בריאות ותזונה

שמן קוקוס

במה שונה שמן קוקוס משאר השמנים וכיצד הוא מועיל לבריאות?

אא

בשנים האחרונות מרבים לדבר על שמן קוקוס כשמן בריא. נשאלת השאלה, שמן קוקוס הוא שמן רווי, וכבר כתבנו מספר פעמים ששמן רווי הוא שמן שאנחנו משתדלים להימנע מצריכתו שכן הוא מקור להיצרות כלי דם ולעיתים אף לסתימתם, ואם כן כיצד ניתן לומר ששמן הקוקוס בריא?

אולם בשנים האחרונות התברר, שהשמן הרווי שבקוקוס שונה משאר השמנים הרוויים במבנה שלו, מה שהופך אותו לכזה שאינו מזיק - ויתירה מכך, אף מועיל מאוד לבריאות כשנלקח במינונים לא מוגזמים ומאוזנים.

מה יתרונותיו המיוחדים של שמן קוקוס? מסתבר שיש יתרונות רבים. ראשית, לשמן הקוקוס יש טעם עדין וטעים מאוד. שמן הקוקוס מכיל חומצה לאורית הנמצאת אף בחלב האם, ותפקידה העיקרי הוא הגנה על התינוק (בחלב אם) מפני זיהום חיידקים ווירוסים וחיזוק המערכת החיסונית שלו. הוא מכיל אף חומצה קפירילית בעלת תכונות אנטי-פטרייתיות כולל פטריית קנדידה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בשונה מחומצות שומן אחרות שעיכולן ופירוקן נעשה בעזרת אנזימי לבלב ומלחי מרה, שמן הקוקוס נספג ישירות ואינו נזקק לתיווך של אנזימי לבלב ומלחי מרה. לעובדה זאת יש מספר משמעויות: גם אלו שהוצא להם כיס המרה והם מוגבלים בצריכת שמנים, יכולים לצרוך שמן זה כי כאמור אינו צריך את תיווך המרה. כמו כן, אלו הלוקים בתפקוד הלבלב יכולים לצרוך את שמן הקוקוס שכן אינם צריכים לסיוע של הלבלב כדי לסופגו. שמן קוקוס נותן תחושה של שובע למשך זמן ממושך מה שמונע את הצורך באכילה לאורך זמן דבר המסייע לשמירה על משקל תקין. השמן מאיץ את חילוף החומרים שאף זה תורם לשמירה על משקל תקין. הוא אף מסייע לשמירה על איזון הסוכר והכולסטרול, ועוד יתרונות רבים וחשובים.

כיצד משתמשים בשמן הקוקוס? ראשית, יש לוודא שקונים שמן קוקוס בכבישה קרה. צבע שמן הקוקוס לבן ויפה. הוא מופיע כשהוא מוצק. רצוי לוודא שהשמן אורגני, דבר שיבטיח איכות טובה. יש לציין ששמן קוקוס שעבר תהליך חימום מאבד את הערך התזונתי הרב שיש לו ולכן ניתן להשתמש בו כמו במרגרינה ולמרוח אותו על לחם ופריכיות, לשלב אותו בשייקים שונים או לערבב בסלט. יחד עם זאת, יתרונו בכך שהוא אחד השמנים שנכון להשתמש בהם לצורכי בישול, אפיה, טיגון והקפצה בשל העובדה שהוא מורכב מחומצות שומן רוויות - דבר המקנה לו יציבות בשימוש בטמפרטורות גבוהות. 

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותשמןקוקוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה