבול, לשלב אגוזים, שקדים ומיני גרעינים כמקור לשומנים בריאים, לחלבונים, לוויטמינים, למינרלים ולסיבים ולהשתמש בתבלינים שתורמים טעם ומסייעים בהפחתת צריכת מלח.

המשרד מציין במפורש שראוי להימנע מבשר מעובד, מזון ממותק וחטיפים, ממתיקים מלאכותיים ומשקאות אנרגיה. כן יש להעדיף מזון ללא או עם מינימום תוספות של סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות או שומן רווי. את המזונות הללו יש לצרוך במתינות באירועים מיוחדים בלבד.

כיום, התזונה של רבים מהישראליים רחוקה מאוד מההמלצות של משרד הבריאות. ילדים רבים בישראל שותים שתיה מתוקה באופן קבוע, אוכלים שניצלוני עוף מעובדים לארוחת צהריים כמה פעמים בשבוע, אוכלים ג'אנק פוד וממתקים. במשרד הבריאות מקווים כי ההנחיות החדשות יסייעו להורים לקחת אחריות על תזונתם ותזונת ילדיהם, ולהפחית באופן זה מחלות כלי דם, סכרת ועוד.

תגיות:פירותירקותמשרד הבריאותתפריט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה