דיכאון וחרדות

האם גם אתם סובלים מ"דיכאון חורף"?

אם כל החורף כל מה שבא לכם הוא רק להישאר בבית, לאכול ולישון, ומצב הרוח שלכם מדוכדך משהו – יכול להיות שאתם סובלים מדיכאון חורף. אז מה עושים? קבלו כמה דרכים שיעזרו לכם למלא את המצברים

  • כ"ה כסלו התשע"ו
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"דיכאון חורף". פעם זה היה נשמע קצת כמו איזו קלישאה של עצלנים, או איזה כישוף, שפועל על אנשים ומדכדך אותם. בסוף זה כבר קיבל הגדרה מדעית, העונה לשם "הפרעה אפקטיבית עונתית", והיום, כל בעל מקצוע מוסמך שמתעסק בתחום בריאות הנפש – יוכל לספר לכם על אנשים מסוימים שהחורף (או כל עונה אחרת) לא בדיוק פועל עליהם בצורה זוהרת.

איך תדעו שאתם סובלים מדיכאון עונתי?

קודם כל, כאמור, חשוב שתדעו שההגדרה המדויקת לדיכאון מהסוג הזה היא "דיכאון עונתי" ולא "דיכאון חורף". ולמה? כי האמת היא שמי שסובל ממנו הם אנשים שרגישים במיוחד לשינויי מזג האוויר, שמשפיעים עליהם וקובעים את מצב רוחם. נכון שברוב המקרים האפרוריות והקור של החורף, הם גורמים שכיחים יותר בקרב רוב האנשים לכך שהם ילקו בו דווקא בחורף, אבל למעשה, יש כאלה שהקור גורם להם לשמחה, ואילו החום של הקיץ מביא אותם לעצבות.

דיכאון בהגדרה כללית יותר, הוא תחושה מתמשכת של דכדוך וחוסר חשק ואף ירידה בתחושת האנרגיה. הדיכאון הקליני לעומתו, לא מתאפיין רק במצב רוח ירוד, אלא גם בירידה משמעותית בתפקוד, כמו חוסר הנאה מפעילויות שפעם הייתם נהנים מהם (מה שנקרא בעגה המקצועית גם "אנהדוניה"), התבודדות, עצבנות, על פי רוב ירידה בתאבון ובשינה (במקרים נדירים יותר, גם עליה בתאבון ובשינה עלולה להעיד על כך).

במקרה של דיכאון חורף, מסתבר שלא מדובר בתופעה ששכיחה בכל רחבי העולם, אלא רק באזורים מסוימים מבחינה גיאוגרפית, שבהם מצויים מאפיינים שגורמים לשוהים בהם לחוש בדיכאון מסוג זה. יחד עם תושבי ישראל, חולקים את התופעה הזו בין היתר גם תושבי מדינת טקסס שבארצות הברית, שם 1%-2% מהאוכלוסייה סובלים מהמחלה, בייחוד בעיר דאלאס. אליהם מצטרפים גם תושבים בקנדה ובחצי הכדור הצפוני. וכל כך למה? כי כולנו נמצאים על קו הרוחב 30 צפון, שזה בדיוק אחד הגורמים המובהקים לצרה שנקראת "דיכאון חורף".

על פי ההערכות, בישראל סובלים מהתופעה כמאה אלף ישראלים, יחד עם עוד כמה מיליונים נוספים ברחבי העולם. כמו כן, כ-20% נוספים סובלים מדיכאון חורף קל, וההפרעה מופיעה בעיקר אצל נשים, אם כי יכולה להופיע גם אצל ילדים, אבל מתרחשת רוב הזמן מעל גיל 20.

בפועל, בדיכאון חורף, התופעה מתרחשת כתוצאה מהיעדר של שעות אור בתקופת הסתיו והחורף, הגורמות לשיבוש בהפרעות ההורמון מלטונין, ועימו לדיכאון, עייפות והפרעות שינה, כאמור.

אז איך מטפלים?

דיכאון עונתי יכול להישאר במשבצת של עניין של מה בכך, שאפשר לטפל בו עצמאית ואינו מחייב התערבות במקצועית, במידה ומדובר בירידה שאינה משמעותית במצב הרוח. אז ניתן לטפל בו בעזרת פעילות גופנית, ותכנון של פעילויות שונות, כמו: עבודה, בילויים עם בני משפחה וחברים, לימודים, פיתוח תחביבים שונים, ועוד.

בנוסף, גם הקפדה על תזונה נכונה עשויה לסייע, ושהייה במקומות מרובי אור, ש"מבלבלת" את המוח ויוצרת אשליה של אור מחדש – עשויה לסייע.

אולם אם מופיעים סימנים רציניים יותר, ובהם בעיות בריכוז, עייפות, עצבנות, התבודדות ומחשבות אובדניות – כלומר מחשבות שנמאס ומעדיפים להיעלם, ואפילו מחשבות קונקרטיות ממשיות על מוות ותכנון על ביצוע של פגיעה עצמית – הדבר מחייב טיפול מקצועי ובדיקה של איש מקצוע כמו פסיכולוג או פסיכיאטר. במידה ושום דבר אינו עוזר – אף מומלץ לקבל טיפול תרופתי.

בנוסף, חשוב שתדעו, שבמידה ותבחרו להתעלם מהדיכאון הקליני –  הוא עשוי להחמיר ללא טיפול. לכן, ממש לא מומלץ להתעלם מנוכחותו או לחכות שיעבור לבד, אלא לעזור לעצמנו להתגבר עליו, באמצעות קבלת סיוע מהר ככל האפשר.

אז שיהיה לכולנו חורף בריא ושמח!

תגיות:דיכאוןחורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה