חדשות בארץ

לראשונה בישראל: צבי בעל 6 רגליים אותר במערב הנגב

צבי ארץ ישראלי בעל שש רגליים אותר לראשונה בישראל במערב הנגב על ידי מילואימניק שעצר לקפה. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי ריבוי איברים הוא תופעה מוכרת, אך נדירה מאוד

צבי ארץ ישראלי בעל 6 רגליים. צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבעצבי ארץ ישראלי בעל 6 רגליים. צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
אא

צבי ארץ ישראלי בעל שש רגליים אותר לראשונה בישראל במערב הנגב. ניר לייכטר, מילואימניק שעצר לקפה בנחל הבשור, הבחין בצבי ישראלי עם "משהו מוזר על הגב". עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע, יחד עם צוות עמק הצבאים בירושלים יצאו לחקור את התופעה הנדירה ומסתבר שמדובר בצבי מוכר בעל שתי רגליים קדמיות שצמחו לו מהגב.

"הצבי, שהתחיל את חייו באזור כיסופים כעופר בשנת 2021, שרד המלטה מורכבת ושרד כפרט צעיר, התמודד עם טורפים רבים שמסכנים עופרים צעירים", סיפר בלבן והוסיף שבמהלך חייו של הצבי הוא תפס נחלה בשמורת נחל הבשור: "ובניגוד לציפיות - הוא בריא, חזק ויש בנחלתו שלוש צביות ועופרה מהסתיו הקודם".

בחברה להגנת הטבע מסבירים את התופעה המיוחדת ואומרים כי ריבוי איברים (פולימליה) הוא תופעה מוכרת, אך נדירה מאוד. מדובר בפגם גנטי, ככל הנראה תורשתי. הוא מוכר בבקר, עופות וזוחלים, וזו הפעם הראשונה שהוא מתועד בצבי ישראלי. בלבן מתאר את הצבי כחיה חששנית מאוד וכי לא ניתן היה להתקרב אליו: "הוא חיית בר מוגנת על פי חוק וישראל היא המעוז האחרון של מין זה".

בלבן הדגיש כי ישנה חשיבות גדולה מאוד לשמירת העופרים בטבע: "אם נתקלתם בעופר מתחבא בשדה, הוא אינו יתום. הצביות מחביאות את העופרים מפני טורפים, התרחקו מיד מבלי להשאיר סימני ריח או שאריות כדי למנוע משיכת טורפים שיהרגו את העופר". בלבן מוסיף כי רוב הסיכויים שהעופר אינו לבד וכי אימו צופה בו מרחוק ותגיע לטפל בו מדי כמה שעות.

על פי הערכות נותרו רק כ-5,000 צבאים בלבד ממין זה בטבע. הם עומדים בפני סכנה של בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחיה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם. לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים נלחמים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר.

"העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות", אמר בלבן והוסיף שלצבאים אורבות סכנות נוספות, כגון ציידים לא חוקיים שרוצים לסחור בבשרם, וגם ריבוי של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם.

תגיות:טבעחדשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה