אביגיל מייזליק

"ולמרות הכל, בסוף גם אמא התרגשה בחלאקה שעשינו לנכד"

"אני זוכרת את הטלפון שעשיתי כדי להודיע לה. כל כך פחדתי מהתגובה שלה, עד שפשוט אמרתי הכל מיד אחרי ה'הלו' הראשון שלה. 'אמא את שומעת? פגשתי בחור בשידוך, ואנחנו הולכים להתחתן בעוד חודש וחצי'" – אביגיל מייזליק בטור עם סיפור התשובה המיוחד של יעל

אא

את יעל אני מכירה הרבה שנים, וגם את סיפור התשובה שלה שמעתי פעמים רבות, והתרגשתי בכל פעם מחדש. לפני מספר ימים היא סיפרה לי את הסיפור של אמא שלה, והיה לי ברור שהסיפור הזה מתאים למדור בדיוק! מכיוון שהיא גם בשלנית מצוינת הצלחתי "לדוג" אותה כאורחת למדור.

"את יודעת, הסיפור של אמא שלי ושלי הוא לא 'הפי אנד' מושלם כזה שבסוף אמא שלי חזרה בתשובה, אבל אני חושבת שיש בו משהו מאד מרגש", היא מתארת. "לא היה לה קל בכלל לקבל את השינוי בחיי. היא ידעה שאני לומדת יהדות, אבל תמיד קיוותה שזה רק תחביב ושחלילה לא אהיה 'קיצונית'. כל כך האמינה בחינוך הפתוח שהיא העניקה לי עד שהייתה בטוחה שלמרות הכל – 'לי זה לא יקרה!'.

"אמא שלי באה מבית מאד מאד רחוק מיהדות, למעשה אבא שלה נולד לבית חרדי ועזב אותו בכעס ובטריקת דלת, והיחס שלו לדת עבר אליה עוד מינקות, כך שהיא לא יכלה לדמיין את הבת שלה 'דוסית'. ובכל זאת, הגיע הרגע שפגשתי את בעלי בשידוך. היה לנו ברור מיד שאנחנו רוצים להתחתן וכשפנינו לרב הוא הודיע לנו שבעוד חודש וחצי החתונה. הייתי צריכה להתקשר אליה ולבשר לה שאני הולכת להתחתן עם מישהו שהיא כלל לא מכירה לאחר שלוש פגישות קצרות בלבד, דבר שבמושגים החילוניים היה לגמרי בלתי נתפס.

"אני זוכרת את הטלפון הזה שעשיתי כדי להודיע לה. כל כך פחדתי מהתגובה שלה, היה לי כל כך קשה להגיד לה את זה, עד שפשוט אמרתי הכל מיד אחרי ה'הלו' הראשון שלה. 'אמא את שומעת? פגשתי בחור בשידוך, אנחנו הולכים להתחתן בעוד חודש וחצי, בחתונה נפרדת לגברים ונשים ונגור בשכונה חרדית'.

"העובדה שהיא לא צנחה ארצה או קיבלה התקף לב באותו רגע היתה סוג של נס גלוי. 'אל תזוזי, יעל! את שומעת? אל תזוזי, אני באה!'. אמנם גרנו במרחק רב אחת מהשנייה, אבל אני באמת לא זזתי וכעבור שעתיים בלבד היא נכנסה לדירה שלי, מתנשפת כולה עם הבעה של אסון כבד על פניה.

זה לא שהיה לה מה להגיד, וברור שכל מה שהיא הציעה לא רציתי לשמוע. השיחה היתה כבדה לנו מאד, וגם כעבור שבוע, כאשר באתי עם בעלי להציג אותו בפניה, היא ראתה מול העיניים רק שחור, את 'הדוס' שחטף לה את הבת, ולא הסכימה אפילו לראות איזה בן אדם הוא.

"לא היה קל בחתונה, הרבה מתח באוויר ואמא שבוכה ובוכה, ולא מאושר. למזלי, השם ריחם עלי ולא שמתי לב לזה בכלל. הייתי שקועה כולי בשמחה שלי והחתונה היתה אחד הרגעים המדהימים ביותר בחיי.

"התחלנו את חיינו כשאמא שלי עוקבת אחרינו בדאגה רבה, אך למזלי ההמתקה הראשונה הייתה עם לידת בני הבכור. הברית שלו הייתה בדיוק בראש השנה והורי באו להתארח אצלנו. אמא שלי, שהיא בלעבוסטע אמיתית, בישלה והכינה הכל, כשאני מפקחת ומשגיחה על כללי הכשרות, ואכן האירוע היה מיוחד. במהלך הימים שהורי היו בביתי, הגיע זרם בלתי פוסק של שכנות עם עוגות, ארוחות צהרים חמות, מנות לחג ועוד ועוד. כל שכנה שנכנסה החמיאה לאמא שלי, אמרה לה עד כמה היא מסורה לי ועשתה עליה רושם כביר. כשהגיע בבוקר החג הראשון בעל תוקע במיוחד בשבילי לתקוע בביתי ראיתי עד כמה היא מתרגשת.

"כך, בלי לשים לב, לאט לאט השתנתה לה התמונה, נהיו לה קשרים מאד חמים עם שכנתי שקיבלה אותה בלב חם ופתוח וקירבה אותה המון. אחרי כל לידה היא היתה מגיעה לביתי לשבועיים (כי אליה לא יכולתי לבוא), מבשלת, מנקה, עוזרת עם הילדים. כל ערב פסח הייתה מגיעה לכמה ימים לעזור לי, כשהתפקיד הקבוע שלה היה להגעיל לי את הכלים, וכל שנה הייתה לנו את אותה בדיחה קבועה כשהייתי אומרת לה – 'אמא, את ממש מגעילה מקצועית!', והיא היתה צוחקת ונהנית.

"הרבה רגעים יפים היו לנו יחד, ואפילו דעתה על בעלי שלומד תורה כל היום השתנתה. לצערי - היא לא זכתה לחזור בתשובה לפני שנפטרה בטרם עת, אך היחס הנפלא שלה, החסדים הרבים שגמלה איתנו והרגע הזה - בו לקחה את בני בן השלוש שזה עתה עשה חלאקה 'להשוויץ' בסיבוב בשכונה החילונית בה גרה - היו מהפך אמיתי בשביל כולנו!".

 

"רוגלך" בצק עלים במילוי גבינות

גרסה קצת אחרת לבורקסים, מלית זריזה וטעימה נותנת מנת אירוח מוצלחת במיוחד של יעל.

זמן הכנה: 20 ד'  |  זמן אפיה: 15-20 ד'  |  10 רוגלך

החומרים הדרושים:

קילו בצק עלים

250 גר' קוטג'

100 גר' גבינה מלוחה או צפתית מפוררת

100 גר' גבינה צהובה מגוררת

3 שיני שום

2 כפות שמיר או בזיליקום קצוץ

כף שמן זית

4 כפות פרוסות זיתים (לא חובה, אבל מאד מוסיף)

 

אופן ההכנה:

מערבבים את כל רכיבי המלית לתערובת אחידה. מכינים את הרוגלך: פותחים את הבצק וחותכים אותו ל-8-10 ריבועים בגודל 5 על 5 ס"מ. חותכים כל ריבוע למשולש. מורחים כף או שתיים מהמלית על כל משולש ומגלגלים לרוגלך מהחלק הרחב של המשולש כלפי החלק הדק.  מעגלים את הקצוות כדי ליצור צורה של סהרון ומעבירים לתבנית מרופדת בניר אפיה. מכינים כך את כל הכמות ומסדרים על התבנית במרחק מה זה מזה. מורחים בביצה הטרופה ואופים בחום של 220 מעלות כעשרים ד' או עד שהמאפים זהובים משני הצדדים. מוציאים ומגישים חם.

 

כעכי שומשום פריכים

הגרסה המלאה של עוגיות עבאדי המפורסמות. הילדים שלי פשוט לא מפסיקים לכרסם.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

3 כוסות קמח מלא

2 כוסות קוואקר

2/3 כוס שמן קנולה

כפית מלח

כפית אבקת אפיה

כוס שומשום

מים לפי הצורך

 

אופן ההכנה:

שמים את כל הרכיבים בקערה ומוסיפים חצי כוס מים. מעבדים ובמידת הצורך מוסיפים עוד מים עד לקבלת בצק רך וחלק. יוצרים פסים בעובי ס"מ ואורך 3 ס"מ ומגלגלים את הפסים לכעכים. מניחים על תבנית התנור מרופדת בניר אפיה ואופים בחום של 180 מעלות 35-40 ד' עד שהכעכים זהובים משני צידיהם. מצננים ושומרים בצנצנת סגורה.

 

ארטיקים עם צבעי מאכל ביתיים

לכבוד הקיץ שהגיע, הנה שני רעיונות חמודים להכנת ארטיקים ביתיים ובריאים. מאד קל להכין את הארטיקים האלה, רק צריך לקנות תבניות של ארטיקים ולהכין לבד, והילדים מאד נהנים להכין "צבע מאכל" ביתי:

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

2 כוסות מיץ תפוחים טבעי

סלק גדול

2 כוסות מיץ מנגו או אפרסק טבעי

 

אופן ההכנה:

שמים בשתי קערות שונות את המיצים, סוחטים את הסלק במכונת מיץ או פשוט מגררים אותו בפומפייה וסוחטים את המיץ מהסלק המגורר. מוסיפים למיץ התפוחים טיפות ממיץ הסלק עד שמגיעים לגוון הרצוי וכן למיץ המנגו - לקבלת ארטיק כתום. יוצקים לתבניות הארטיק ומקפיאים.

 

ארטיק "פרוזן יוגורט"

עוד מעדן נפלא שמשמח את לב הילדים וכיף להכין אותו לבד

החומרים הדרושים:

4 גביעי יוגורט במתיקות מעודנת

פירות לפי הטעם: תותים, אפרסקים, משמשים, שזיפים, אננס ועוד.

 

אופן ההכנה:

טוחנים במעבד מזון את היוגורט עם הפירות - כל פרי בנפרד. כך מתקבל יוגורט בכמה צבעים. יוצקים לתבניות של ארטיקים ומקפיאים לפחות 8 שעות.

 

 

גולשות שואלות:

האם קוואקר זה בריא, אשמח לשמוע את ערכיו התזונתיים ומה אפשר לעשות איתו.

תשובה: שיבולת שועל מכילה אשלגן, מגנזיום, ברזל, ויטמינים מקבוצת B, אבץ, חומצה פולית ויטמין A, E, ו-K. אחוז גבוה מחומצות השומן שמכילה הינן מהסוג המיטיב עם פרופיל השומנים בדם, חומצות שומן חד ורב בלתי רוויות.
צריכת שיבולת שועל מתאימה לכל הגילאים. לאחר גיל שישה חודשים ניתן לשלב דייסת שיבולת שועל בתפריטו של הפעוט (רצוי לעשות זאת לאחר ניסיון קודם של דייסת אורז או תירס שהן פחות גורמות לתגובה אלרגית). ניתן לשלב שיבולת שועל בתפריט של ילדים, מתבגרים ומבוגרים ע"י אפיית מאפינס, עוגות ועוגיות משיבולת שועל, המבורגר צמחוני, פנקייק, הסמכה של מרקים וכמובן כחלק מדגני הבוקר. משרד הבריאות ממליץ לנשים בתקופת הפוריות לצרוך תפריט עשיר בחומצה פולית, ואף ליטול תוסף על מנת למנוע מומים בעמוד השדרה של העובר. מומים אלו עלולים להיווצר בתחילת היריון לאישה עם חסר בחומצה פולית. שיבולת שועל יכולה להוות מקור טוב לחומצה פולית.

שילובה אף יכול לסייע לנשים בהריון הסובלות מעצירות. דייסת קוואקר מתאימה בתקופת הגיל השלישי (מעל גיל 70) בכך שמכילה ערכים תזונתיים רבים במרקם שנוח לצריכה ובהשקעת הכנה מינימאלית.
שיבולת שועל מפחיתה רמות כולסטרול בדם וסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם, זאת לאור מחקרים רבים שנעשו במשך 30 השנים האחרונות. המחקרים הראו כי לסיבים המסיסים המצויים בשיבולת שועל יש יכולת לסייע בהורדה של רמות כולסטרול בדם ברמה גבוהה. כמו כן שיבולת השועל מסייעת בתהליכי העיכול ומקטינה את הסיכוי להופעת, מחלות מעי דלקתיות לרבות דלקות מעיים וטחורים.

גם לסוכרתיים מומלץ לצרוך שיבולת שועל כיוון שהסיבים המסיסים שבקוואקר מאטים את ספיגת הפחמימות, ובכך מונעים עליות חדות ברמות הסוכר בדם.

 

לחמניות קוואקר

לחמניות נהדרות, עדינות וטעימות

זמן הכנה: 20 ד' |  זמן התפחה: שעתיים | זמן אפיה: 20 ד' | מתכון ל-15-20 לחמניות

החומרים הדרושים:

25 גר' שמרים טריים

כף דבש

2 כוסות מים פושרים או חלב פושר

250 גר' קוואקר

450 גר' קמח מלא

כפית מלח

 

אופן ההכנה:

בקערה שמים את השמרים, הדבש והמים או החלב הפושר ומערבבים. מוסיפים את הקוואקר, מערבבים ומכסים במגבת. משרים לתפיחה כשעה. מוסיפים את הקמח והמלח ולשים לבצק אחיד. אם הבצק דביק מידי מוסיפים עוד קמח לפי הצורך, אך צריך להיזהר שהבצק לא ייצא יבש מידי. לשים מספר דקות, ומניחים מכוסה במגבת לעוד חצי שעה. לשים מעט את הבצק ויוצרים ממנו כדורים. מגלגלים כל אחד ללחמנייה ומניחים על ניר אפיה משומן בתבנית גדולה. מתפיחים עוד כחצי שעה ואופים בחום של 220 מעלות 15-20 דקות, עד שהלחמניות זהובות משני הצדדים. מוציאים ומצננים. אפשר גם לאפות כמה דקות  פחות מהזמן, לצנן ולהקפיא ואחר מכן להוציא את הלחמניות הקפואות מהמקפיא לפי הצורך, לאפות בתנור ולהגיש אותן כאילו נאפו היום.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה