היסטוריה

כיצד הושמדה קהילת אלכסנדריה? כל הפרטים על האירוע הטראגי

בכל עת שהיו חיכוכים בין הרומאים לבין יהודי ארץ ישראל, התושבים הרומאים היו מתסיסים את האווירה נגד יהודי אלכסנדריה. באירוע שכונה "מרד התפוצות", חוסלו כל יהודי אלכסנדריה. התלמוד הירושלמי מזכיר אירוע נורא זה, ומספר שהדם הלך בים התיכון עד קפריסין

אא

יהדות אלכסנדריה היתה קהילה עתיקת יומין, שהשפיעה רבות על ההיסטוריה היהודית.

העיר אלכסנדריה נוסדה ע"י אלכסנדר מוקדון בשנת 332 לפני הספירה. לעיר התקבצו יהודים רבים, והם היוו יותר משליש מתושביה. תלמי, יורשו של אלכסנדר במצרים, הקצה ליהודים רובע נפרד באלכסנדריה. הרובע נקרא "רובע דלתא". היהודים עסקו בהלוואת כספים, וענייניהם נוהלו על ידי מועצה של 71 זקנים.

יהודי אלכסנדריה הקימו בית כנסת שהיה הגדול בעולם, וכך מתאר אותו התנא רבי יהודה: "אמר ר' יהודה, כל מי שלא ראה דיופלסטון של אלכסנדריא לא ראה כבוד גדול לישראל כל ימיו. כמין בסיליקי גדולה הייתה, סטיו לפנים מסטיו. פעמים שהיו בה כפלים כיוצאי מצרים, ושבעים ואחת קתדרות היו בה של זהב, כנגד שבעים ואחד זקנים, וכל אחת ואחת עשויה מעשרים וחמש ריבוא, ובימה של עץ היה באמצע, וחזן הכנסת עומד על הקרן, והסודרין בידו. נטל לקרות – הלה מניף בסודרין, וכל העם עונין אמן. ולא היו יושבין מעורבבין, אלא זהבים בפני עצמן, וגרדיים בפני עצמן, וטרסיים בפני עצמן, כדי שיהא אכסנאי בה ומיטפל לאומנתו, ומשם הייתה פרנסתו יוצאת".

הסיבה שהיו צריכים להניף בסודרים כדי לענות אמן, היא משום שמרוב גודל המקום, הציבור לא יכל לשמוע את החזן, ולכן הסימן של הנפת הסודר היה אות לאמירת אמן.

בתקופה הרומית פרו ורבו היהודים באלכסנדריה. הם היוו כ-40% מהאוכלוסייה, והתגוררו בשני רבעים של העיר. חכמי העיר הם שכתבו את תרגום השבעים, ספר מכבים ב' ועוד ספרות חכמה רבה. היו ביניהם פילוסופים ומלומדים, כגון פילון. את התורה הם קראו ביוונית, וגם חיבוריהם נכתבו ביוונית.

בשנת 32 לספירה, כארבעים שנה לפני חורבן בית המקדש, עלה לשלטון באלכסנדריה הנציב הרומאי פלאקוס, שהיה שונא ישראל. הוא הטיל גזרות על היהודים, ביניהן הצבת פסלו של הקיסר בבית כנסיות בהמשך הוא אפשר לתושבים האחרים לפגוע ביהודים, לבוז את רכושם ולהשפילם. אך בסופו של דבר הוא בא על עונשו, הוגלה לאי מרוחק, ובהמשך הוצא להורג.

אך הפרעות נגד יהודי אלכסנדריה המשיכו. בכל עת שהיו חיכוכים בין הרומאים לבין יהודי ארץ ישראל, התושבים הרומאים היו מתסיסים את האווירה נגד יהודי אלכסנדריה. להגנתם יצאו מושלים שונים. אחד מהם היה טיבריוס יוליוס אלכסנדר, שהיה ממוצא יהודי. בסופו של דבר, באירוע שכונה "מרד התפוצות", חוסלו כל יהודי אלכסנדריה. התלמוד הירושלמי מזכיר אירוע נורא זה, ומספר שהדם הלך בים התיכון עד קפריסין.

אלכסנדריה היתה ריקה מיהודים למשך זמן רב עד הכיבוש המוסלמי, אז הורשו יהודים להתיישב בה, והיו אלו בעיקר יהודים מעדות המזרח ומהאזור, בעוד לתרבות יהדות אלכסנדריה הקדומה לא נותר שום זכר.

תגיות:רגע של היסטוריהקהילת אלכסנדריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה