מנוחה פוקס

"רוצה על הידיים!" - למה הילד שלך מפונק?

"רוצה על הידיים" מחליף את מקומו בתוך זמן קצר ב:"רוצה את הצעצוע הזה, דווקא אותו, דווקא עכשיו!" - לכן חשוב מגיל צעיר מאוד לפתור את בעיית הרוצה, הדחוף, החייב, המוכרח והמסכן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הגב שלך כבר נשבר מרוב שאת מרימה אותו על הידיים, וברגע שאת מניחה אותו – בן השנה וחצי לא פוסק מלייבב. את מרימה אותו שוב והוא שוב בשלו: "דיים" – כלומר: ידיים!

מה עושים עם ילד מפונק שרק רוצה על הידיים? למה הוא כזה? איך אפשר לגרום לו לחדול מכך?

ובכלל, למה ילד גדל מפונק? איך למתן זאת?

1. "רוצה על הידיים" מחליף את מקומו בתוך זמן קצר ב:"רוצה את הצעצוע הזה, דווקא אותו, דווקא עכשיו!" -  לכן חשוב מגיל צעיר מאוד לפתור את בעיית הרוצה, הדחוף, החייב, המוכרח והמסכן...

2. איך הילד הגיע לרעיון של הידיים? הוא למד זאת מכך שקיבל את הדבר בתחילה. נכון שבגיל קטן עדיין מחזיקים פעוט על הידיים, אבל לא כל הזמן, ולא בכל פעם שהוא מייבב, לא כשזה לא נוח להורה ולא כשהתינוק מכריח לעשות זאת. תינוק שלמד שכשהוא בוכה – הוא מקבל, ימשיך לבכות וליבב עד ש..

3. הורים אוהבים לתת לילד. הם מרגישים טוב כשנותנים לו, כשעושים עבורו, כשהוא מרוצה ומבסוט. הם לא שמים לב איך הם גולשים במדרון עד כדי נתינה של סתם. נתינה של יותר מדי, או נתינה תמורת סחיטה. שימו לעצמכם תמרור עצור. החליטו מתי לדעתכם זה עובר את הגבול.

4. מגיל צעיר מאד מתחילים לקנות לילדון מתנות. השפע הרב גורם לו להבין שהכול מגיע לו, שהכול שלו. יוצאים לחנות והוא מושך חפיסות של חטיף מהמדף, אם לא נותנים לו לאכול את זה הוא כועס. הוא מצביע על משחק בחנות הצעצועים, אם לא קונים לו הוא רוגז.

נכון שהיום ניתן להשיג משחקים בזול, אבל השפע הרב גורם לילד לאי-סיפוק ולרצון לעוד.

5. מכירים את התינוקות שההורים אינם גומרים להשוויץ בהם ולהראות את כישוריהם? – תינוקות וילדים שכל הזמן לא פוסקים מלהתפעל מביצועיהם ומלהתרגש מהצלחותיהם, מתחילים לחוש שחייבים להם. הם מחכים כל הזמן למחיאות כף, וכשאלו בוששות מלבוא – הם מתלוננים.

6. הורים חשים פעמים רבות נקיפות מצפון על כך שהם נעדרים מהבית לזמן רב. הם מפצים את עצמם בקניית מתנות לילדים שבבית. הילדים שבבית דורשים עוד ועוד ככל שהם מקבלים יותר. תתפלאו, אבל ילדים בחושיהם יודעים שאנו מכים על חטא, ומנצלים הלקאה זו לרכישה מוגזמת, שבסופו של דבר גורמת להם לאי סיפוק.

7. כשנותנים לילד כל העת מה שמבקש, הוא נהנה ממה שקיבל אך ורק לרגע קט. מוחו עוסק מיד בשאלה: איך אוכל להשיג עוד? כולכם מכירים בוודאי את הילד שנדנד שיקנו לו את האווירון עם שלט, וכשקנו אותו – שיחק בו 5 דקות והניח אותו בפינה לעד.

8. חשבתם שהילד יעריך אתכם על הנתינה הרבה? על פי רוב אין הדבר כך. פינוק יתר מתורגם אצל הילד כחולשה שלכם. ילד מצפה להורה חזק.

9. לפעמים אין נותנים לילד דבר שמבקש, למשל אם מבקש על הידיים וההורה לא רוצה לקחת אותו כרגע על ידיו. ההורה מדבר ומרצה לילד על כך שלא יכול לקחתו. דיבורים רבים מדי או מיותרים אף הם כמוהם ככל נתינה מיותרת שגורמת לילד להתווכח, להתמקח ולעייף אותנו.

10. איך נדע אם הילד סתם מפונק או שהוא באמת צריך עכשיו שנרגיע אותו? ובכן, זה תלוי בתחושתכם. אם אתם מרגישים שהילד מנצל אתכם, מפריע לכם, מנדנד סתם – סימן שאתם צודקים והוא מצפה למתנות חינם. לעומת זאת, אם הוא מגיע ומבקש על הידיים ואתם מרגישים טוב עם זה, נעים ומתאים, אז הרימו אותו וחבקו אותו. אל תשכחו גם לחבקו מיוזמתכם בכל פעם שעולה הדבר בדעתכם.

ילד צריך אהבה. ילד אינו זקוק לפינוק יתר.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה