בריאות ותזונה

התחליפים לממתקים – מסוכנים יותר לשיניים שלכם

וויטני דיפוג'יו, מומחית לרפואת שיניים, חושפת כי דווקא מה שאנחנו מחשיבים כתחליפים לממתקים יכולים להיות גרועים יותר לבריאות השיניים שלכם. להלן המזונות שטובים לשיניים, גרועים לשיניים וטיפים לשמירה על היגיינת הפה

אא

וויטני דיפוג'יו, מומחית לרפואת שיניים, אמרה ל"דה פוסט" שדווקא התחליפים שלנו לחטיף מתוק הרבה יותר מסוכנים לשיניים שלנו מממתקים. וויטני טוענת שפחמימות מותססות, כגון: לחם לבן, פסטה, צ'יפס, דגני בוקר וקרקרים, גורמים נזק ואף "זורעים הרס בשיניים שלכם".

לדבריה, הסיבה לכך שפחמימות מתסיסות מסוכנות לשיניים שלנו היא משום שהן מתפרקות לסוכרים כשהן עדיין בפה שלנו. "הפחמימות הספציפיות הללו הופכות את הפה לחומצי יותר מכיוון שהרוק עובד שעות נוספות כדי להסיר את המזון הדביק מהשיניים שלכם, מה שמגדיל את הסיכוי שלכם לעששת", אמרה.

וויטני מזהירה את אותם הורים שמציעים לילדים שלהם קרקרים במקום סוכריה- "זה עלול להיות גרוע באותה מידה", והסבירה, "כולנו יודעים שממתקים זה סוכר, נכון? אבל אנחנו שוכחים שגם לחם הוא סוכר".

אז אילו מאכלים טובים לשיניים שלנו? וויטני אומרת ששוקולד מריר מפתיע לטובה משום שניתן לשטוף אותו בקלות. כמו כן, מזונות שדורשים נגיסה ולעיסה כבדה יותר, כמו גזר, סלרי ודגנים מלאים, בדרך כלל טובים יותר עבור השיניים. היא מוסיפה שאם בכל זאת אתם מעוניינים לנשנש שקית צ'יפס, עדיף שתעשו זאת בבת אחת ולא "תמרחו" את הנשנוש במשך כמה שעות. מבחינתה זה הדבר הגרוע ביותר שניתן לעשות משום שהפה נשאר חומצי ללא הפסקה.

על פי מומחים בתחום רפואת השיניים והתזונה, אלה המאכלים שטובים לשיניים שלכם:

1. פירות וירקות פריכים

פירות וירקות פריכים, כמו תפוחים, גזרים, סלרי ופלפלים, מצוינים לשיניים. הלעיסה של מזונות קשים אלו מגבירה את הפרשת הרוק, שעוזר לנקות את השיניים מחלקיקי מזון וחיידקים. בנוסף, הם מספקים ויטמינים ומינרלים חיוניים לחניכיים ולשיניים.

2. מוצרי חלב

מוצרי חלב כמו חלב, גבינה ויוגורט, עשירים בסידן וזרחן, שמחזקים את אמייל השן ומגנים עליו מפני שחיקה. גבינה במיוחד עוזרת להעלות את רמת ה-pH בפה ומפחיתה את החומציות, דבר שמפחית את הסיכון לעששת.

3. מזונות עשירים בסיבים

מזונות עשירים בסיבים, כמו שקדים, אגוזים ודגנים מלאים, עוזרים לשמור על ניקיון השיניים ומגבירים את הפרשת הרוק. הסיבים מסייעים בניקוי של השיניים ובשמירה על בריאות החניכיים.

4. מזונות עשירים בוויטמין C

מזונות עשירים בוויטמין C, כמו תפוזים, תותים, ברוקולי ופירות יער, חיוניים לשמירה על בריאות החניכיים. ויטמין C מחזק את כלי הדם ורקמות החיבור בחניכיים ומפחית את הדלקתיות.

5. תה ירוק ושחור

תה ירוק ושחור מכילים פוליפנולים, נוגדי חמצון שיכולים לעכב את צמיחת החיידקים ולמנוע את היווצרות הפלאק. הם גם תורמים לשמירה על רמת ה-pH בפה ומפחיתים את הסיכון לעששת ולמחלות חניכיים.

5 מזונות שלא בריאים לשיניים שלנו

1. ממתקים ודברי מתיקה

ממתקים, במיוחד ממתקים דביקים כמו טופי, גומי וקרמל, עלולים להידבק לשיניים ולשהות זמן רב בחלל הפה. הסוכרים בממתקים משמשים כמזון לחיידקים בפה, אשר מפרקים אותם לחומצות שתוקפות את אמייל השן, דבר שיכול להוביל לעששת.

2. משקאות מוגזים ומשקאות אנרגיה

משקאות מוגזים ומשקאות אנרגיה מכילים כמויות גבוהות של סוכר וחומצות. החומצות הללו יכולות לשחוק את אמייל השן ולהפוך את השיניים לרגישות יותר לעששת ולנזקים נוספים. גם משקאות דיאטטיים, למרות שאין בהם סוכר, מכילים חומצות שעלולות לפגוע באמייל.

3. לחם לבן ומוצרי מאפה

לחם לבן ומוצרי מאפה מכילים עמילנים שהופכים לסוכר בפה. כשהלחם נלעס הוא נהפך לעיסה דביקה שיכולה להיתקע בין השיניים ולהוות מקור מזון לחיידקים, מה שמגביר את הסיכון לעששת.

4. פירות יבשים

פירות יבשים, כמו תמרים, צימוקים ומשמשים מיובשים, הם מזונות דביקים שמכילים ריכוז גבוה של סוכר. כמו בממתקים, גם הם נוטים להידבק לשיניים, מה שמאפשר לחיידקים לייצר חומצות שמזיקות לאמייל השן.

5. קפה 

קפה, במיוחד כאשר הוא ממותק, יכול לגרום לכתמים על השיניים ולהגביר את הרגישות לעששת. בנוסף, חומציות הקפה יכולה לפגוע באמייל השן. מומלץ לשתות קפה ללא סוכר ולהקפיד לשטוף את הפה לאחר השתייה.

טיפים נוספים לשמירה על בריאות השיניים

- צחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום עם משחת שיניים המכילה פלואוריד.

- השתמשו בחוט דנטלי או במברשות בין-שיניות לפחות פעם ביום.

- בקרו אצל רופא השיניים לבדיקה וניקוי מקצועי לפחות פעמיים בשנה.

- שתו מים, במיוחד לאחר אכילת מזונות או שתיית משקאות חומציים, כדי לשטוף את החומצות ולשמור על רמת ה-pH בפה.

תגיות:בריאותתזונהשיניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה