היסטוריה

המריבה שגרמה לאסון: פליטת הפה של השותק מטשורטקוב

למחרת ירדה אשתו לאחד המרתפים כדי לחפש דבר מה. המרתף היה חשוך, והיא בתמימות החזיקה בידה נר, כדי שתוכל למצוא את החפץ. אך המרתף שימש לאחסון אבק שריפה! המחסן התפוצץ בקול רעש גדול

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

המסר המרכזי מפרשת הצרעת הוא "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו". מילה שיוצא מהפה, לפעמים היא כמו כדור אקדח, אי אפשר להחזירה...

מעשה נורא ואיום התרחש בעיירה טשורטקוב שבגליציה.

אחד מעשירי העיירה היה איש נמרץ ותקיף, עסקן שידו בכל, בעל הזיכיון לאספקת אבק שריפה לחיל התותחנים האוסטרי, שנהנה מתורה וגדולה במקום אחד.

באחד הימים פרצו דברים קשים בינו לבין אשתו, ותוך כדי כעסו נפלטו מפיו דברי קללה נוראים: "שתישרפי". הוא נבהל מיד מאמירתו הקשה, ביקש מאשתו מחילה, ויישב את ההדורים ביניהם.

אך מילה שיצאה מפיו, פעלה פעולה רעה מאד. למחרת ירדה אשתו לאחד המרתפים כדי לחפש דבר מה. המרתף היה חשוך, והיא בתמימות החזיקה בידה נר, כדי שתוכל למצוא את החפץ. אך המרתף שימש לאחסון אבק שריפה! המחסן התפוצץ בקול רעש גדול, האש התפשטה ממחסן למחסן ומבית לבית, והאישה האומללה נספתה בדליקה.

בעלה לא יכל לעמוד בדבר הנורא, שנראה קשור לפליטת פיו, ולא הסכים לקבל שום ניחומים ושום סדר תשובה וכפרה, עד שבא האדמו"ר רבי דוד מטשורטקוב לנחמו. רבי דוד אמר לו משפט אחד: "'שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו', אין תשובה ותיקון יותר יעילים לחטא כזה מאשר השתיקה". בשמוע העשיר זאת, קם ממקומו, חיסל את עסקיו, העביר את ניהולם לאחרים, את הכסף חילק בין קופות צדקה לבין יורשיו, ו-נכנס לבית המדרש בטשורטקוב, שם ישב עד סוף ימיו, ולא הוציא אפילו מילה אחת מפיו. לא ניתן היה לדבר איתו. רק בעיסוק בתורה בשתיקה מוחלטת מצא נחמה וכפרה, ושמו נזכר לדורות בשם "השותק מטשורטקוב".

תגיות:היסטוריהשריפהפליטת פהשתיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה