הלכה

האם מותר להתפלל עם תחפושת? שו"ת פורים

אילו ברכות מברך מי שקורא למשפחתו את המגילה בביתו? האם בנים ובנות בגיל מצוה חייבים במשלוח מנות משל עצמם? ומה הזמן הראוי לסעודת פורים?

אא

הקורא מגילה בביתו למשפחתו האם מברך את כל הברכות?

הקורא את המגילה בביתו כדי להוציא את בני ביתו ידי חובתם, מברך כל הברכות שלפני המגילה. ורשאי הקורא את המגילה לברך בעצמו את כל הברכות, אף על פי שיצא כבר ידי חובת מקרא מגילה בבית הכנסת. ואפילו אם הנשים יודעות בעצמן לברך את הברכות, רשאי לברך להן, וישמעו ויענו אמן, ויצאו ידי חובת הברכות מדין שומע כעונה.

וכל זה לעניין ברכה ראשונה, אבל לעניין ברכה אחרונה, אין הקורא לבני ביתו רשאי לברך ברכה אחרונה, אלא אם כן יש שם עשר נשים השומעות את המגילה לצאת ידי חובה, שאז מותר לברך ברכה אחרונה.

האם בנים ובנות מעל גיל מצוה חייבים במצות משלוח מנות או שיוצאים ידי חובה במנות שההורים שולחים?

בנים ובנות הסמוכים על שלחן אביהם (ההורים מפרנסים את הילדים), כל שהגיעו למצוות, דהיינו הבנים מבן שלש עשרה שנה ומעלה, והבנות מבת שתים עשרה שנה ומעלה, חייבים במצות משלוח מנות. וטוב לחנך אף את הקטנים שהגיעו לחינוך (מגיל שש שבע) במצות משלוח מנות.

האם אבֵל חייב במשלוח מנות, והאם מותר לשלוח לאבל?

אבל חייב במצות משלוח מנות, ואפילו בתוך שבעת ימי אבלותו. ולמנהג הספרדים ועדות המזרח, מותר אף לשלוח מנות למי שהוא אבל, ואפילו בתוך שבעת ימי אבלותו. וכן מנהג כמה מעדות האשכנזים.

האם יוצאים ידי חובה במשלוח מנות לילד קטן, וכן האם יוצאים ידי חובת מתנות לאביונים כשנותנים לילד קטן?

יוצאים ידי חובת מצות מתנות לאביונים בנתינה לאביון שהוא קטן שלא הגיע למצוות, אולם לא יוצאים ידי חובה במשלוח מנות לקטן.

מהו הזמן הראוי לסעודת פורים, ומה הזמן הראוי כאשר חל יום פורים לתושבי ירושלים ביום שישי כמו השנה?

זמן הסעודה ביום הפורים. סעודת פורים שעשאה בלילה לא יצא בה ידי חובתו, שנאמר (אסתר ט, כב): "לעשות אותם ימי משתה ושמחה". ומכל מקום גם בלילה ישמח וירבה קצת בסעודה.

יש נוהגים לאכול סעודת פורים בשחרית קודם שיגיע זמן מנחה גדולה. ויש נוהגים לאכול אותה אחר הצהרים, ומתפללים מנחה גדולה קודם סעודת פורים. אבל אין ראוי להתחיל את הסעודה  סמוך לשקיעת החמה ביום הפורים.

ואם חל פורים בערב שבת, אוכלים סעודת פורים בבוקר, מפני כבוד השבת, שעל ידי כך יוכל לאכול סעודת ליל שבת לתיאבון. ואם לא עשה הסעודה בבוקר, יעשנה קודם חצות היום, ולכל הפחות קודם שעה עשירית מהיום. ובדיעבד יעשה הסעודה עד שקיעת החמה.

האם מותר להתפלל בפורים עם תחפושת או שזה לא כבוד התפילה?

הרמ"א מביא מנהג התחפושות, אם כן בפורים זו צורת העמידה לפני מלך ולכן מותר להתפלל בתחפושת. ויש שכתבו שאפילו בבגדים צבעוניים וכדומה גם כן ניתן להתפלל כיוון שזה חלק מצוות היום, וכל זה בתנאי שהתחפושת הולמת  בצורה ובצניעות.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה