חדשות בריאות

משרד הבריאות מזהיר מפני המוצר האהוב על תינוקות

משרד הבריאות מזהיר את ההורים מפני מחיות המזון הפופולאריות, שמגיעות בשקית למציצה: "עשוי להזיק לתינוקות ופעוטות, וכדאי להפחית את צריכתו"

שקיות מזון למציצה (אילוסטרציה: שאטרסטוק)שקיות מזון למציצה (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

משרד הבריאות מזהיר את ההורים מפני המחיות הפופולאריות שנקראות סקוויז או סמוצ'י. מדובר בשקיות למציצה עם מחית מזון לתינוקות. השקיות מכילות מחיות של פירות או ירקות צבעוניים ומגוונים, ולתינוק קל מאוד לינוק מהן. אך משרד הבריאות מזהיר במסמך רשמי כי המוצר האטרקטיבי עשוי להזיק לתינוקות ופעוטות, וכי כדאי להפחית את צריכתו.

בנייר עמדה שפרסם אתמול (שני) אגף התזונה במשרד הבריאות, נחשפו  הסיכונים הבריאותיים שבצריכת המוצר, והמומחים מתריעים מפני השלכות ארוכות טווח על בריאות התינוקות, חשיפה לכמויות גבוהות של סוכר, נזקי שיניים, סיכון להשמנה ואף פגיעה בהתפתחות התקינה של כישורי האכילה והדיבור. "שקיות אלו אומנם נוחות לשימוש ונתפסות כמכילות 'מזון בריא' (פירות וירקות)", נכתב במסמך, "יחד עם זאת, חשוב לדעת ולהכיר את הנזקים הפוטנציאליים להתפתחות ולבריאות התינוקות והפעוטות, את מאמצי השיווק של התעשייה ואת ההשפעה על דפוסי האכילה בגיל קריטי זה".

אחת ההשפעות המטרידות של המוצר היא צריכה של אנרגיה וסוכר בזמן קצר בהשוואה לאכילה של חתיכות פרי, או פרי מרוסק שנאכל באמצעות כפית. כמו כן, מתריעים באגף התזונה כי המוצר, שמגיע בצורת מחית ובמרקם אחיד, עובר תהליך עיבוד "שעשוי לשנות את הרכבו וזמינות רכיבי התזונה שבו, ועלול להשפיע על רמת השובע ועל הצריכה האנרגטית וכן על הרכב חיידקי המעי".

עוד מציינים בנייר העמדה כי "האכלה תכופה בפירות מחייתים משקיות למציצה, עלולה להגביר את הסיכון לאכילת יתר ועלייה מהירה במשקל בקרב תינוקות ופעוטות. כתוצאה מכך גובר הסיכון לעודף משקל והשמנה ומחלות הקשורות בכך בהמשך החיים".

מציצת השקיות באופן ישיר ללא כלי עזר מהווה גם סכנה לשיניים הרכות של התינוק ומגביר את הסיכון להתפתחות עששת. כמו כן, המרקם המוצק של המחיות יכול לגרום לשחיקה בשיניים עקב המגע הישיר והממושך איתן במהלך המציצה. משרד הבריאות ממליץ להימנע ממציצה ישירה ולהעביר את התכולה לצלחת, אך בפועל תהליך זה מייצר עומס רעלים ופסולת נוספת.

סכנה נוספת שעליה מתריע המשרד היא התפתחות של בררנות באכילה עקב חוסר החשיפה למראה, הריח והמרקם האמיתיים של פירות וירקות שונים. כמו כן, צריכת המוצר יכולה לגרום נזק ברכישת הכישורים המוטוריים החיוניים להתפתחות תקינה: "תהליך הלמידה המוטורית להאכלה עצמית דורש קואורדינציה ודיוק של התנועה להבאת המזון אל הפה. מיומנויות תחושתיות מוטוריות אלו אינן מתורגלות בזמן מציצת מזון משקית - מה שעלול להביא לעיכוב של ההתפתחות, ולפגוע בלמידה של התינוק לאכול בעזרת כפית, לחקור את המזונות דרך השפתיים, הלשון והידיים, ואף לתרגל את הלעיסה".

לסיכום, מציע משרד הבריאות להימנע מצריכה קבועה של המוצר, ואם בכל זאת מאכילים תינוקות ופעוטות בשקיות מזון למציצה, משרד הבריאות כותב כי "אין לסחוט את תוכן השקית ישירות לפי התינוק או לאפשר לו למצוץ מתוך השקית, אלא להעביר לכלי ולאפשר אכילה בכפית".

תגיות:תינוקותבריאותתזונהמשרד הבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה