נוער מתמודד

פרה אדומה: איך יכול להיות שאותו הדבר מועיל לאחד ומזיק לאחר?

בניגוד לתפיסות פשטניות וילדותיות של "טובים" ו"רעים", בעולמנו המעורבב, זה לא פשוט כל כך. כל דבר צריך להימדד על פי כלי מידה של הדעת, עד כמה הוא מקרב לתכלית או מרחיק ממנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בלוח השנה היהודי, עכשיו הזמן להוסיף טהרה לקראת פסח הקרב ובא. חז"ל תיקנו לנו לקרוא את פרשת פרה, כדי להיזכר שזמנים קדושים לפנינו, ומטרת ההיזכרות הזאת היא לעורר בנו כיסופים, רצונות ושאיפות, לא להשלים עם מצבנו הנוכחי העגום, אלא לשאוף להרבה יותר מזה, והרצון פועל הרבה בקדושה, ובעזרת השם, הרבה טוב עוד לפנינו.

מענין שהדרך להיטהר היא על ידי "פרה אדומה", שזה תהליך שלם שמטהר את הטמאים, אך למרבה הצער הוא מטמא את הטהורים... זה לכאורה פרדוקס שהאוזן הפשטנית מתקשה להבין: תכל'ס, זה טוב או רע? מטהר או מטמא? איך זה יכול להיות שאותו הדבר מועיל לאחד ומזיק לאחר? איך אפשר להכיל ניגודיות כזאת?

בהכרח יש לומר שהחיים מורכבים, ובניגוד לתפיסות פשטניות וילדותיות של "טובים" ו"רעים", בעולמנו המעורבב, זה לא פשוט כל כך. כל דבר צריך להימדד על פי כלי מידה של הדעת, עד כמה הוא מקרב לתכלית או מרחיק ממנה.

בעולם הרפואה זה בולט מאוד. אין תרופה טובה או תרופה רעה, יש תרופה מתאימה. מה שטוב לאחד – מזיק לאחר. האחד צריך חומר כימותרפי רעיל, כי הגוף שלו מתמודד עם סכנה חמורה יותר, והאחר צריך ניקוי רעלים בדיאטה טבעית.

גם בבחירת מוסדות חינוך זה ככה. מקום גבוה מדי יהיה שיפוטי ויגרום לייאוש, כי הוא ירחיק וישניא את הערכים שהוא מלמד. אבל גם מקום נמוך מדי, שיחשוף לחברה פתוחה ולמושגים מסוכנים, הוא בעייתי לא פחות. צריך מקום מתאים לרמה של הנער, ושידע לראות את הטוב שבו, ולקדם אותו.

זה כלל גדול ויסודי בחינוך גם עבורנו, ההורים. הדרך לקדם את הנערים לעשות בחירות טובות מחייבת תהליך, כל נער על פי דרכו, עם מרחב בחירה, עם הרבה כבוד ואמון. לפעמים זה אומר להעלים עין או להתפשר על דברים מסוימים, "לבחור את הקרבות". "בחינוך אל תהיה צודק, תהיה חכם". המטרה היא להשפיע ולעודד אותם לרצות לעשות בחירות טובות, ולכן זה מחייב תהליך הדרגתי מותאם, עם התייחסות חכמה ומתאימה, כי לפעמים דבר שמסוכן ובעייתי לאחד, הוא דווקא מחזק ומועיל לאחר. מה שאצל האחד מקדש את החומר, אצל השני עלול לְחַמֵּר את הקודש... ותמיד מוטלת עלינו חובה להבין את ההקשר הרחב.

התנאי ההכרחי כאן הוא תמיד קשר חם וטוב, ולכן בזה צריך להשקיע כל הזמן. זה לא אמצעי, זו מטרה שבלעדיה אין יכולת השפעה. כך הדריכו גדולי ישראל. דרך כבוד וידידות, אמון ואהבה (כפי שמפורט בהרחבה בספר: "בוסר המלאכים"), ניתן לבנות גשר של השפעה, שאז נוכל לשקול איזו הדרכה מתאימה לאיזה מצב. כך הרב אורי זוהר זצ"ל הדריך אותי, ובכך הציל את המשפחה שלי, וכך אני רואה כל הזמן שזה באמת עובד עם משפחות רבות! אין פתרון פלא מהיר לסימפטומים הבעייתיים, אבל כשמצליחים לחזק את הקשר, לשבור מקובעויות שבנו (אם הן לא עובדות, ורק מחבלות בקשר ומעכבות את תהליך התיקון), ולסגל עצות וכלים לחיזוק הקשר, מתאפשר לנו לעשות בחירות מתאימות.

יהי רצון שלא תצא תקלה תחת ידינו, ושנזכה רק לקרב לבבות לאבינו שבשמים תמיד, בקדושה ובטהרה.

תגיות:חינוך ילדיםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה