ונשמרתם

חשוב: מה לעשות אחרי הכשת נחש

מה לעשות מיד אחרי הכשת נחש - להדפיס ולשמור, ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

אא

הטמפרטורות עולות והנחשים מראים את נוכחותם בשטח. ארבל לוי, ביולוג המתמחה בזוחלים ולוכד נחשים, מזהיר אותנו מפני הכשת נחש ומעניק כללים מצילי חיים.

לוי מזהיר כי יש להתייחס לכל נחש בזהירות שמא הוא ארסי. כאשר רואים נחש יש להתרחק מיד אחורה וליצור קשר עם לוכד נחשים מוסמך. "אין לנסות כלל ללכוד את הנחש, כיוון שהנחש מזהה זאת כסכנה ועלול לתקוף ולהכיש. כדאי לשמור על קור רוח ועל קשר עין עם הנחש בזמן ההמתנה ללוכד הנחשים."

מה קורה לאחר ההכשה?

לאחר ההכשה מורגש כאב חזק שמתפתח מהר מאוד. במקום ההכשה ניתן לראות סימנים של שתי שיניים בדומה לשתי דקירות מחט שהמרחק ביניהן הוא סנטימטר עד שניים, ומסביב לרוב תופיע נפיחות, אודם ולעיתים אף דימום. הסימנים הנוספים עשויים להשתנות מאדם למשנהו והם כוללים חולשה, חיוורון, הזעה ודופק מהיר או איטי. לעיתים מופיעה תגובה אלרגית בה מתנפחות השפתיים. תגובה זו מחייבת פנייה דחופה לקבלת טיפול. גם סימנים מערכתיים ולא רק מקומיים, כדוגמת נימול סביב השפתיים, מחייבים הגעה מידית למיון, כיוון שאלו תגובות אלרגיות המסכנות חיים.

פרופסור פיני הלפרן, מנהל חדר המיון מרכז רפואי תל אביב – איכילוב, מזהיר כי מיד לאחר ההכשה יש לקרוא לעזרה ולפנות לטיפול. הוא מוסיף כי חשוב לזהות את סוג הנחש. "בכל חדר מיון יש מספר נוגדנים לארסם של הנחשים השונים. חשוב מאוד לזהות את הנחש על מנת להתאים את הנוגדן לארס של הנחש המכיש. כדאי לצלם את הנחש או לכל הפחות לזכור את מאפייניו כמו צבע, גודל ומרקם." הוא מוסיף ומזהיר כי אין לנסות לתפוס את הנחש בשום אופן.

לאחר ההכשה יש לדאוג לקבלת עזרה ראשונה ובינתיים להקטין מאמץ כדי לא לאמץ את האיזור הפגוע. אין למצוץ את הארס, אין לחמם או לקרר את מקום ההכשה. אדם הנמצא במרחק רב מחדר מיון יכול לחבוש את המקום עם תחבושת אלסטית, מ-10 ס"מ מתחת למיקום ההכשה ועד 10 ס"מ מעל מיקומה, על מנת להאט את ספיגת הארס בגוף.

פרופסור הלפרן מזהיר כי עונת הפעילות של הנחשים היא מימי האביב ועד הסתיו, כאשר בתחילת הקיץ ישנה עליה גבוהה בפעילותם. יש להישמר ממקומות בהם עשויים נחשים להימצא ולהתרחק מערימות זבל, פסולת בנין או בין שיחים. במידה ואין ברירה, רצוי לנעול נעליים גבוהות וללבוש מכנסים ארוכים.

תגיות:נחש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה