חנוכה 2023

חנוכה - הסיפור המלא של חנוכה ב-60 שניות

כולנו מכירים את סיפור חג החנוכה, את ניצחון המעטים על הרבים ואת נס פח השמן. אבל מאחורי העלילה הידועה מסתתרים פרטים היסטוריים רבים ומרתקים. קבלו את סיפור החנוכה המלא. חלק ראשון

אא

לפני כ-2170 שנה התרחש נס חנוכה, שבו ניצחה קבוצה קטנה של יהודים שומרי מצוות את צבא יוון העצום, גירשה אותו מארץ ישראל, וכבשה מחדש את בית המקדש. לזכר אותו הנס, אנו מציינים מדי שנה את חג החנוכה במשך 8 ימים - מכ"ה בכסלו, התאריך בו התבצע הניצחון הסופי על היוונים, ועד ב' בטבת.

מלבד הניצחון הניסי במלחמה, חל נס נוסף: לאחר כיבושו המחודש של בית המקדש, ביקשו היהודים להדליק את המנורה. בשל היוונים שהשתוללו במקדש, לא מצאו היהודים שמן זית זך כשר להדלקה, מלבד כד אחד של שמן זית יחיד שנותר חתום בחותמו של הכהן הגדול. הכמות, שהייתה אמורה להספיק ליום אחד בלבד – דלקה במשך 8 ימים, ובמהלכם הכינו כמות חדשה של שמן זית זך כשר וטהור.

לזכר הנסים הללו ובשביל לפרסמם ברבים, תיקנו החכמים את חג החנוכה. המצווה העיקרית בחג היא הדלקת החנוכייה בכל ערב מערבי החג. בלילה הראשון מדליקים נר אחד, ובכל יום מוסיפים נר נוסף, עד הלילה השמיני של חנוכה, שבו אנו מדליקים את כל שמונת הנרות.

ימי החנוכה נקבעו לצורך פרסום הנס, הלל והודאה. לכן, לאחר תפילת שחרית מוסיפים את תפילת "הלל", ובתפילות שמונה עשרה ובברכת המזון מוסיפים את תפילת "על הניסים".

 

נס חנוכה בקצרצרה ב-5 משפטים

1. נס חנוכה התרחש בתקופת בית המקדש השני, כאשר השלטון הסלוקי היווני שלט בארץ ישראל.

2. השלטונות אסרו את שמירת המצוות, והפכו את בית המקדש למקום פרוץ ומחולל. עבודת הקרבנות הופסקה למשך 3 (!) שנים.

3. בית חשמונאי הוא שמה של משפחת כהנים גדולים שהחליטו למרוד בשלטון האכזר, ולהחזיר את השלטון היהודי בארץ ישראל.

4. בניגוד לכל הסיכויים, השיגו החשמונאים ניצחון ניסי על הצבא היווני ושחררו את ירושלים ובית המקדש משליטתם. בית המקדש נוקה וטוהר, המזבח נבנה, וחודשה עבודת הקרבנות בתאריך כ"ה בכסלו.

5. בתוך המקדש המחולל התגלה במפתיע פך שמן טהור שהכיל כמות מספיקה להדלקת המנורה ליום אחד. קרה נס, והמנורה בערה במשך 8 ימים מאותה כמות שמן! בכל ערב מימות חנוכה מדליקים נר נוסף לזכר הנס, ובכל בוקר גומרים את ההלל בתפילה.

 

שאלות נפוצות על חנוכה

מדוע אנו חוגגים נס זה לדורות עולם?

הלוא אם היינו חוגגים חג על כל נס ונס שעשה עמנו הקב"ה - היו כל ימי השנה חגים וימים טובים, שהרי מי כעם ישראל מלומד בניסים, וכל קיומו הוא למעלה מן הטבע?! אלא חז"ל מלמדים אותנו כי ימי החנוכה נקבעו לדורות לא רק כזכר לנס, אלא יש בהם מהות מיוחדת. המלחמה שהיתה בין היוונים ליהודים לא היתה מלחמה רגילה. היוונים לא רצו להרוג את עם ישראל בגופם, אלא רצו "סך הכל" להשפיע עליהם את תרבותם. יהודים אשר הסכימו לקבל עליהם את תרבות יוון - לא רק שלא התנכלו להם להורגם, אלא שאף זכו ליחס של כבוד מצד היוונים, חלקם אף קבלו משרות חשובות. תרבות יוון באותה תקופה היתה סמל לתרבות נאורה, שהלכה והתפשטה בעולם כולו. צר היה ליוונים לראות עם אחד שאינו מושפע מתרבותם, ודבק בתרבותו העתיקה. הדבר פגע בציפור נפשם, ובנקודת שיא גאוותם. בדרכים רבות ניסו להעביר את היהודים על דתם ואמונתם, וכך היתה התורה נתונה בסכנת קיום חס ושלום. ומה קרה אז?

אז קמה לה קבוצה של יהודים הנאמנים לשמירת התורה והמצוות. הם שמו נפשם בכפם להילחם ביוון האימפריה הענקית. ידעו הם מראש כי לפי כל תחזית הגיוונית, סיכויי ההצלחה שואפים לאפס. ובכל זאת, מטרתם לא היתה דווקא לנצח - כי אם להילחם! לא להכנע לכל ניסיוון של טשטוש זהותנו כיהודים, כי אם להמשיך לשאת בגאון ובגאווה את מורשת היהדות העתיקה. ומכיוון שמטרתם היתה קדושה, הצליח אותם ה יתברך. המעטים והחלשים, ניצחו את הרבים והחזקים. היה זה נס עצום!

 

מהו נס פך השמן?

לאחר מכן התרחש נס נוסף, כפי שאומרת הגמרא (מסכת שבת דף כא עמוד ב): "מאי חנוכה? שכשנכנסו היוונים להיכל בית המקדש, טמאו את כל השמנים. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, רצו להדליק את המנורה, ובדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה חתום בחותמו של כהן גדול, ולא היתה בו כמות שמן להדליק אלא ליום אחד בלבד, נעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל ובהודאה". ואם כן, שני ניסים התרחשו אז. האחד - נס הניצחון במלחמה של רבים וחזקים מול מעטים וחלשים. והשני - נס פך השמן. איזה נס גדול יותר? כמובן שנס המלחמה הינו גדול יותר, ומן הסתם עורר רעש והשתאות בעולם כולו: כיצד יתכן שקומץ אנשים רדופים וחלשים ניצחו את יוון האימפריה הענקית?! אולם מעניין מאוד, שהגמרא אומרת כי חג החנוכה נקבע דווקא כזכר לנס פך השמן, ולא כזכר לנס הנצחון במלחמה. גם החנוכיה שאנו מדליקים בחנוכה בכל לילה באה להזכיר דווקא את נס פך השמן. מדוע?

בנס פך השמן יש סמל ולימוד לדורות הבאים. היוונים בנסיונם לעקור את היהדות מעם ישראל, טימאו את כל השמנים. הם לא שפכו את השמן כי אם טימאו אותו. שישאר שמן, אבל טמא.השמן אותיות נשמה. היוונים רצו לטמא את הנשמה היהודית, לא חפצו להשמידה כמו טיטוס והמן הרשע ועוד צוררים אחרים, אלא לטמא אותה בתרבויות לא לנו ובדעות משובשות של כפירה. ואכן רבים טעו וסרו מן הדרך הישרה, והתפתו אחר תרבות יוון הקלוקלת. השמנים נטמאו, הדעות השתבשו.

אולם מאבק בלתי מתפשר מצד החשמונאים הביא למציאת פך שמן טהור. אותו פך שמן חתום בחותמו של הכהן הגדול הוא סמל ורמז לכל הדורות, רמז שלעולם תשאר נקודה בישראל שהקב"ה מגן עליה שלא יהיה לה שום מגע נכרי. הניצוץ היהודי הזה לא כבה בכל הגלות הקשה והארוכה, במשך אלפי שנים עם ישראל נשאר בקדושתו הנצחית בכל ארצות גלותו בבבל ובספרד, באשכנז ובפולין, במרוקו ובתימן - עם ישראל לא התבולל למרות כל הצרות. כמה הדברים רלוונטיים לדורנו אנו! אח... אילו היו רואים גדולי ישראל של הדורות הקודמים את הדור שלנו, אילו היה רואה זאת הרמב"ם או רש"י, ה"חפץ חיים" או ה"בן איש חי"... אילו היו רואים את המציאות המצערת כיום של רוב העם היהודי השבוי בידי תרבויות זרות שאינן שייכות לנו, אינו יודע מה זה "שמע ישראל", ומה זה "שבת" - מה גדול היה שברם וצערם.

אולם לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב. גם במצב שנטמאו כל השמנים, השתבשו הדעות, ונטמאו הנשמות הטהורות של עם ישראל - גם אז אפשר למצוא את פך השמן הטהור, את הנקודה היהודית המצויה בלבו של כל יהודי פנימה, שלא נכבית ולא נטמאת לעולם. ואם רק נשכיל להדליק ולהאיר אותה, הרי שהיא תעלה ותדלק ותהיה לנר תמיד ולשלהבת קודש.

חנוכה - הסיפור המלא, חלק ב', לחצו כאן.

מסרי חנוכה, עצות וסגולות בהדלקת נרות החנוכה - בהרצאתו המחכימה של הרב זמיר כהן. צפו

הלכות חנוכה עם כל הפרטים:

מאיזה צד מדליקים חנוכייה?

בהדלקת נרות חנוכה - מברכים ואחר כך מדליקים?

האם עדיף שהאשה תדליק נרות חנוכה בזמן או שתמתין עד שבעלה יחזור?

האם מותר להדליק נרות חנוכה במקום עבודה ולא בבית?

האם אפשר לתת לקטן להדליק את נרות ההידור בחנוכייה?

 

הרב אהרון לוי - הסיפור האמיתי של חנוכה. צפו

 

הרב חיים זאיד - הסוד הגדול של חנוכה. צפו

תגיות:נס פח השמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה