בריאות ותזונה

שלווה, חיזוק האמונה ופעילות גופנית: איזון המערכת הסימפתטית

שלווה, פעילות פיזית קבועה, מזון בריא - ומעל הכל חיזוק האמונה - לפניכם ה"סור מרע ועשה טוב" של הטיפול במערכת הסימפתטית

אא

בשבוע שעבר כתבנו על איזון המערכת הסימפתטית כאחת הדרכים לטיפול במצבים של עצירות. אפתח ואציין שכל שאכתוב להלן נכון לכל מה שקשור לבריאות בכלל, אבל כמובן מתייחס בפרט לעצירות, שבה התחלנו לעסוק במאמרנו הקודם. ראשית אזכיר, שהמערכת הסימפתטית היא חלק ממערכת העצבים הפעילה בעיקר במצבים של חרום והגורמת לנו להרגיש דרוכים ומכווצים כדי להגיב לגורם המאיים. אם אנחנו חיים כל הזמן במצב חרום הרי שאנחנו מכווצים באופן קבוע. וכאמור אחת התוצאות היא העצירות.

כיצד מאזנים מערכת סימפתטית? ככלל, הדרכים לכך מתחלקות בין 'סור מרע' ל'עשה טוב'. אתן כמה דוגמאות.

אפתח ב'סור מרע': כל דבר שמפר את האיזון ואת השלווה של האדם מכניס אותו למצב חרום. היינו, מצב שבו האדם מפעיל בתוכו מנגנונים של הישרדות וצורך להגיב. ייתכן שיהיה זה משהו קטן מאוד שבקושי ישים לב אליו ולעיתים יהיה זה משהו חמור ומשמעותי שידרוש הפעלה עוצמתית של מנגנון ההישרדות והתגובה בגוף. יש כאלו שכל הזמן חיים במצב של הישרדות, כיון שכל הזמן הם בחוסר איזון, ומכאן שתמיד הם נמצאים בכוננות לקראת התמודדות שאולי תגיע. רבים הם הדברים שיכולים להוות עבורנו גורם מאיים. החל מתזונה לא נכונה, התנהלות מוטעית, אנשים שאיתם אנחנו לא מסתדרים מאיזו סיבה ועוד מצבים רבים חמורים יותר. יש אפוא לאתר את המזונות שאינם מתאימים לאדם ואשר מכניסים אותו למצב שהוא צריך להגן על עצמו ולהימנע מהם. כמו כן, צריך לבדוק מה באורחות החיים אינו מתאים, ולהימנע ממנו. יש לפעמים שמשהו בגישה לחיים גורם ללחץ ולתחושת חרום.

'עשה טוב': פעילות פיזית קבועה מסייעת למוח לשחרר חומרים מרגיעים. מכאן שיש לקיים פעילות פיזית קבועה כדי לחזק את המערכת הפארא-סימפתטית שהיא מערכת עצבים המסייעת לאיזון והרגעה. כמו כן יש להזין את מערכת העצבים בוויטמינים שונים, כגון ויטמיני B, ושומנים כגון אומגה 3, המסייעים לתפקוד מערכת העצבים ומכאן לחיזוק הטון המרגיע בגוף ובנפש. צריכה של מזון טוב איכותי ומתאים. עיסוק בפעילות רוחנית חיובית ומעל הכל חיזוק הביטחון והאמונה.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותעצירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה