אביגיל מייזליק

"אחרי שחזרתי בתשובה, שנים לא יכולתי לאכול בבית"

"תמיד התפללתי שיבוא היום ואזכה שוב מחדש לאכול את האוכל של אמא. כי להתאפק בבית שבו האוכל לא ממש טעים, אינו דומה כלל למצב שבו הייתי מריחה ורואה אוכל כה מגרה לעין ולחיך, ונאלצת להסתפק בזיכרונות בלבד" – אביגיל מייזליק בטור מיוחד שרבים יוכלו להזדהות איתו

אא

את מכתבה היפה של מיכל קיבלתי לפני הרבה הרבה זמן. לקח לו זמן לשבת במערכת ולחכות בסבלנות, וגם כשכבר הגיע אלי, היו מניעות ממניעות שונות לפרסם אותו, עד שהגיע סוף סוף לרגע שבו הוא זוכה לצאת לאור. ואולי לא סתם היה צריך המכתב הזה לשכב אי-שם במגירה ולהמתין דווקא לרגע הזה בחיי, אולי בגלל שהמכתב כולו, עם המתכונים שבו, נכתב כדי להנציח את זכרה של דליה ע"ה, אימה האהובה של מיכל, ועכשיו, אני יכולה עוד הרבה יותר להבין ולהזדהות. אבל אני נותנת למכתב ולדבריה של מיכל לדבר בעד עצמם:

"החלטתי (לנסות) להנציח בעזרת מתכונים מספר את אמי - דליה היקרה ע"ה, אשר ממנה למדנו גיסתי שתחיה ואני פרקים בבישול ואפיה. אצל אמא ע"ה כל תבשיל ולו הפשוט ביותר, 'סתם' פירה ושניצל התעלה לדרגת מאכל גורמה שנמס בפה, ומשאיר לך טעם נפלא שממש מזמין אותך לטעום שוב ושוב, כזה טעים ולא מכביד, לא שומני מידי, לא שורף ולא שרוף, לא כבד ולא קליל, מאכל שיש בו מרכיבים טריים וטובים ותבלין אחד חשוב- החשוב מכולם - אהבה!

"אחרי שחזרתי בתשובה לא יכולתי במשך שנים לאכול בבית, ובשנים ההם בהם נאלצתי להתאפק ולא לטעום. תמיד התפללתי שיבוא היום ואזכה שוב מחדש לאכול את האוכל של אמא. כי להתאפק בבית שבו האוכל לא ממש טעים, אינו דומה כלל למצב שבו הייתי מריחה ורואה אוכל כה מגרה לעין ולחיך, ונאלצת להסתפק בזיכרונות בלבד. אמנם הורי קיימו ב"ה מצוות, אבל חלק אחר של המצוות ולא את החלק הזה, מתוך שלא למדו ולא משום סיבה אחרת.

"אולי בזכות ההתאפקות, או התפילה, אולי זו פשוט זכות אבות - זכיתי שגם אחי היקר יקבל עליו עול מלכות שמים - הוא הגיע יום אחד אל המטבח המצוחצח והאלגנטי של אמא, הפך והפך, זרק ולכלך ובעיקר - הכשיר. ומאותו יום ואילך היא שמרה! שמרה כמו אישה צדיקה כי זה מה שהיא היתה בעצם.

"בכל שבת, כשהיינו באים אל הורי לאכול סעודה - היינו צועדים אבא ואמא ושבעה ילדים בלי עין הרע, מרחק הליכה די גדול, כשכל הדרך היינו חושבים על האוכל הטעים שמחכה לנו, ואף פעם לא הסכמנו לה לשנות משהו מהתפריט הקבוע. היו לה מתכונים מיוחדים וטעימים, שכמה מהם היו המצאה שלה, ואנחנו מיהרנו לאמץ ולהעביר הלאה, וזכיתי שגם היום, ארבעת בנותיי הנשואות ברוך ה', מבשלות אותן ומפיצות גם הן את המתכונים לשמחת החברות, השכנות וכל הידידים.

"בין השאר, היתה אמא מומחית גדולה לחצילים. המומחיות התחילה בבחירת החציל - שיהא בינוני, קל ומבריק. לאחר מכן, המשיכה בדרך הנאותה לקלות את החצילים בסיר אלומיניום מיוחד שהיה שמור למטרה זו, ולפחות חמישה סוגי סלטים של חצילים היו עולים דרך קבע על שולחן השבת של אמא.

"גם בעוגות התמחתה אמא והיו לה חבורה שלמה של מתכוני עוגות מנצחים, נפלאים ייחודיים שהוציאו לה שם של אופה מהוללת. אמי המיוחדת, שנפטרה צעירה מאד ובסיוון חל יום פטירתה חסרה לנו כל כך, וזה יהיה בשביל כולנו מרגש ומשמח מאד אם נזכה שיתפרסמו כמה מהמתכונים המיוחדים שלה, ועוד אנשים יוכלו ליהנות מהטעם האהוב אליו מתגעגעים כולנו".

 

פשטידת גבינה

"קלילה, טעימה ומנצחת, בכל יום הולדת של מי מבני המשפחה מככבת זאת הפשטידה".

זמן הכנה: 30 ד' | זמן אפיה: 40 ד' | 10-12 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

לבצק:

1/3 1 חבילות קמח תופח קטנות

חב' מרגרינה (למי ששומר על הבריאות, אפשר כוס שמן במקום)

ביצה אחת

2 כפות מים רותחים או 2 כפיות מיץ תפוזים ( אם חסר מים והבצק יבש אפשר להוסיף עוד מים רותחים)

למלית:

3 חבילות גבינה לבנה 3 או 5 אחוז

חבילת קוטג'

3 ביצים

חבילת רוטב פטריות או 3 כפות אבקת מרק פטריות

2 כוסות גבינה צהובה מגוררת

קמצוץ שמיר קצוץ (לא חובה)

 

אופן ההכנה:

מכינים את הבצק: שמים במיקסר עם וו לישה, מעבד מזון או קערה את הקמח והמרגרינה ומעבדים לפירורים. מוסיפים את שאר החומרים ומעבדים מעט ככל האפשר לכדור בצק. אם הבצק יבש מוסיפים עוד מים רותחים לפי הצורך. עוטפים בנילון ושומרים במקרר כשעתיים ואפשר גם להכין מראש ולהקפיא או לשמור ללילה. משטחים בעזרת האצבעות חצי מהבצק בתבנית פיירקס מלבנית או עגולה. מערבבים יחד את כל חומרי המלית ושופכים על הבצק. מרדדים במערוך עלה בגודל התבנית מהבצק הנותר ומניחים אותו בזהירות על המלית. אופים בחום של 180 מעלות כארבעים ד' או עד שהבצק זהוב.

לגיוון: אמא של מיכל היתה עושה מאותו בצק שטרודל תפוחי אדמה נפלא - תוספת טעימה ונפלאה לכל מנה עיקרית. היא היתה מבשלת תפוחי אדמה ומקררת אותם. מגרדים אותם במגרדת גסה כי כך זה יוצא יותר אוורירי ורך, מוסיפה בצל מטוגן, מלח ופלפל ומערבבת הכל. את הבצק היא היתה מרדדת לשנים או שלושה עלים, ממלאת בתפוחי האדמה, מגלגלת וחורצת פסים לאורך כל השטרודל, מורחת בביצה טרופה ואופה בתנור 30-40 ד' עד שהמאפה שחום וריחני.

 

חצילים אדומים

"ההקפדה על התהליכים לכל אורך הכנת החצילים הניבה תוצאות מופלאות, כדוגמת המנה הזו שכמוה לא זכיתי לאכול בשום מקום - מנה נפלאה לאירועים כמו שבע ברכות".

 

זמן הכנה: 40 ד' |  6-8 מנות

החומרים הדרושים:

3 חצילים בינוניים קלים ומבריקים

ביצה אחת

3 כפות גדושות של קמח תופח

מעט מלח

שמן לטיגון

לרוטב:

4-5 שיני שום פרוסות לעיגולים

3 פלפלים בכל הצבעים (ירוק, צהוב, כתום ואדום) פרוסים לרצועות דקות

קופ' קטנה של רסק עגבניות

שליש כוס מים

מיץ מחצי לימון

מלח ופלפל

כפית סוכר

4 עגבניות מגוררות בפומפייה

פלפל קטן חריף (לא חובה)

 

אופן ההכנה:

מכינים את החצילים: קולים אותם בסיר אלומיניום שטוח ורחב על האש היטב משני הצדדים עד שהם שחומים ורכים מאד. בעזרת כף עץ בלבד (ולא מתכת כדי שהחצילים לא יהיו מרירים) מוציאים את התוך של החציל למסננת שמונחת על קערה. נותנים למיצים לנזול לתוך הקערה. שופכים את הנוזלים ומעבירים את החצילים לקערה. מוסיפים ביצה, קמח, ומעט מלח. מערבבים בכף עץ מחממים שמן במחבת, יוצרים מהחצילים צורה של לביבות קטנות ומטגנים עד שהלביבות מזהיבות מכל צד. מעבירים לניר סופג. מכינים את הרוטב: מטגנים במחבת את השום והפלפלים מספר דקות תוך כדי בחישה. מוסיפים את הרסק, המים, הלימון, מלח, פלפל וסוכר, עגבניות מגוררות ופלפל חריף קטן קצוץ אם רוצים. מביאים לרתיחה, מבשלים כעשר דקות ומסירים מהאש. מסדרים את קציצות החצילים בפיירקס, יוצקים עליהם את הרוטב החם ונותנים להכל להתקרר ולטעמים להיספג. אפשר לחמם בתנור לפני ההגשה או לאכול קר (ההעדפה של מיכל).

 

עוגת שוקולד עם קרם וניל וציפוי שוקולד

"עוגת אינסטנט, כך קראנו לעוגה הזו, וזו העוגה שאותה ביקשנו תמיד - העוגה המנצחת, מנצחת בטעם ומנצחת על כל חבורת העוגות של אמא".

זמן הכנה: 40 ד' | זמן אפיה:  20 ד' | 10-12 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

לבסיס:

3 כפות קקאו גדושות

3 כפות גדושות קמח תופח

3 כפות שמן

2 ביצים

2 כפות יין מתוק

למלית הלבנה:

חב' אינסטנט פודינג וניל

חב' קצפת חלבית

כוס חלב

(אפשר גם חב' גבינה לבנה 3 או 5 אחוז)

חופן אגוזים קצוצים

לציפוי השוקולד:

100 גר' שוקולד מריר משובח

כף מים

כף יין מתוק

30 גר' מרגרינה

 

אופן ההכנה:

מכינים את הבסיס: מקציפים את הביצים עם השמן והיין עד שמתקבל קצף בהיר ותפוח. מקפלים פנימה בזהירות את הקקאו והקמח ומעבירים לתבנית עגולה משומנת מס' 26. אופים בחום של 170 מעלות 15-20 ד' עד שהעוגה יבשה וקפיצית למגע. מוציאים ומצננים היטב. מכינים את המלית: מקציפים יחד את הפודינג, הקצפת והחלב עד לקבלת קצף יציב. אם רוצים גבינה לבנה מקפלים אותה פנימה בזהירות. מורחים בעדינות את הקרם הלבן על בסיס השוקולד. מפזרים על הכל אגוזים קצוצים. שמים במיקרו או בסיר קטן את השוקולד חתוך לקוביות, מוסיפים את המים, היין והמרגרינה. מבשלים דקה וחצי במיקרו או תוך כדי בחישה בסיר עד שהכל מתאחד לרוטב אחיד. מקררים מספר דקות ויוצקים בתנועות סיבוביות על כל פני העוגה את הציפוי. מעבירים למקרר ונותנים לעוגה להתייצב כשעתיים. נהדר!

 

גולשות שואלות:

אצלנו אוהבים להכין מאד נשיקות קצף, אבל תמיד כשאני אופה אותם הם משחימים ובקונדיטוריה הם נשארים כל כך לבנים. האם אפשר לעשות משהו בשביל שהם יהיו לבנים גם בבית?

תשובה: הפתרון הוא פשוט מאד. שמים למעלה במדף העליון ניר אפיה. כך נמנעת ההשחמה ומתקבלות גם בבית נשיקות קצף לבנות כשלג.

קיבלתי חבילה של עגבניות מיובשות. טעמתי את זה והיה לזה טעם מוזר מאד, כמו צימוקים מעגבנייה. אולי יש לך הסבר מה זה ומה עושים עם זה?

העגבניות המיובשות נחשבות למעדן אמיתי וכל חובבי מאכלי הגורמה וודאי מכירים אותן. הטעם המוזר היה בגלל שצריך להשתמש בהן בדרך הנכונה ואז הן באמת נפלאות. 

לפני המתכונים נתייחס לדרך הנכונה לאכול אותן: קודם כל משרים אותן במים רותחים 20-30 ד' עד שהן מתרככות מעט. בודקים אותן מתולעים, סוחטים מעט מהנוזלים ויוצקים עליהן שמן זית. אם הן מכוסות היטב אפשר לשמור אותן במקרר בצנצנת סגורה למשך זמן ארוך. 

השימוש בהן מגוון ורב מהמתכונים הפשוטים ביותר ועד למנות גורמה מפוארות. במצב המושרה בשמן כמו שתיארנו טעים מאד לקצוץ אותן דק ולהוסיף בכמויות קטנות לכריכים. הן יהיו נפלאות בטוסטים עם גבינה, בתוספת טעם לרוטבי עגבניות, מוקפצות יחד עם ירקות המוגשים על פסטה, טחונות יחד עם גבינה לבנה לממרח מדהים, או גם עם טופו לאותו דבר רק פרווה.

אפשר לטחון אותן בבלנדר יחד עם שום, שמן זית מהצנצנת בהן הן משתמרות, מעט בזיליקום או פטרוזיליה קצוצה ומתקבל ממרח נפלא שיכול להיות בסיס לסנדוויצ'ים, רוטב נפלא לשניצלים, בשרים, פסטות, וכף ממנו יהפוך כל תבשיל אורז פשוט למעדן עולמי. והנה גם מתכון אהוב עלי במיוחד:

 

פסטה עם ירקות ועגבניות מיובשות

זמן הכנה: 30 ד' | זמן בישול: לפי הוראות הפסטה | 6 מנות 

החומרים הדרושים:

פסטה קצרה (ביסלי, צדפים, מקרוני קצרים וכו')

שיני שום קלופות

 כפות שמן זית

 6 עגבניות מיובשות שעברו תהליך השריה וכו'

 קישואים קטנים

 שמן קנולה

 פטריות טריות

מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:

פורסים את שיני השום לפרוסות בעובי חצי ס"מ ושמים אותם בפינג'ן קטן. מכסים אותן בשמן זית שתי כפות בערך. שמים על האש הכי קטנה עד שהשמן מבעבע ומסירים מהאש. לאחר מספר דקות שוב מניחים על האש עד שהשמן מבעבע ושוב מוציאים. כך לאורך כל זמן הכנת הפסטה מורידים ומחזירים.

כאשר כל שאר החומרים מוכנים משאירים את השום עד שהוא יזהיב ומסירים מהאש. בינתיים חותכים את הקישואים לשמיניות לאורך וחוצים במרכז כך שיתקבלו רצועות קצרות יותר. מעבירים לתבנית אפיה, מדליקים את הגריל ומפזרים על הקישוא כף שמן קנולה. מניחים את התבנית קרוב לגריל ואופים מספר דקות עד שהקישואים מזהיבים (זהירות לא לשרוף!). מוציאים ושומרים בצד.

פורסים את העגבניות לרצועות. פורסים את הפטריות לפרוסות ומחממים מחבת עם כף שמן זית. שמים את פרוסות הפטריות ומזהיבים אותם עד שכל הנוזלים מתאדים. מתבלים במלח ופלפל ומוציאים מהאש. מבשלים את הפסטה לפי ההוראות על העטיפה, מסננים ומחזירים לסיר. יוצקים על הפסטה את  השמן עם השום, הקישואים, העגבניות והפטריות. מתבלים במלח ופלפל ומערבבים היטב. מגישים חם.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:אביגיל מייזליקמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה