בריאות ותזונה

שברים ופציעות ראש: רופאי ילדים מזהירים מפני שימוש בטרמפולינה

הקיץ בפתח, ואיתו הורים רבים מחפשים דרכים יצירתיות להעביר את זמנם של ילדיהם. האפשרויות רבות ומגוונות, רק דבר אחד כדאי שתרחיקו מהם: הטרמפולינות. רופאים רבים בישראל יוצאים בקריאה נגד השימוש בהם, ובארצות הברית כבר מדווחים על 100 אלף 'פציעות טרמפולינה' מדי שנה

אא
 
חופשת הקיץ בפתח, ואיתה מפרסמים רופאים רבים קריאה, המזהירה מפני שימוש של הילדים בטרמפולינות. זאת, בשל הסכנות הרבות הכרוכות בשימוש בהן, שכבר הובילו לעליה בהצטברות של נתונים מדאיגים, בגובה של עשרות אחוזים, בדמות פציעות ילדים.
 
בשנים האחרונות, הפכו הטרמפולינות ללהיט של ממש, המככב בעיקר בחצרות בתיהם של אנשים פרטיים, ומהווה מה שנחשב עד כה ככלי משחק ספורטיבי שמעביר יחסית ביעילות את זמנם של הילדים חסרי המעש.
 
אלא, שלפי הערכה, לא פחות מ-30 ילדים מדי שבוע מגיעים מדי שבוע לחדרי המיון ברחבי הארץ בשל פציעות ונפילות, שנגרמו בעקבות קפיצות בטרמפולינה.
 
הנתונים המדאיגים, שנחשפו באתר Ynet, מגובים בלא מעט דוגמאות למקרים מסוכנים שהתרחשו בעקבות שימוש של ילדים במתקן האמור. דוגמא לכך, היא שחר ליטבק בת ה-4, ששברה את רגלה לפני כחודש, לאחר שנפצעה מקפיצה בטרמפולינה. "יומיים אחרי שקנינו את הטרמפולינה שלנו שחר קפצה עליה יחד עם אחיה", מתארת שולי, אמא של שחר. "הוא נפל עליה במהלך הקפיצה והיא שברה את הרגל בשני מקומות. זה לא מצב סימפטי, במיוחד לילדה בת ארבע, להיות בלי יכולת לזוז במשך כמה שבועות. קצת חששנו לפני שקנינו את הטרמפולינה, אמרו לי שזה עלול להיות מסוכן ולכן רוב הזמן עמדנו על ידה כשהיא קפצה, ולמרות זאת תוך חצי שנייה האירוע קרה. לא הספקנו אפילו להגיב. החלטנו להוציא את הטרמפולינה, אבל כל השכנים שלנו מחזיקים את זה. אנחנו מקווים שהילדים לא ייפגעו כשהם מבקרים בבתי החברים שלהם".
 
גם הילה מילר, סגנית האחות האחראית בחדר המיון בבית החולים מאיר בכפר־סבא, מכירה את התופעה מקרוב. "מגיעים אלינו לא מעט ילדים שנפצעו כתוצאה משימוש בטרמפולינות ביתיות. ההורים לא מודעים לסכנות", היא מתארת. "לעתים מתרחשת פציעה כששני ילדים קופצים במקביל על אותה טרמפולינה, אבל לא רק. גם ילד שקופץ לבד ונוחת בצורה לא נכונה על המשטח עלול לשבור יד או רגל".
 
בדומה לכך, אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, מתריעה: "בכל קיץ אנחנו שומעים על מקרים רבים של היפגעות בעת משחק בטרמפולינה, המתרחשת בעקבות נפילה לא טובה או התנגשויות עם קופצים נוספים. מרבית התאונות מתרחשות כאשר על הטרמפולינה היה יותר מאדם אחד".
 
בארץ, הסכנה אינה נמצאת עדיין מספיק במודעות הציבורית, אולם בארצות הברית, שם מתקבלים מדי שנה דיווחים על כ-100 אלף פציעות ילדים(!), כבר המליץ איגוד רופאי הילדים האמריקאי, להפסיק לחלוטין את השימוש בטרמפולינה.
 
בישראל, עדיין אין הנחיות חד משמעיות בנושא עדיין, אולם בינתיים, רופאי ילדים רבים ממהרים להזהיר את ציבור ההורים להרחיק את ילדיהם מהמתקן האמור. כך סובר גם ד"ר אהוד רוזנבלום, מנהל היחידה לרפואה דחופה לילדים בבית החולים מאיר. "הורים רבים חושבים שכשהילדים קופצים על הטרמפולינה זה מבורך, כי עדיף שיקפצו בחוץ מאשר ישבו מול הטלוויזיה או האייפון, אבל למעשה פעילות שכזו מסכנת אותם", הוא מתאר.
עוד הוא מוסיף כי "בצפון אמריקה זו מכה של ממש. לפני שנתיים עבדתי בקנדה וראיתי את ממדי התופעה בצורה נרחבת, לכן גם איגוד הרופאים הקנדי הוציא הנחיות ספציפיות נגד השימוש בטרמפולינות בבית ובגנים ציבוריים".

יצוין, כי אחת מהפציעות הטראגיות שהתרחשו כתוצאה מטרמפולינה, ושאף עלתה לכותרות, התרחשה לפני כ-12 שנה, אז נפצעה באורח קשה רעות רדמסקי בת ה-19, במהלך מסיבה שאירעה בביתה של המיליונרית שרי אריסון, המתגוררת במושב בני ציון, לאחר שנפלה מטרמפולינה.
לדברי ד"ר רוזנבלום, מרבית הפציעות מתרחשות כאשר שני ילדים או יותר קופצים בו זמנית, ועל פי רוב, הנפגעים הם ילדים מתחת לגיל 5, כשחמישים אחוז מהן מסתיימות בשברים. כמו כן, מרבית הפציעות אף מתרחשות בגפיים התחתונות, כמו בקרסול, אגן, ירך ושוקיים. במקרים 'קלים' יותר – הן מסתיימות במתיחות של רצועה בלבד, אולם במקרים מורכבים יותר, הן מסתיימות אף בשברי ידיים או רגליים, ואף בפגיעות צוואר וראש. ואם חשבתם שטרמפולינות המוקפות ברשת מוגנות יותר – טעות בידכם. שכן אז, הילדים עלולים להיפגע מהמסגרת של המתקן. "אם ילד קופץ ונוחת על הצוואר, זו עלולה להיות חבלה מאוד מסוכנת", הוא מזהיר.

לכן, הקיץ הזה, מומלץ לשים לב היטב לכל נושא בטיחות הילדים, על מנת שנוכל לעבור אותו בעזרת ה' בשלום ובלי פציעות מיותרות.
 
תגיות:בריאות ותזונהחינוך ילדיםונשמרתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה