בריאות ותזונה

הכירו את "ראפטה", הזריקה שיכולה להציל מיליונים

רופאים וחוקרים בינלאומיים טוענים כי התרופה החדשה להורדת כולסטרול מהווה פריצת דרך של ממש בטיפול במחלה שגובה כל שנה את חייהם של 15 מיליון בני אדם ברחבי העולם

  • כ"ב אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר פורץ דרך פורסם בסוף השבוע בכתב העת היוקרתי "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", מהווה פריצת דרך בטיפול בעודף כולסטרול. מדובר בתרופה "ראפטה", הניתנת בזריקה אחת לשבועיים ונמצאה יעילה ביותר.

במחקר השתתפו מעל 27,000 מטופלים, שקיבלו את התרופה בזריקה שניתנת אחת לשבועיים לחולים עם רמת LDL (כולסטרול רע) גבוהה, שעלולה לגרום להתקפי לב ולשבץ מוחי. התוצאות היו דרמטיות: בקרב חברי הקבוצה שקיבלה את הזריקה נרשמה ירידה משמעותית ברמת הכולסטרול הרע בגוף — מ-92 מ"ג לדציליטר ל-30 מ"ג לדצילטר, ונמצאו אצלם 27% פחות התקפי לב ו-21% פחות אירועי שבץ לעומת חברי הקבוצה שלא קיבלה את הטיפול. החולים שקיבלו את הזריקה נזקקו גם ל-22% פחות צנתורים. עוד נראה מן המחקר כי רמה גבוהה של כולסטרול רע בדם עלולה לגרום למחלות לב ולמוות.

התרופה עובדת באופן  הבא: יש להבין כי תפקידו של הכבד הוא לקלוט את הכולסטרול הרע (LDL) מזרם הדם בעזרת רצפטורים בשם LDLR. במצב תקין, מגיעים הרצפטורים לפני הכבד, לוכדים את הכולסטרול, מכניסים אותו פנימה ויוצאים לסיבוב נוסף. אולם, כשנקשר אליהם חלבון שנקרא PCSK9- הם נהרסים ומתפרקים.

בניגוד לדעה הרווחת, לפיה עודף כולסטרול נגרם מצריכת שומנים מוגזמת, PCSK9 פועל ביתר שאת דווקא בעת שצורכים יותר מדי פחמימות ריקות. התוצאה: יותר כולסטרול רע נשאר בכלי הדם, נצמד אליהם ויוצר את הטרשת שמובילה למחלות הלב וכלי הדם. החומר שנמצא בתרופה החדשה חוסם את פעילות החלבון, מה שמוביל לירידה משמעותית ברמת הכולסטרול.

המחקר הוצג בכנס איגוד הקרדיולוגים האמריקאי בוושינגטון, כאשר משתתפי הכנס, רופאים וחוקרים בינלאומיים, טענו בהתפעלות כי מדובר בפריצת דרך של ממש בטיפול במחלה שגובה כל שנה את חייהם של 15 מיליון בני אדם ברחבי העולם.

התרופה נמצאת בסל התרופות כיום, אך רק לקבוצה מצומצמת מאוד של חולים. מחירה גבוה: כ-1,500 ₪ לכל טיפול. עם זאת, על פי הערכות בשוק התרופות המחקר הנוכחי יגרום לכך שבשנה הבאה יבחנו חברי ועדת סל התרופות את האפשרות להרחיב את ההתוויה ולכלול עוד אוכלוסיות.

תגיות:כולסטרולזריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה