זוגיות ושלום בית

לתת עוד סיכוי לנישואים: מהו הסכם שלום בית?

"הסכם שלום בית" יכול לשמש בעבור בני הזוג קרקע יציבה, כדי לנסות לשקם את נישואיהם. ההסכם יכול לנטרל את רעשי הרקע שהצטברו בקשר, ולהבהיר לנו מחדש את תפקידינו במסגרת התא המשפחתי. מהו הסכם שלום בית? אילו סעיפים כדאי שההסכם יכלול? וכיצד הסכם כזה יכול להוות שלב ראשון, לקראת שיקום אמיתי של הקשר הזוגי ושל הבית?

אא

"שלום בית" הינו מושג המתייחס להרמוניה וליחסים האידאליים שבין שני בני זוג, המתקיימים באווירה נעימה נטולת חיכוכים, קונפליקטים ומריבות. אולם "הסכם שלום בית" הוא נסיון לאפשר לבני הזוג את הקרקע היציבה ביותר כדי לנסות לשקם את נישואיהם. מהו הסכם שלום בית, מהי תביעת שלום בית והאם הסכם זה יכול לסייע בשחזור ההרמוניה שאפיינה את התא המשפחתי?

הסכם שלום בית הינו הסכם משפטי שנערך בין שני בני הזוג הניצבים מול משבר משפחתי, כשחלקם אף פתחו בהליכי גירושין. מדובר בתהליך שבו שני הצדדים מעוניינים לנסות ולהגיע להסכמה, להבדיל מ"תביעת שלום בית" המהווה פעולה משפטית שבה אחד מבני הזוג מגיש לבית הדין הרבני בקשה, במטרה לחייב את הצד שכנגד לשוב אל חיי נישואין תקינים.

הסכם שלום בית הוא ניסיון – אפילו אם מאולץ בהתחלה – להשיב את הביטחון לקשר ולבית, באמצעות ניטרול האינטרסים הסותרים וה"חישובים" העתידיים, שעלולים לעלות אצל בני הזוג בעקבות מחשבה על גירושין, חלילה. הסכם שלום בית טוב יכול להרגיע את הרוחות, למקד את בני הזוג בכאן ובעכשיו – הנישואין והמשפחה – ולאפשר להם להתמקד במה שחשוב כרגע, שיקום התא המשפחתי והחיבור מחדש.

במהלך עריכת ההסכם, עלינו להתמקד במחלוקות ובקשיים שפגעו מראש בשלום הבית. נושאים כלכליים, אישיים, חינוך הילדים, מטלות ותחזוקת הבית, סדר היום של בני המשפחה, חופשות, קשר עם המשפחה המורחבת, מפגשים חברתיים, "זמן איכות" של בני הזוג, ערכים משותפים ולעתים גם התחייבות לטיפול משותף – כל אלה אמורים לבוא לידי ביטוי בהסכם שלום בית טוב.

דינמיקה של עליות ומורדות

חיי הנישואין הם דינמיים. לרוב, הם מתאפיינים בעליות ומורדות המלווים בחילוקי דעות ומשברים. בנסיבות שבהן בני הזוג אינם יכולים ואינם מצליחים להתמודד ולפתור את בכוחות עצמם את הבעיות, ניתן להסתייע בגורמים חיצוניים כמו רב מגשר, יועץ זוגיות או מטפל, על מנת להתגבר על המשבר. הגישור מהווה הליך שנועד להוביל את הסכסוך לסיומו בהסכמתם ולשביעות רצונם של כל הצדדים. חשוב להדגיש שהמגשר הינו גורם ניטרלי, ולצדדים ישנה שליטה מוחלטת על ההליך לכל אורכו. כשההליך נעשה באמצעות רב ומגשר מוסמך, ניתן להגיע להסכם שלום בית שיהיה מקובל גם בהיבט ההלכתי ויאפשר פשרה כוללת ושיקום מערכת היחסים והמערכת המשפחתית.

הסכם שלום בית עשוי להיות הצעד הראשון בדרך לשיקום הנישואין, או כמעין הסכם הפסקת אש בדרך לגירושין. עם זאת, בשני המקרים מדובר במסגרת שבה מחליטים בני הזוג לחדול ממחלוקת ולנסות להגיע להסכמה מתוך שיפור התקשורת בין הצדדים וכבוד הדדי. לא אחת קורה שההסתייעות בגורמים מקצועיים מובילה לתהליך של צמיחה, היות והמרכיב המרכזי בהבניית ההסכם כרוך בבחינת הרקע והגורמים שמהווים מלכתחילה איום על שלמותו של התא המשפחתי. הבנת מהות הקרע במשבר הזוגיות היא למעשה הבסיס שעליו מושתת ההסכם עם סיכויים להצלחה באיחוי הקשר.

שקט נפשי מאפשר את שיקום הנישואין

ניתן, כאמור, לערוך את הסכם שלום הבית אצל רב מגשר, יועץ זוגיות או עורך דין לענייני משפחה. תהליך בנייתו של ההסכם נשען על שיחות עם שני בני הזוג ועם כל אחד מהם בנפרד. החתימה על הסכם שלום הבית מאפשרת לכל אחד מבני הזוג להשקיע מאמצים אמיתיים לשיקום מערכת היחסים, היות והצדדים יודעים מראש שזכויותיהם מוגנות ומוסדרות, והידיעה הזו מעניקה שקט נפשי וקרקע בטוחה לשיקום הנישואין. עם החתימה על ההסכם, חשוב להביאו לאישור בפני בית הדין הרבני על מנת להעניק לו תוקף משפטי המאפשר לכפות את כל הסעיפים שבו על כל הצדדים החתומים עליו.

מסבירה התורה, שהנשמה מורכבת בעולם העליון משני חצאים המתפצלים בתהליך העיבור, והם שבים ומתמזגים מחדש לנשמה אחת בשעת נתינת הטבעת מתחת לחופה. עם זאת, עשויה תחושת האחדות שבנישואין להישחק במרוצת השנים עד לכדי סכנה לשלומו ושלמותו של התא המשפחתי. גם בחברות בהן הפכו הגירושין לנפוצים, התמודדות עם התהליך מלווה תמיד בכאב רב ובצורך להתמודד עם האובדן הרגשי, פגיעה בביטחון הכלכלי וההסתגלות לשגרת החיים החדשה של ה"לבד". לפני שאנו פונים אל הצעד הבלתי הפיך של הגירושין, הסכם שלום בית יכול להוות קרקע יציבה בתוך נישואים סוערים, ותקווה חדשה של שלווה ושמחה במשפחה שלנו.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה