בריאות ותזונה

תצחק, לבריאות: איך הצחוק משפיע על הבריאות שלנו?

הידעתם? הצחוק מוריד את לחץ הדם, רמת הסוכר והכולסטרול שלנו, ממתן אלרגיות, מחזק את ה"כולסטרול הטוב" ואת המצב הנפשי, ומוריד את הסיכון ללקות בטרשת עורקים, התקף לב ואירוע מוחי

אא

במאמריי עד כה עסקתי רבות בתזונה בריאה. ואולם, זאת לדעת שבריאות אינה תלויה רק בתזונה. ישנם גורמים רבים ושונים המשפיעים על הבריאות שלנו. הפעם אבקש לגעת בנושא הצחוק.

במחקר שנערך בשנות ה-80 על ידי פרופ' לי ברק, הוכח שלאחר התקף צחוק רמת הקורטיזול בדם ירדה. קורטיזול הוא הורמון המופרש מבלוטת יתר הכליה במצבי לחץ, ובין השאר אחראי על עליה ברמת הסוכר בדם כשהגוף חש מצוקה. כמו כן, פרופ' לי ברק מצא שלאחר רגעי צחוק הייתה עלייה של הורמון בטא–אנדורפין שמעורב באיזון מערכת החיסון.

במחקר אחר הראה פרופ' לי ברק, שחולי סכרת ובעלי כולסטרול גבוה שצחקו באופן קבוע בזמנים קבועים - חל שיפור ברמת הסוכר והכולסטרול, וכמו כן מדדי הדלקת בגוף ירדו באחוזים ניכרים. בתום שנה לא די שהכולסטרול ירד אלא שהכולסטרול הטוב עלה ב26%. פרופ' לי ברק, יחד עם חוקרים נוספים שהשתתפו במחקר, הגיעו למסקנה שצחוק מוריד את הסיכון לחלות בטרשת עורקים, מה שמפחית את הסיכון ללקות בהתקף לב ואירוע מוחי.

במחקר שנערך על ידי האגודה האמריקאית ליתר לחץ דם בקרב 200 אנשי הייטק עלה, שלאחר 7 הפעלות בלבד של סדנאות צחוק במשך 3 שבועות ירד רמת לחץ הדם שלהם, וכן הם דיווחו על תחושה של נינוחות והרגשה של הקלה בלחץ החיים.

במחקר אחר הוכח שאנשים הסובלים מאלרגיות חוו ירידה ברמת התגובה האלרגית במשך 4 שעות לאחר סדנת צחוק.

בבית החולים 'לב השרון' בנתניה נבדקה ההשפעה של הקרנת סיטואציות מצחיקות לחולים הסובלים מסכיזופרניה. תוצאות המחקר הראו שלאחר חודשים נמצאה ירידה בביטויי המחלה: כעס, חרדה, דיכאון וכן ביכולת החברתית.

הצחוק גורם לשחרור חומרים הנקראים אנדורפינים, המפחיתים תחושות של כאב ומשפרים מצב רוח.

אסיים בסיפור המופיע בגמרא (תענית כב ע"א) על רבי ברוקא חוזאה, ששאל פעם את אליהו הנביא מיהו בן עולם הבא. באותו זמן הגיעו לשוק שני אנשים ואליהו הנביא אמר לו: הנה, שני האנשים הללו הם בני עולם הבא. הלך רבי ברוקה ושאל אותם מה עיסוקם, והם השיבו שכאשר הם רואים אנשים עצובים הם באים ומבדחים אותם. כמו כן, כשראו שני אנשים במריבה – הם היו מביאים לשלום ביניהם. 

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותצחוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה