בריאות ותזונה

ד"ר מאיה רוזמן: למה אסור לטגן דגים?

ישראלי ממוצע צורך כ-12 ק"ג דגים בשנה, במזרח אסיה – 65 ק"ג בשנה. למה זה קורה, מה התועלות בצריכת דגים ולמה אסור להכניס אותם למחבת? המומחית מסבירה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבים מאיתנו אוכלים דגים, אחרים נמנעים ומעדיפים לצרוך רק בשר, אבל האמת היא שצריכת דגים היא אחד הדברים הכי חשובים שאתם יכולים לעשות עבור הגוף שלכם. צריכת דגים מפחיתה סיכון למחלות לב ושבץ מוחי.

ד"ר מאיה רוזמן כותבת בטור בעיתון "מעריב" כי אכילת דגים אפילו מפחיתה סיכון לתהליכי טרשת עורקים שסותמים את כלי הדם, ושהיא גם מעכבת אלצהיימר.

מתברר כי צריכת הדגים בישראל נמוכה בהשוואה לארצות אחרות בעולם: ישראלי ממוצע צורך כ-12 ק"ג דגים לשנה. בספרד ובאיטליה, לעומת זאת, צורכים 35 ק"ג לשנה, ובמזרח אסיה – 65 ק"ג לשנה.

"האם כל הדגים טובים לבריאות שלנו באותה מידה? מה בדיוק יש בדגים שתורם כל כך לגוף שלנו?", שואלת ד"ר רוזמן ועונה מיד: "הדגים מהווים מקור חשוב לחלבון בתזונת האדם. במאה גרם של דג בממוצע 18% חלבון איכותי החשוב לבניית הגוף והשרירים. דגים מכילים גם כמות יפה של ויטמין B12, שחשוב לבניית מערכת העצבים, תפקוד המוח, מניעת אנמיה וחולשה, וגם ויטמין D שדרוש לספיגת הסידן מן המעיים ולבניית העצמות.

"ברוב הדגים יש גם כמות יפה של ויטמין E, וגם הרבה מינרלים חשובים: אשלגן, מגנזיום, אבץ, ואפילו קצת ברזל. מרכיב נוסף שיש בדגים (בעיקר בדגי ים) הוא יוד, שדרוש לתפקוד חיוני של בלוטת התריס האחראית לחילוף החומרים בגוף, לתפקוד המוח ולפוריות. בדגים הגדלים במים מתוקים יש בדרך כלל פחות יוד".

לסיום, ד"ר רוזמן מציינת כי חשוב לדעת שטיגון מבטל את הערך הבריאותי של הדגים: "על פי המחקרים, צריכת דגים מטוגנים אפילו מעלה את הסיכון למחלות לב, ואחד ההסברים לכך הוא שהשמן בו משתמשים לטיגון מכיל כמות גדולה של חומצת השומן אומגה-6, וכשהיחס בינה לבין אומגה-3 משתנה - האפקט המגן של אומגה-3 נעלם. קרפיון ונסיכת הנילוס הם דווקא המומלצים פחות. יש בהם יחסית יותר שומן, ואין בהם אומגה 3".

תגיות:טיגוןבריאותדגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה