חדשות בעולם

הלך לעולמו ניצול השואה ששרד 8 מחנות ריכוז

ניצול השואה חיים פרסטר, הלך לעולמו בגיל 94. בימי השואה הוא שרד 8 מחנות ריכוז ואת יתר שנותיו הקדיש להרצאות על השואה

מחנה אושוויץ (צילום: שאוטרסטוק)מחנה אושוויץ (צילום: שאוטרסטוק)
אא

חיים פרסטר, מניצולי השואה המפורסמים ביותר בעולם, הלך לעולמו השבוע בגיל 94.

פרסטר התפרסם הודות לכך שהוא שרד בתקופת השואה שמונה מחנות ריכוז, ביניהם אושוויץ-בירקנאו ובוכנוואלד. הוא היה בן 17 כשפרצה מלחמת העולם השנייה. עם תחילת המלחמה הוא איבד את אביו שנפטר מדלקת ריאות, ואילו אמו ואחותו נלקחו על ידי הנאצים, ומאז הוא לא עלה על עקבותיהן. פרסטר עצמו נתפס על ידי הנאצים שנה לאחר מכן והועבר לאחד הגטאות. מאז הוא הספיק לעבור בין שמונה מחנות ריכוז שונים, ובכולם ניצל מן המוות בניסי-ניסים. בין היתר עמדה לו יכולתו לתקן מכונות תפירה שהובילה לכך שהנאצים ישתמשו בכישוריו ולא ימהרו לרוצחו.

לאחר המלחמה הוא עבר להתגורר בבריטניה, והקדיש את כל חייו להרצאות בנושא השואה, עליהן הוא אף קיבל את מדליית האימפריה הבריטית, על ידי המלכה אליזבת השנייה.

בהרצאותיו הרבות סיפר פרסטר על מה שעבר עליו במחנות הריכוז וההשמדה. בין היתר הוא תיאר: "היו שם תנאים נוראיים. היה קר מאוד, מינוס 26 מעלות. רבים מהיהודים לא עמדו בכך ומתו".

עוד זיכרון שהוא נהג לתאר בהרצאותיו היה מחזה הגופות בסמוך לתאי הגזים: "היו המון גופות על משטחים, שש לאורך ושש לרוחב, הגופות היו מוטלות עד לגובה רב". בהקשר לכך גם ציין פרסטר שהוא היה בטוח שימצא את מותו בתאי הגזים, אולם להפתעתו, כאשר נכנס לשם זרמו מים מהמקלחת, והוא הצליח לשטוף את עצמו.

לדבריו, הרגע בו הוא כבר היה קרוב ביותר למוות, היה אחרי שהנאצים העבירו את האסירים היהודים שנותרו בחיים מאושוויץ למחנה בוכנוואלד. באחד הימים הוא התבקש לצאת ולעמוד בשורה עם אסירים נוספים והוא שיער שבעוד רגע יירו עליו, אלא שאז הופיעו לפתע מטוסים אמריקאים והחיילים הנאצים ברחו. בהרצאותיו הוא סיפר על רגע השחרור המרגש: "טנק אמריקאי ענק הגיע אלינו והחיילים צעקו לעברנו: 'אתם חופשיים'.

את ההרצאה האחרונה בחייו מסר פרסטר בבית ספר יסודי במנצ'סטר לפני כעשרה ימים, ביום השואה הבינלאומי. "חשוב לי מאוד לדבר על השואה", הוא אמר לתלמידים, "שישה מיליון יהודים נספו בה, אסור לשכוח זאת לעולם".

כאמור, השבוע נפטר חיים פרסטר כתוצאה מדלקת ריאות. בהלווייתו נכחו מאות אנשים שהגיעו כדי לכבדו. יהי זכרו ברוך.

תגיות:חיים פרסטרשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה