חדשות בארץ

ישראל הציבה דד ליין ללבנון: הסדר מדיני עד סוף השבוע הבא

המסר הועבר ללבנון על ידי שליחים מארה"ב ומדינות במערב. ההערכה: העימות הצבאי עם חיזבאללה יסלים במידה ולבנון לא תשיב להצעה. ארה"ב לוחצת על קטאר: "לשכנע את ראשי חמאס להיענות למתווה החטופים או לגרשם מדוחא"

  • כ"ז אדר א' התשפ"ד
פגיעת רקטה בקריית שמונה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)פגיעת רקטה בקריית שמונה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
אא

בדרך להסלמה בלחימה בצפון? היום (חמישי) דווח בארה"ב כי ישראל העבירה מסר למדינות המערב, על הצבת ה-15 במרץ כתאריך הגעה להסדר מדיני עם לבנון. על פי הדיווח, ההערכה היא כי אם לא יושג הסדר עד מועד זה - ישראל תסלים את הפעולות הצבאיות בלבנון עד למלחמה מלאה. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח בנוסף, מפי מקורות דיפלומטים מערביים, כי המסלול המדיני "לא מספיק כדי להגיע לרגיעה", וכי על חיזבאללה "להוכיח במעשים כוונה לסיום הלחימה". גורמים בישראל הכחישו את הדיווח.

כזכור, בשבוע שעבר הביעו גורמים בארה"ב חשש לפיו אם חיזבאללה וממשלת לבנון לא יפעלו להגיע להסדר כולל, שיביא לנסיגת ארגון הטרור מגבול ישראל ולהפסקת הירי על יישובי הצפון, ישראל עלולה לתמרן קרקעית בשטח לבנון.

מסר מארה"ב לקטאר: לחץ על החמאס לבצע עסקת חטופים או גירוש מנהיגיה מדוחא

ה"וושינגטון פוסט" דיווח, כי גורמים אמריקניים המעורבים במשא ומתן בין החמאס לישראל מעריכים ש"הצדדים מדברים על מוצאי שבת כמועד סופי למשא ומתן". בעיתון דווח כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, ביקר במצרים לאחר ביקור שקיים גם באמירויות, ודן בהכנסת סיוע לרצועה במקרה שלא תהיה הפסקת אש, ובתוכניות מימון של האמירויות, קטאר, כווית וארה"ב לשליחת סיוע דרך קפריסין לחופי הרצועה. כל זאת ללא קשר לאפשרות שישראל תחל במבצע צבאי במרחב רפיח.

כמו כן דווח כי במסגרת המאמצים של ממשל ביידן להשיג עסקה לפני הרמדאן, ועקב סירוב חמאס לקבל את העסקה שהוצעה לו, וושינגטון שוקלת ללחוץ על קטאר לגרש את נציגי חמאס מהמדינה. הדרישה האמריקנית מקטאר היא לשכנע את ראשי החמאס להסכים למתווה.

שלשום נקלעו המגעים לעסקת שחרור חטופים למבוי סתום, בשל דרישות חדשות ונוקשות של חמאס וסירוב ישראל לעמוד בהן. חמאס שב ודרש הפסקת אש קבועה במהלך או לאחר שלושת שלבי שחרור החטופים, בעוד שישראל מסרבת.

גורמים בחמאס אמרו כי ישראל היא זו שמונעת את מאמצי המשא ומתן להשגת הסכם להפסקת אש ברצועה. על פי דיווח בתקשורתה ערבית, החאמס טוען כי "ישראל דחתה את הדרישות להפסקת אש קבועה, לנסיגת צה"ל מעזה ולחזרת התושבים לצפון הרצועה ללא תנאים".

כזכור, המתווה שהוצע לחמאס הוא שחרור 40 חטופים בתמורה למאות אסירים ביטחוניים פלסטינים והפוגה בת שישה שבועות. חמאס מתעקש על נסיגת הכוחות הישראליים מצפון הרצועה לאחר השלב השלישי של שחרור החטופים, וסיוע גדול יותר לעזה, עם ערובה שמחצית מהסיוע תועבר לצפון עזה.

גורמים בישראל ציינו אתמול כי תשובת חמאס, בהנחיית יחיא סינוואר, מוכיחה כי מנהיג ארגון הטרור ברצועה "רוצה בהמשך הלחימה". בעקבות תשובת חמאס, הודיעה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב כדי לדון בהתפתחויות.

לפי מקורות ערביים, ח'ליל אלחיה, סגן יושב ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, העביר לידי עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי, מסמך להסכם החלפת שבויים עם ישראל. במסמך מפורטים התנאים החדשים של חמאס: עצירת הלחימה שבוע מראש טרם תחילת העסקה, הצהרה מפורשת של ישראל לנסיגה מרצועת עזה הכוללת התחייבות בינלאומית להבטחת הנסיגה, אין הודנה הומניטרית, רק הפסקת לחימה בעזה, חופש התנועה ברצועה ולאפשר לעקורים לחזור לבתיהם ברחבי הרצועה ללא כל תנאי.

בנוסף, דורש חמאס כי החל מהיום הראשון לעסקה תתאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לכל רחבי הרצועה ללא חלוקתה של הרצועה לרובעים ביטחוניים. לאחר השבוע הראשון לעצירת הלחימה תחל עסקת חילופי השבויים, כאשר חמאס לא מתנגד לעסקה בפעימות ובחסות בינלאומית שישראל לא תפר הסכמים אלה. ארגון הטרור הודיע כי הוא מסרב ליציאת אסירים פלסטיניים מחוץ לגבולות ישראל, וכן מציב תנאי נוסף לפיו ישוחררו כלל האסירים של עסקת שליט אשר נעצרו שוב (57 במספר) ושלא נכללו בעסקה.

בנוגע לחטופים, חמאס הודיע כי יגיש רשימה שמית של המשוחררים שצפויים להשתחרר עד 48 שעות לפני ביצוע העסקה, ולא תהיה שום רשימה מקדימה למספר השבויים והגופות מאחר ולטענתו  "פעולת איסוף הנתונים דורשת עוד זמן".

בכל הקשור לאסירים הפלסטיניים שישוחררו מהכלא הישראלי, הרשימה כוללת את הבכירים מרואן ברגותי, אחמד סעדאת, עבדאללה ברגותי, אברהים חאמד ועבאס אלסייד. לסיום, נכתב במסמך כי לאחר השלמת החלק הראשון יחל שלב ב' של העסקה, שיכלול הפסקת אש ונסיגה של ישראל מהרצועה ופתיחת כלל המעברים לשם כניסת סיוע ובניית הרצועה מחדש ללא שליטה ישראלית ברצועה. "ללא עמידה בתנאים אלה, לא יהיה מעבר לשאר הפעימות שיכללו גופות של חטופים", נכתב.

תגיות:לבנוןחמאסמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה