היסטוריה

טבח המוני והוצאה להורג: הפוגרום שלא תועד בהיסטוריה

והאירוע הושכח מזיכרון הציבור, לא תועד בספרי ההיסטוריה, וכל הסיפור כולו היה כלא היה. יהדות פורטוגל המעטירה כמעט שלא שרדה כקהילה, וכך נעשה האירוע לבלתי ידוע בספרות ההיסטוריה הכללית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בחודש ניסן, לפני 518 שנה בדיוק, בתאריך כ"ז בניסן, חגגו הנוצרים בפורטוגל את חג הפסחא, שחל מעט אחרי חג הפסח האמיתי.

תשע שנים קודם לכן נטבלו יהודי פורטוגל לנצרות. רבים מהם עשו זאת אך ורק מן השפה ולחוץ, והמשיכו לשמור את מנהגי היהדות בסתר.

באותו יום התרגשו המון הנוצרים הנבערים מאור שנראה להם זורח על דמות הצלוב באחד המנזרים. בני העיר נהרו לחזות ב"פלא". אחד ה"נוצרים החדשים", יהודי לשעבר, העיר, כי ככל הנראה מדובר בהשתקפות של הנר שעומד ממול, ואם יכבו את הנר, הפלא יסתיים.

ההמון הנוצרי הגיב באלימות, המית את אותו אדם בייסורים, ומשם עבר לטבוח בכל יהודי העיר, במשך שלשה ימים נהרגו למעלה מאלפיים יהודים, ורכושם נבזז. מדורות ענק הוקמו ברחבי העיר כדי להשמיד את היהודים, בעידוד הכמרים הקתוליים המקומיים, שהבטיחו מחילה לכל החטאים ממאה הימים האחרונים למי שישתתף בטבח... בין השאר השתתפו בו גם ימאים וסוחרים זרים שעגנו באותו זמן בנמל.

באותו זמן עדיין לא הוקמה האינקוויזיציה, שלקחה לעצמה את השליטה בחיי האזרחים, והמלך מנואל הראשון שלט אז בפורטוגל. המלך הורה להעניש את הרוצחים, ו-500 מן הרוצחים הוצאו להורג. המנזר שבו היו הכמרים המסיתים נסגר לשמונה שנים, אך הסוחרים והימאים הזרים הצליחו לברוח אל הים ולא נענשו.

תוך שנים ספורות הוקמה האינקוויזיציה, שלא ראתה את תגובת המלך בעין יפה, והאירוע הושכח מזיכרון הציבור, לא תועד בספרי ההיסטוריה, וכל הסיפור כולו היה כלא היה. יהדות פורטוגל המעטירה כמעט שלא שרדה כקהילה, וכך נעשה האירוע לבלתי ידוע בספרות ההיסטוריה הכללית.

הקהילה היהודית בפורטוגל הפיקה לאחרונה סרט תיעודי על האירוע, שהסתמך על תחקיר מעמיק שהתבצע באוניברסיטת ליסבון. גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו, אומר כי "להכיר את הטבח של שנת 1506 בליסבון זה להכיר את אירועי ה-7 באוקטובר 2023 בישראל ואת אירועי הטבח ההיסטוריים שבוצעו כנגד העם היהודי בכל רחבי אירופה", ומדגיש כי ההבדל היחיד בין האירועים הוא הנשק שבו נעשה שימוש.

תגיות:היסטוריהטבחפוגרום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה