הלכה

משום שיעקב התחפש לעשו: מדוע אנחנו מתחפשים בפורים?

מה מקור מנהג התחפושת בפורים? מה הקשר למלכה ושתי? אילו תחפושות מותרות ואילו אסורות, ומי הרב שפסק שמותר להתחפש לליצן?

אא

מנהג התחפושות בפורים הקרב ובא הוא מנהג עתיק המוזכר גם בספרי הפוסקים. למרות שבזמננו ילדי ישראל הם הממשיכים אה קיום מנהג התחפושות בפורים, הרי שבדורות עברו היו גם חכמי ישראל שקיימו בעצמם את מנהג התחפושות בחג הפורים.

הגמרא במסכת שבת (דף עב) אומרת: "רבא בר הונא אמר פרמי", ופירש רש"י: "טלמוסא הנקשרת על הפרצוף להבעית הבנים הקטנים" ומלת פרמי רומזת לפורים, ומכאן סמך למנהג התחפושות בפורים.

ישנו מעשה על רבנו משה איסרליש (הרמ"א) זצ"ל, אשר נפטר בגיל 33 ביום ה-33 בעומר, בשנת של"ג, וכתב 33 ספרים. הספדן, שהמטיר עליו שבחים, היה מצער עצמו למצוא עוד שבח אחד להשלים מנין 33 שבחים, עד שבא אחד ואמר שמנהג רמ"א ז"ל שהיה מתחפש ביום פורים בבגדי עניים, שואל מים לרחוץ ידיו ולזרז את הציבור לתפילת ערבית במוצאי פורים פן ישכחו שכולם עסוקים בסעודה, וזה היה השבח ה-33 של הרמ"א.

 

טעם למנהג התחפושות

הפוסקים הביאו כמה טעמים למנהג התחפושות בפורים. טעם אחד, מפני שכמה וכמה קטעים במלחמת ישראל ועמלק ובפרשת אסתר המלכה ומרדכי היהודי היו באמצעות תחפושות שונות, ולכן אף אנו מתחפשים בפורים. כך למשל, כל שנאת עמלק לישראל באה לו מאבי-אביו עשו, ששנא ליעקב אשר התחפש לעשו ונכנס לקבל את הברכות. עכשיו שוב אנו מתחפשים ומראים שלא היה זה חטא, אלא ראויים אנו לרשת נחלתו של עשו, ואפילו אם לבוש יעקב בגדי עשו גם ברוך יהיה. עוד מצאנו בספר אליהו רבה (סימן תרצ"ו) שגם מפלת ושתי היתה על ידי 'תחפושת', שהרי בא גבריאל ועשה לה זנב כדי שלא תרצה לבוא לפני אחשוורוש. וכן אסתר המלכה, כשנלקחה לבית אחשוורוש לא הגידה את עמה ומולדתה ו'התחפשה' לגויה.

 

תחפושות של בנות לבנים וההפך

כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל (שו"ת יחו"ד נ), להיזהר שלא להלביש הילדים בגדי ילדות, וכן להיפך, משום מצות חינוך, שכן יש איסור של "לא ילבש גבר שמלת אשה".

אמנם הקטנים ביותר שעדיין לא הגיעו למצוות חינוך, מובא בספר 'אורחות רבנו' שמרן הסטייפלר זצ"ל אמר שעד גיל חינוך יש להקל בכך, ורק בגיל חינוך להקפיד בזה.

 

תחפושות שליליות

בספר 'אורחות רבינו' מסופר, שמרן הסטייפלר זצ"ל סיפר שבישיבה שבה למד נערך בכל שנה משחק בפורים, והבחורים התחפשו לאחשוורוש, מרדכי והמן, ותמיד נמצא שהבחור שהתחפש להמן באותה השנה לא הצליח בלימודו ועזב את הישיבה.

עם זאת, פעם רב אחד פרסם מכתב שאסור בפורים להתחפש לליצן, משום שדמות זו הומצאה בגויים עבור ימי ההוללות שלהם וכל מהותו הוללות וריקנות, ואולם הסטייפלר זצ"ל הגיב על כך: מותר להתחפש לליצן וכך נהגו בכל הדורות.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה