טורים נשיים

למראשותיך גל אבנים – איך תאחדי בין הבנים?

מלחמות בין אחים היא אחת התופעות הוותיקות והקשות שידעה האנושות. כיצד ניתן לשנות את הגישה האנוכית בין ילדינו?

  • ח' כסלו התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מצבור אבנים יכול להיזרק על מנת לפגוע, או לחילופין, יוכל להתאגד ולהיות כחומה מגינה עבורך. מה תעשי כדי לחבר ביניהם בצורה הנכונה?

ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו. עשאן כמין מרזב סביב לראשו, שירא מפני חיות רעות, התחילו מריבות זו את זו, זאת אומרת עלי יניח צדיק את ראשו, וזאת אומרת עלי יניח, מיד עשאן הקב"ה אבן אחת (רש"י).

את רואה אותם מתכתשים אלו עם אלו כשמעוצמת החיכוך ביניהם, מיתמר ענן אבק ומאבק המוריד גשם של כאב אל תוך ריסי עיניך הלחות. בסך הכל, רצית לסדר את האבנים הללו בשורה אל מתחת למראשותיך למען תהיה לך מנוחה. אך עתה, השלווה ממך והלאה. קול מריבתם מצליף באוזניך, זה אומר, עלי תניח אימא את ראשה וזה אומר, עלי תונח תשומת ליבה. חלקיקי אבנים פוגעניים ניתזים לכל עבר, סוחפים אחריהם בוץ דביק של איבה עכורה. ובתוך המעגל המייסר הזה בתווך, עומדת את, יולדתם, נושכת בצער את שפתייך בעוד נשמתך לוחשת בזעקה מטלטלת אל הכל יכול, רכך ברחמים את אבני – בני ואחד את לבבם לאבן אחת יפה, חלקה ומגובשת.

1. חלקי תפקידים. ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו. מריבה זו שהייתה בין האבנים ונעשו לסוף אבן אחת זה היה אות ומופת על העתיד. שככה תהיה מריבה בין אבני נזר י"ב שבטי י-ה. כי כל שבט יאמר עלי יניח צדיקו של עולם ראשו זה בית המקדש ולסוף נעשו לאבן אחת ע"י שגבה דוד הזהב מן כולם  (כלי יקר).

בשעה שכל שבט רצה שבית המקדש יבנה בחלקו, הפתרון היה לגבות כסף מכולם ובממון שהתאסף יכלו לקנות את השטח מארונה היבוסי ועליו לבנות את בית הבחירה. דווקא פיצול המשימה בין כל ילדייך באופן שווה, יביא אותם להתגבש ולעמול יחד למען המטרה המשותפת.

2. האמיני בכוח אהבתם. ונאספו שמה כל העדרים וגללו את האבן מעל פי הבאר. רגילים היו להיאסף, לפי שהייתה האבן גדולה (רש"י).

בשעה שיעקב מגיע לחרן הוא רואה את רועי הצאן מתאספים ליד הבאר כי רק בכוחות משותפים היה אפשר להוציא את האבן הכבדה מעל הבאר. כאשר מתגלגלת חלילה אבן נגף אל תוך משפחתך כגון צרה או אסון, פתאום מתגלה התובנה שדם זה לא מים ואכן טמון בתוך כל אחד מהם, אהבת אחים שיוצאת מהכוח אל הפועל במצבים כגון אלו.

3. עודדי לעזור. ויהי כאשר ראה יעקב את רחל...ויגש יעקב ויגל את האבן מעל פי הבאר. אבל קודם לכן לא רצה לגלגל את האבן כי חשש שמא ישקו הרועים אותם השלשה עדרים ולא ימתינו לעזור לאחרים (ספורנו).

יעקב מחכה לבואה של רחל כדי לשלוף את האבן מחשש שאם יעשה זאת קודם, הרועים יקחו מים לצורכם וילכו. מגיל קטן רצוי לחזק הילדים לפתוח עיניים לראות מי מבני המשפחה זקוק לעזרתם. כשאת מלמדת אותם לחשוב גם על האחר ולא רק על המשבצת שלהם, הנתינה ההדדית מגבירה את האחווה ביניהם.

4. הזמיני לסעודה משותפת. ויאמר יעקב לאחיו לקטו אבנים ויקחו אבנים ויעשו גל ויאכלו שם על הגל. שהוא דרך הבאים בברית לאכול שניהם מלחם אחד לאהבה ולחברה (רמב"ן).

יעקב בדרכו לארץ ולבן רודף אחריו, מבקש להורגו על שלקח כביכול את בנותיו. לאחר דין ודברים ביניהם הם כורתים ברית ומתיישבים לאכול כחברים טובים. כשילדייך מוזמנים על ידך לארוחה טעימה, מעשה ידיך להתפאר, הם מתענגים עליה ותוך כדי כך נוצרת שיחה זורמת ונפתחים הלבבות לאחדות משפחתית.

יהי רצון שתזכי לפרוץ ימה וקדמה צפונה ונגבה ובכל כיוון יהיה ה' עימך ויתברך זרעך בגלימת אהבה אלוקית שתאחד את נשמתם.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא מרצה ויוצרת. כתובת המייל - 8400398@gmail.com

תגיות:אחדותפרשת ויצאאהבהיעל עט לויאהבת אחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה