עובדות ביהדות

"שמש בגבעון דום": 4 ניסים גלויים שאירעו לישראל

תחת הנהגתו של יהושע בן נון אירעו ניסים גלויים לעם ישראל. ארבעה מהם מצוינים במפורש בספר יהושע

  • כ"ו ניסן התשע"ו
אא

1. בקיעת הירדן – לאחר 40 שנות נדודים במדבר, הגיע עם ישראל אל הירדן, במטרה לעברו. באורח נס, הירדן נבקע, בדומה לנס שאירע קריעת ים סוף. בקיעת הירדן הייתה אות שנתן ה' לכך שיוריש לבני ישראל את ארץ כנען‏. המאורע הפלאי התרחש בי' בניסן, בשנת כניסת עם ישראל לארצם.

הנס מתואר בספר יהושע: "וכבוא נשאי הארון עד הירדן, ורגלי הכהנים נשאי הארון נטבלו בקצה המים, והירדן מלא על כל גדותיו כל ימי קציר. ויעמדו המים הירדים מלמעלה, קמו נד אחד... והעם עברו נגד יריחו... וכל ישראל עברים בחרבה, עד אשר תמו כל הגוי לעבור את הירדן." (ג, טו-יז) נס בקיעת הירדן מוזכר גם בספר תהלים ונכלל בקריאת ההלל: "מה לך הים כי תנוס, הירדן תסוב לאחור... מלפני אדון חולי ארץ, מלפני אלוק יעקב".

2. נפילת חומת יריחו - כשבאו ישראל לכבוש את העיר יריחו, הייתה העיר מוקפת חומה בצורה, שרוחבה כגובהה. עם ישראל הקיפו את החומה ששה ימים רצופים, פעם אחת בכל יום, וביום השביעי הקיפוה שבע פעמים, ולאחר שנשמע קול השופר תוקע תקיעה גדולה, עם ישראל הריע וחומות העיר נפלו תחתיהן. לאחר מכן נבלעה חומת יריחו באדמה דרך נס, ולכדו ישראל את העיר.

לאחר שנכבשה יריחו, תיקן יהושע את תפילת "עלינו לשבח".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. אבני ברד הושלכו מן השמים על האויבים - במלחמתו של יהושע בן נון בחמשת מלכי הדרום, הושלכו משמים במורד בית חורון אבני ברד על האויבים. בספר יהושע (י, יא) מתואר הנס: "ויהי בנוסם מפני ישראל, הם במורד בית חורון, וה' השליך עליהם אבנים גדולות מן השמים". עוד מובא כי "וימותו רבים אשר מתו באבני הברד, מאשר הרגו בני ישראל בחרב".

אבני הברד שנפלו מן השמים היו בגודל של ארבעים סאה כל אחת. (גודל של מקרר ממוצע). במדרש מובא כי אלו אבנים שנותרו תלויות בשמים מזמן מכת ברד שבמצרים.

4. "שמש בגבעון דום" - באותה מלחמה, על מנת שינצחו ישראל במלחמה עוד לפני שקיעת החמה, הכריז יהושע "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון". כלומר: השמש תיעצר בגבעון, והירח – בעמק איילון. אכן השמש נעצרה למשך 12 שעות, ולא שקעה. על פי דעות נוספות, השמש עמדה דום למשך 24 שעות, ודעה נוספת שהיא נעצרה למשך 36 שעות, כדי למנוע חילול שבת מהלוחמים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

נס זה, בו שינה יהושע את סדרי הטבע במאמר פיו, היווה קידוש ה' גדול. על כך מפורט בספר יהושע: "ויעמוד השמש בחצי השמים, ולא אץ לבוא כיום תמים, ולא היה כיום ההוא לפניו ואחריו לשמוע ה' בקול איש, כי ה' נלחם לישראל" (יהושע י' יג--יד). המאורע אירע בג' בתמוז.

נאמר בילקוט שמעוני: "הרואה מעברות הים, ומעברות הירדן, ומעברות נחלי ארנון, ואבני אלגביש, ואבני בית חורון, ואבן שזרק עוג מלך הבשן, ואבן שישב עליו משה כשעשה מלחמה עם עמלק, ואשתו של לוט, וחומות יריחו שנבלעו במקומם כלם, צריכין ליתן שבח והודאה לפני המקום".

האם גם היום מתרחשים ניסים כמו ניסי יציאת מצרים, וניסים גלויים שאירעו בעבר? מה ההבדל בין נס גלוי לנס נסתר ולהשגחה פרטית?

הרב זמיר כהן בהרצאתו המרתקת מבהיר את הדברים מתוך חשיבה מקורית ועמוקה, וסולל את הדרך לאמונה, ביטחון ורוגע ושמחה: 

 

תגיות:ניסיםשמש בגבעון דוםיהושע בן נון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה