היסטוריה

חיסל את אחרון השודדים: סיפורו של הגנרל האיטלקי שחיפש מניין

כל מרכבה שיוצאת בדרך המלך נעצרת ע"י פקודיו השודדים, תוכנה נשדד, ואנשיה אף עשויים להיפצע או להיהרג. זה כמה פעמים שיצאה משלחת צבאית לאזור, אבל השודדים, שמכירים היטב כל נקיק, ארבו גם להם, וחיסלו אותם עוד לפני שהתחילו להילחם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דרום איטליה, 1864. תושבי מחוז בסיליקטה קצו בחייהם מפני כנופיית הליסטים שהשתלטה על הדרכים הראשיות באזור. רב השודדים, מלקרנה, ממש מטיל מצור על הערים: כל מרכבה שיוצאת בדרך המלך נעצרת ע"י פקודיו השודדים, תוכנה נשדד, ואנשיה אף עשויים להיפצע או להיהרג. זה כמה פעמים שיצאה משלחת צבאית לאזור, אבל השודדים, שמכירים היטב כל נקיק, ארבו גם להם, וחיסלו אותם עוד לפני שהתחילו להילחם.

בישיבה שערכו ראשי הצבא, הביעו המשתתפים ספיקות לגבי היכולת של הצבא להשמיד את השודדים. גם אם נשלח אלף חיילים, הללו יתחבאו באיזו מערה, ולעולם לא נדע היכן הם, אמרו. והנה, קצין צעיר, שנלחם לראשונה בחייו במלחמה מול אוסטריה ארבע שנים קודם לכן, הודיע: תנו לי את המשימה. אני אשמידם, בעזרת השם. ואכן, אותו הקצין, יוסף אוטולונגי שמו, הצליח לאתר את השודדים, להקיף אותם ולחסלם עד האחרון. תושבי המחוז נשמו לרווחה.

כמעט יובל שנים לאחר מכן, ערך רבה הראשי של רומא קבלת פנים חגיגית למלך איטליה, עם לידתו של יורש העצר החדש. המלך התרגש מהמחווה, וביקש מהרב לברך אותו ואת יורש העצר. לאחר מכן ישב ושוחח עם הרב. לפתע אמר המלך: "רואה אני שיש כאן הרבה אנשים, ודאי תוכלו לעשות כמה וכמה מניינים לערבית הלילה". הרב, שנדהם מבקיאותו של המלך במנהגים יהודיים, שאל מנין לו זאת.

והמלך השיב: "היה זה בשנת 1888, ואני קצין צעיר בגדוד המוצב בטורינו, עיני כולנו היו נשואות אל ראש מטה הגייס הראשון בטורינו, ומפקד בריגדת המלך, שהדריך אותנו בארחות האימונים והלחימה. בוקר אחד יצא הגנרל בבוקר, ולאחר חצי שעה חזר בכעס, 'להתפלל הלכתי, ולא היה לי מניין. עצלים אנשי העיר הזו'. לשאלתי מדוע אי אפשר לרכוש לו את ה'מניין' הנדרש לו, השיב: מניין אין רוכשים, מניין הוא עשרה יהודים שמעוניינים להתפלל יחדיו. בעיר יהודית כתיקונה, ישנם הרבה מניינים לכל תפילה".

אותו גנרל היה יוסף אוטולונגי, שהיה לוחם מזהיר ואמיץ בלי חת, טיפס בסולם הדרגות של הצבא האיטלקי בשנת 1895 התמנה לגנרל ולמפקד דיוויזיה, ובשנת 1902 מונה כמפקד הארמייה ה-4. באותה שנה התמנה לסנאטור ולשר המלחמה. בכל פרשת גדולתו, לא שכח לרגע את יהדותו, השתדל שלא לפספס תפילה במניין, ולשמור על כל דרישות ההלכה. במכתבו הוא כותב "הנני גאה על שעלה בידי להוכיח כי אפשר להגיע בצבאנו לרום הכיבושים ואף למשרת מיניסטר המלחמה, מבלי להסתיר או להכחיש אמונת אבות".

בשנת 1904 נפטר אוטולונגי בשם טוב, אחרי שנים רבות של קידוש ה', יהי זכרו ברוך.

תגיות:היסטוריהשודדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה