אביגיל מייזליק

"אני לא יהודי, אבל אמא שלי יהודיה, ואני לא אהרוג יהודי"

"דמעות ירדו מעיני, וביקשתי מהם, שאם הם באמת הולכים להרוג אותי, לפחות שיתנו לי להניח תפילין ולהתעטף בציצית, ולומר 'שמע ישראל'. להפתעתי הם הסכימו. לפתע, בעודי מתפלל, ראש החבורה ממש בכה בדמעות וצעק: 'שאני אהרוג יהודי, רק בגלל שהוא עני כל כך? מה פתאום!'"

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

לפעמים כשנותנים צדקה מרוויחים סיפור, ועוד איזה סיפור! אחרי שבעלי נתן צדקה לעני הגון שפגש, סיפר לו הלה את סיפורו המדהים, שקשה מאד להאמין שקרה בימינו אנו ולא לפני מאתיים שנה בעיירה ברוסיה, אבל הכל אמיתי לגמרי ושמענו אותו מבעל העובדה בעצמו:

"לא קל לי בחיים, אני חי עם משפחתי בצריף ישן מט ליפול, בקושי יש בידינו כסף לאוכל ופעמים רבות הבית ריק לגמרי. באחד הימים, כאשר החשבונות והכספים הרבים שהגיעו לפתחנו איימו למוטט אותי, עשיתי טעות איומה ולקחתי הלוואה מבחור רוסי אחד שהכרתי. למרות שידעתי שההלוואה הזו קצת בעייתית, הייתי כל כך לחוץ, והחלטתי בליבי שהכל יהיה בסדר ובוודאי יהיה לי איך להחזיר אותה. הרוסי הזה היה קשור למאפיה וההלוואה היתה מהשוק האפור.

"כאשר הגיע הזמן להחזיר אותה - מצבי לא השתנה ופשוט לא היה לי מהיכן לשלם. אך האנשים האלו לא מכירים 'לא' בתור תשובה. כעבור מספר ימים הם הופיעו, שלושה בריונים רוסיים בביתי. למרבה המזל, אשתי והילדים לא היו בבית. הם נכנסו פנימה בגסות והתחילו לצעוק עלי שאחזיר להם את הכסף. הם השתוללו וכעסו מאד, ואני רעדתי מפחד, אך כסף לשלם לא היה לי. 'תראו איך אני חי, אתם רואים בוודאי שאין לי כסף'. 'זה לא אכפת לנו! אם לא תשלם לנו נהרוג אותך!'

"הם המשיכו לצעוק ולהשתולל ולבסוף, כשהבינו שבאמת איני יכול לשלם להם, תפסו אותי באכזריות וגררו אותי למכונית. משם הם נסעו עמוק ללב היער, הוציאו אותי בצעקות שעכשיו הם הולכים להרוג אותי. דמעות ירדו מעיני, וביקשתי מהם, שאם הם באמת הולכים להרוג אותי, לפחות שיתנו לי להניח תפילין ולהתעטף בציצית, ולומר 'שמע ישראל'. להפתעתי הם הסכימו.

"לפתע, בעודי מתפלל, התחיל אחד הרוסים להתווכח עם חברו. בהתחלה לא הבנתי מה הם אומרים אבל ראיתי שהם מתווכחים במרץ. ואז הוא עבר לדבר בעברית. 'שאני אהרוג אותו? אני לא אהרוג אותו. אני לא יהודי, אבל אמא שלי יהודיה, ואני לא אהרוג יהודי'. החבר שלו צעק עליו ואמר שהוא חייב להרוג אותי, אבל הפושע, שכנראה היה ראש החבורה ממש בכה בדמעות והמשיך לצעוק. 'שאני אהרוג יהודי, רק בגלל שהוא עני כל כך? מה פתאום. אבא שלי גוי ואני גוי, אבל אמא שלי יהודיה ואני לא אהרוג אותו. אתה שומע?'

"הוא הסתכל עלי, ואמר לי – 'אתה יכול ללכת. אני לא אעשה לך כלום. תגיד לי, יש לך בכלל מה לאכול?', עניתי לו שאין לי ולתדהמתי הוא הוציא מספר שטרות של כסף ונתן לי.

'מאיפה אתה מרוסיה?' שאלתי. 'אני מאוקראינה. מקייב'. 'אם אתה מקייב אתה חייב לנסוע לאומן. תדע לך שאתה כן יהודי, כי מי שאימו יהודיה נקרא יהודי. אבל עם לב כזה, אתה חייב לנסוע לאומן'.

'את הטעות הזאת כבר עשיתי, כבר הייתי באומן. אל תשאל, מאז שהייתי שם ה'עסקים' שלי לא הולכים לי בכלל...'".

 

תבשיל עוף בבטטות ובצל מטוגן

העוף מתבשל ברוטב עדין, שמקבל ניחוחות נהדרים מהבצל המטוגן ומהתבלין לקציצות מפרום. הבטטות והדבש מוסיפים לו מתיקות עדינה והכול יחד מתחבר למנה טעימה במיוחד.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

דרגת קושי: קלה פלוס   |    זמן בישול: שעתיים    |    מספר מנות: 8-6

החומרים הנדרשים:

4 כפות שמן

2 בצלים בינוניים, קצוצים

עוף מחולק למנות או 8-6 כרעיים

1 כף פפריקה מתוקה

1 כפית תבלין לקציצות מפרום

1 כפית דבש

6-5 בטטות קטנות ודקות מאוד (או 2 בטטות גדולות), קלופות

4 תפוחי אדמה בינוניים, קלופים

מלח ופלפל, לפי הטעם

1 כוס מים

 

אופן ההכנה:

מטגנים את הבצלים בסיר רחב כ-10 דקות, עד שהם מתחילים להזהיב.

מוסיפים את מנות העוף כשהעור כלפי מטה ומטגנים 15-1 דקות, עד שהעוף מזהיב. בינתיים מכינים את הבטטות: אם משתמשים בקטנות, חותכים אותן לאורכן לרבעים. אם הן גדולות, פורסים אותן לפרוסות אלכסוניות בעובי 1/2 1 ס"מ.

פורסים גם את תפוחי האדמה לפרוסות אלכסוניות באותו עובי.

מפזרים על העוף את הפפריקה, התבלין לקציצות, הדבש, המלח והפלפל. מוזגים לתוך הסיר את המים ומסדרים על העוף את פרוסות תפוחי האדמה והבטטות. מביאים לרתיחה.

מכסים את הסיר ומבשלים על אש נמוכה (אבל לא נמוכה מדי, כדי שחלק מהנוזלים יתאדו) כשעתיים, או עד שהעוף רך מאוד. התבשיל הולך נהדר עם קוסקוס או עם אורז לבן.

 

עוף צלוי ביין

אם חברה שלי מנסה לשנות באיזה שבת ולבשל משהו אחר מיד זועקים כל בני הבית שמהר היא תחזור למתכון הזה כי אין כמוהו, ובכל פעם שאחת השכנות נכנסת היא שואלת "מה את אופה כאן? איזו עוגה מדהימה?" אז זה לא עוגה אלא עוף הכי קל להכנה עם טעם מנצח.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

זמן הכנה: 10 דקות   |  זמן אפיה: 45 ד'   |   2-4 מנות

החומרים הנדרשים:

2 כרעיים (רבע עוף)                       

רבע כוס יין מתוק

חצי כפית פלפל שחור גרוס גס

מעט מלח לפי הטעם

שקית קוקי

 

אופן ההכנה:

שמים את הכרעיים בתוך השקית כשהעור כלפי מטה. יוצקים את היין, מפזרים פלפל שחור ואם רוצים גם מעט מלח. סוגרים ואופים בחום של 200 מעלות 45 דקות. מתקבל עוף שחום, מלא ריח מדהים.

 

עוף בשומר

השומר במתכון זה כמעט טעים יותר מהעוף בעצמו. העוף צהבהב, השומר רך ועדין, ולא דומה כלל לטעמו הטרי וזוהי אחת ממנות השבת האהובות עלינו ביותר

זמן הכנה: 20 דקות  |   זמן בישול: שעה וחצי |   6 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

6 מנות עוף (עוף מחולק או כרעיים)

6 ראשי שומר קטנים

בצל אחד פרוס

4 שיני שום כתושות

מיץ מלימון אחד

כפית כורכום

מלח ופלפל

4 כפות שמן

רבע כפית סוכר

 

אופן ההכנה:

מטגנים את הבצל במעט שמן על אש נמוכה. בינתיים מערבבים את הלימון, הכורכום, השום, הסוכר, מלח ופלפל, מורחים בתערובת את העוף מכל צדדיו ושומרים את מה שנשאר. מסירים מהשומר את הגבעולים העגולים. חוצים את השורש לשניים או לארבע ושוטפים היטב, גם בין העלים. מניחים את השומר על הבצל ויוצקים את שארית הרוטב וכוס וחצי מים. מניחים על השומר את העוף, מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מבשלים על אש בינונית, בין שעה לשעה וחצי, מגישים עם הרבה אורז לבן.

יש ירק נפלא שנקרא בטטה כאסביה או ארטישוק ירושלמי - הוא נראה כמו שורש חום עם פסים - וטעמו משובח ביותר. אפשר לקלוף אותו ולהשתמש בו במקום השומר באותו מתכון בדיוק.

 

צלי עוף מרוקאי

למרות שמאכלים מרוקאיים ידועים בדרך כלל בתיבול העז שלהם, העוף הזה אינו חריף בכלל. יש לו רוטב עשיר מאוד וטעם נפלא. מתכון מנצח מידיה המבורכות של ויויאן

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

דרגת קושי: קלה פלוס    |   זמן בישול: שעה וחצי     |   מספר מנות: 6-4

החומרים הנדרשים:

עוף מחולק למנות או 6 כרעיים

1 בצל גדול, פרוס לעיגולים

1 פלפל אדום, פרוס לרצועות

1 עגבנייה גדולה, פרוסה לעיגולים

10 שיני שום, פרוסות לעיגולים

1/4 כוס שמן זית

2 כפות פפריקה מתוקה מרוקאית

1 כפית אבקת מרק עוף

מלח ופלפל שחור, לפי הטעם

 

אופן ההכנה:

מסדרים בסיר רחב את פרוסות הבצל והעגבנייה ורצועות הפלפל, ומפזרים עליהן מחצית מפרוסות השום. מערבבים בצלחת קטנה את השמן, הפפריקה, אבקת המרק, המלח והפלפל. טובלים כל נתח עוף משני צידיו בתערובת השמן ומניחים אותה על שכבת הירקות כשהעור כלפי מטה. מפזרים על העוף את יתרת פרוסות השום ויוצקים עליו את תערובת השמן שנותרה בצלחת. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מבשלים כשעה וחצי, עד שהנוזלים מתאדים כמעט לגמרי ומתקבל עוף בצבע אדמדם עשיר. עדיף לא להוסיף לתבשיל נוזלים. רק אם הוא יבש לגמרי בתחילת הבישול אפשר להוסיף  כף או שתיים של מים.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםעופותאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה