חדשות בארץ

הווייז שהטעה את המשפחה החרדית לתוך כפר ערבי: "פחדנו מלינץ'"

תקלה במערכת הניווט הובילה אמש זוג הורים חרדים עם ארבעת ילדיהם לכפר ביר זית שליד רמאללה. הם הועברו לתחנת משטרה פלסטינית, והוחזרו בשלום לישראל. כל הפרטים על הדרמה שהיתה עלולה להסתיים באסון

  • כ"ב אייר התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

תתארו לכם שאתם נוסעים בבטחה בכבישי ישראל, ולפתע מוצאים את עצמכם בתוך כפר עוין שבשליטת הרשות הפלסטינית. זה מה שקרה לאליהו ואיילת כהן, זוג חרדי, ולשלושת ילדיהם, הגרים בקרית ספר.

האב נהג ברכבו בנסיעה מירושלים, תוך כדי שהוא מסתמך על הוראותיה הברורות של מערכת הניווט הפופולארית "ווייז", שתביא אותו בשלום לביתו. לחרדתו הוא הגיע בטעות לעיירה הפלסטינית-מוסלמית אבו קש, בתוך שטחי B שבשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית, בסמוך לביר זית, צפונית לרמאללה.

יושבי הרכב נבהלו לגלות את עצמם כך לפתע, לפנות בוקר, וקלטו לאיזו בעיה מערכת הניווט הובילה אותם. הם התקשרו מיד למשטרת ישראל ודיווחו להם שהם נמצאים בלב כפר עוין ומסוכן.

המשטרה לא בזבזה זמן, יצרה קשר מידי עם מנהלת תיאום וקישור של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בצה"ל, ואנשיה הפעילו מידית את השוטרים של מנגנוני הביטחון של אבו מאזן, שמצאו את הרכב התועה וליוו אותו למחסום פוקוס שליד בית אל, תוך הדרכה מדוקדקת של צה"ל, כדי שהם ייצאו בבטחה למחוז חפצם.

בשיחה עם אתר ynet  שחזרה האם את רגעי הדרמה והסיוט: "השעה הייתה כבר כמעט 1:00 בלילה, הילדים ישנו מאחור והכפר לא נגמר. באיזשהו שלב גם לא הייתה קליטה. כל הזמן חששתי לשלום הילדים, שלא יעשו לנו משהו. הערנו אותם והתקשרנו למשטרה.

"השוטרים אמרו לנו לא לצאת מהרכב, וכך המשכנו לנסוע הלוך וחזור כמעט 40 דקות, כשבתוך הרכב תחושה של מתח ופחד משתק. ואז פתאום הגיעו מולנו ארבעה כלי רכב במהירות וסגרו לנו את הדרך.

"הייתי בטוחה שהולכים לפגוע בנו ולעשות לינץ'. מתוך כלי הרכב יצאו המון ערבים צעירים שדפקו על הרכב. בעלי פתח כשהוא עם המשטרה על הקו, ואז הם פתחו את הדלת. העברנו אותם לשוטרים והם דיברו בערבית. הם לקחו לנו את הטלפון ואת הרכב והסיעו אותנו לתחנת משטרה פלסטינית. בשלב הזה לא ידעתי לאן אנחנו הולכים בכלל", דברי האם.

ב"ווייז" מסרו בתגובה: ״ברירת המחדל של וויז בישראל מונעת ניווטים דרך אזורים מוגדרים, אשר הכניסה אליהם אינה מורשית לישראלים על פי חוק (אלא אם כן המשתמש מכבה אותה באופן יזום בכוונת תחילה). לפני מספר חודשים השיקה וויז שכבת הגנה נוספת בדמות התראת אזור מסוכן, חלון קופץ לפני שהנהג נכנס לאזור כזה. הפיצ׳ר אף ינווט אל מחוץ לאזור נהגים אשר נכנסו בטעות לאזור זה, כאשר וויז מופעלת ולא הוגדר יעד. אנו מעודדים את הנהגים שלא לכבות את שכבת ההגנה הזו, וכמו כן לעדכן את הגרסה של וויז באופן קבוע, בכדי לוודא שהם נהנים מהגרסה העדכנית של האפליקציה. כמו תמיד, אנו ממליצים לכל הנהגים להפעיל שיקול דעת בעת הנסיעה לפי תוואי השטח ולפי התמרורים המוצגים בדרך, כדוגמת שני התמרורים המוצבים בכניסה לביר זית ומזהירים מפני כניסת ישראלים לאיזור".

תגיות:WAZEניווטכפר ערבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה