טורים נשיים

במהלכו של המסע – כיצד תקלי מעליך המשא?

יש רגעים שנכבים לך כל האורות שבחוץ ומתוך החושך, את מבחינה לפתע בנרות הדולקים בנשמתך. לאיזה כיוון תוביל אותך התפנית הזו?

  • ט' חשון התשע"ז
אא

כולנו מתחבטים בשאלה: מה יותר חשוב, היעד שאליו צריכים להגיע או הדרך שעליך לעבור כדי להשיג את המטרה? האם יש חשיבות לנדודים עצמם?

לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך. כי אדם קרוב אל עצמו... לך לך לעצמך (כלי יקר)

יש דרך קצרה, שהיא ארוכה ומלאת מהמורות. מרחוק הבחנת בה, בבירה הדולקת, בטירה המוארת המוצבת לה לתפארה בתוך נשמתך. רצונך העז לדעת מה טיבה ומי הוא המנהיג שדואג לה, הביא אותך להחלטה המשמעותית לצאת למסלול מפותל שאולי באמצעותו תזכי להכיר את בעל הבירה ואת מבוכי נפשך. לא קל יהיה הטיול הזה. תצטרכי במהלכו לנפץ את אליליך ופסלוניך, שסגדת להם עד לא מכבר. יהיה עליך לשנות הרגלים שהשתרשו מבית אבא ולזנוח שירי מולדת. יתכן שתעברי רגעים של מחסור ורעב רוחני, זמנים בהם תצאי למלחמה כיחידה מול רבים. אך לאורך כל הנתיב שתפסעי בו, צעד אחר צעד, יבער אז ליבך בהשתוקקות לזהות כל פיסת אדמה שביום מן הימים, תיהפך לשלך. במקביל, עיניך נשואות אל הארץ אשר יראה לך האלוקים.

1. לכי ואל תעמדי. "למה אמרת אחותי, היא ואקח אותה לי לאשה ועתה הנה אשתך, קח ולך. לא כאבימלך שאמר לו הנה ארצי לפניך אלא אמר לו, לך ואל תעמוד שהמצרים שטופי זימה הם" (רש"י).

פרעה מאיץ באברהם לא להישאר בארצו כדי שלא יתפתה שוב. זהו ניסיון נוסף. עמידה במקום בלי התקדמות עלולה לגרום לעוד קושי לצוץ בדרכך. כל פעם, חפשי איך לנוע קדימה בעוד צעד קטנטן. העיקר לא להישאר באותה משבצת וכך תמנעי מעצמך זירת התמודדות מיותרת.  

2. קבלי שכר על כל פסיעה ופסיעה. קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה כי לך אתננה. "הלך בה לארכה ולרחבה, קנה בה מקום הילוכו. ללמד תורה בא שהליכה מהווה חזקה" (אור החיים). הקדוש ברוך הוא מבטיח לאברהם שבכל מקום בו יצעד בארץ, ישראל תהיה שלו ושל בניו. בכל צעד רוחני שאת עושה, את קונה קניין עולמי לך ולצאצאיך. כל מעשה חסד שהיית שותפה אליו, זכית לכבוש על ידו עוד חלק בנחלתך.

3. הביטי במפת הדרכים. וימצאה מלאך ה'...ויאמר הגר שפחת שרי, אי מזה באת ואנה תלכי. "הביטי וראי מאיזה מקום נסעת כי היית במקום קדוש ובבית צדיקים והנך הולכת לחוץ לארץ אל מקום טמא ואנשי רשע" (ספורנו). המלאך הפוגש את הגר הבורחת משרי מפנה את תשומת לבה לכך שהיא מתרחקת ממקום הקדושה. תמיד כדאי לעשות חשבון נפש לבדוק ולראות היכן היית ולאן פניך מועדות. כך תדעי אם את בכיוון הנכון.

4. בואי שעריו בתודה. וילך למסעיו מנגב ועד בית אל. "שנסע מסעים רבים כאשר שב מפאת דרום אל בית אל שהיא בצפון ובא אל מקום המזבח להודות לשם שבא בשלום" (אבן עזרא). אברהם אבינו מהלך בדרך ארוכה רק כדי להגיע למזבח ולהלל לה' בתודה על חזרתו בשלום ממצרים. אחרי כל שלב שאת עוברת במסע הפתלתל הלזה, אל תמשיכי לפני ששרת שיר של הודיה על הניסיון שעמדת בו.

יהי רצון שמלכים ממך יצאו, יתגדל שמך ומברכיך יבורכו והברית שבינך ובין בעל הבירה תהיה עבורך לאחוזת עולם ולמגן לך ששכרך הרבה מאוד.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:מסעיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה