השקעה, לא רק ציונים

מטרת הפרס היא לתת לילד חשק ורצון ללמוד תורה. לפי זה, אין להעניק פרס רק לתלמידים המצטיינים בלימודים, אלא גם לתלמידים החלשים, כדי לעודדם ללמוד תורה בחשק

אא

אדם גדול הציע לשקול אפשרות לתת את תעודת הציונים על העמל ולא על ההצלחה בציונים. היות ואין הצלחת התלמיד נמדדת בציונים אלא בעיקר בעמל התורה, וכפי נוסח התפילה: "הם עמלים ואינם מקבלים שכר, אנו עמלים ומקבלים שכר".

נמצא, שהשכר ניתן על העמל ולא על התוצאה.

יש תלמידים יראים ושלמים, שעמלים בתורה ואינם מצליחים במבחנים, האם לא מגיעה להם תעודת הצטיינות על העמל והיגיעה?!

מעשה במחנך שמצא דרך לעודד את התלמידים שעמלים בתורה ואינם מצליחים להגיע להישגים טובים בציונים – לצד הציון הוא היה כותב משפט מעודד, כגון: ´עדייך לגדולות´, ´חילך לאורייתא´, ´אשרי מי שעמלו בתורה´, וכדו´.זאת ועוד, יש לעודד תלמידים לא רק לגבי עצם לימוד התורה, אלא גם לעניין מידות טובות ודרך ארץ. לצערנו, יש מקומות שדואגים בעיקר לרמת לימודים ´גבוהה´, ואינם שמים דגש על ´עמל´ התורה, מידות ודרך ארץ. אמנם יש לשמור על רמת לימודים, אך אין לשכוח לציין את התלמידים שעמלים בתורה, ומצטיינים במידות טובות.

ועל-אחת כמה וכמה בתי-ספר של בנות, שיש ללמד בהם מידות טובות ודרך-ארץ, ובעיקר בניית ´בית-יהודי´ כשר וטהור, ולא לשים דגש רק על הישגי הלימודים. יש בתי-ספר שמשקיעים את רוב הזמן בלימודי קודש ולימודי חול כאחת, ואף שאמנם שיש מכך פרנסה / מקצוע, אך ודאי שאין זו המטרה העיקרית במסגרת הלימודים.

יש בנות שבגין כן, ראשן מונח כל היום בלימודים, ואין להן כלל זמן פנוי לעזור בעבודות הבית. הצלחת הבנות היא בעיקר להקים ´בית יהודי´ – כפי שמובא במשלי בפרק ´אשת חיל מי ימצא´.

לדוגמה, בת שהיא ´אשת-חיל´ ממש בניהול ה´בית-היהודי´, לא נגרע חלקה מכך שהישגיה הלימודיים אינם גבוהים. כמו-כן, יש בתי ספר המדקדקים בעיקר על תלבושת אחידה, סדר ונקיון, ואף על צניעות, וכדו´, אך אינם מדקדקים על מידות טובות ודרך-ארץ, שהם יסוד ועיקר התורה.

מעשה באחד מבתי-הספר לבנות שארגן כנס לתלמידות ב´עניין הצניעות´, וביקשו מאדם גדול להשתתף. תשובתו היתה נחרצת: אם לא ידברו בכנס בעיקר על מידות ודרך-ארץ, הוא לא ישתתף באותו כנס. דעתו ברורה: שאין לשוחח עם הבנות על שום נושא מבלי להתייחס לעיקר, שהן מידות ודרך-ארץ, שזה יסוד ה´בית  היהודי´.

לסיכום: הצלחת הבנים מתבטאת בעיקר ב´עמל התורה´ מתוך יראת שמים, מידות טובות ודרך-ארץ, ולא רק בציונים, והצלחת הבנות מתבטאת בעיקר בהקמת ´בית יהודי´ מתוך מידות טובות ודרך-ארץ, ויראת ה´, וכפי שכתוב: "אשה יראת ה´ היא תתהלל".

 

תגיות:השקעהחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה