בריאות ותזונה

השיטה הזולה לאיזון לחץ דם, שגם מוכחת מחקרית: סלק אדום

רוצים לאזן את לחץ הדם שלכם? מחקר חדש מעיד כי כדאי לכם לשתות כוס מיץ סלק אדום טבעי ביום

אא

על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), לחץ דם גבוה הוא הגורם העיקרי או כזה שתורם ליותר מ-1,000 מקרי מוות בארצות הברית, מדי יום. חוקרים מתחום הרפואה שבדקו את השפעות הסלק האדום על לחץ דם אצל אנשים עם לחץ דם גבוה, חזרו עם מסקנות מרחיקות לכת: מסתבר שכוס מיץ סלק אחת ביום מפחיתה לחץ דם גבוה באופן משמעותי ביותר, הודות לרמות גבוהות של חומרים כמו חנקן אוקסיד (NO) שמרגיע ומרחיב את כל הדם. 

למעשה מדובר במטה-אנליזה של 16 ניסויים סך הכל, שהחלו בשנת 2013 ותוצאותיהן פורסמו במגזין בריאות בשם The Journal of Nutrition. "לחץ דם גבוה הוא דאגה רצינית לבריאות הציבור כיום", מסבירה פרופ' אמריטה אהלווילה, מהמחלקה לפרמקולוגיה של כלי הדם באוניברסיטת קווין מרי, בלונדון. "זה מגביר את הסיכון למצבים בריאותיים מסוכנים יותר כמו התקף לב, שבץ, ואי ספיקת לב כרונית. לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון מרכזי למחלת כליות, ולכן היה חשוב לנו למצוא את הדרך להפחית אותו משמעותית".

החוקרים מצאו כי החנקן שנמצא בסלק אופייני גם בירקות עליים כמו חסה וכרוב, שגם בהם הוא נמצא ברמה גבוהה. 

פרופ' אמריטה ועמיתיה בדקו 64 אנשים בגילאי 18-85 שסבלו מלחץ דם גבוה. מחצית מהם נטלו תרופות קבועות לטיפול בלחץ הדם והשאר אובחנו עם לחץ דם גבוה, אך עדיין לא החלו ליטול תרופות לטיפול. 

המשתתפים חולקו באופן אקראי לאחת משתי קבוצות: קבוצה אחת צרכה כוס של 250 מיליליטר (מ"ל) של מיץ סלק, ולקבוצה השנייה היה אותו הדבר, אלא שמיץ הסלק שלהם היה נטול חנקן. כל קבוצה צרכה את המיץ מדי יום במשך חודש שלם והתוצאות היו מבטיחות. "החולים שקיבלו את מיץ הסלק שהכיל חנקה אנאורגנית חוו ירידה משמעותית של לחץ הדם הסיסטולי באופן כזה שהחזיר את לחץ הדם שלהם לטווח תקין. 

עם זאת, כשהם הפסיקו לשתות את המיץ, לחץ הדם שלהם חזר לרמות גבוהות. "זהו המחקר הראשון שבו אנו רואים עדות לתועלת ארוכת טווח של תוספת חנקן על חולים עם לחץ דם גבוה", מסבירה מובילת המחקר, ומוסיפה כי היא מקווה שבעתיד הקרוב המחקר יעמיק ויגיע אף לתוצאות מרחיקות לכת בהרבה. 

תגיות:לחץ דםסלק אדוםמחקראיזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה