נטורופתיה ורפואה טבעית

כך תעלו את רמות הברזל בגופכם

איך שומרים על רמות הברזל בגוף, ומה מסייע לספיגה שלו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עם קצב חיים מהיר ועמוס, זה נראה נורמלי להרגיש עייפים, חלשים וחסרי נשימה, אבל אלו תסמינים לא תקינים, וחשוב לבדוק אם זו לא בעיה של מחסור בברזל.

ברוב המקרים החסר נובע מתזונה לקויה. יש כאלו שגופם לא מצליח לספוג מינרלים, וביניהם ברזל בגלל חסר של נחושת, חומצה פולית או ויטמיני B. גם אנשים שסובלים מבעיות במערכת העיכול, כמו דלקות במעי או כיבים, ואפילו יציאות מרובות ועצירות, יסבלו מחוסר ספיגה של מינרלים, וביניהם ברזל.

מחסור בברזל עלול לגרום לירידה בייצור האנרגיה בתאים, בגלל ירידה בכמות החמצן שמגיעה אליהם.

התסמינים של חסר בברזל דומים לתסמינים של מחלות אחרות, לכן צריך בדיקה מדויקת. כאשר הברזל נמוך, נראה חיוורון בפנים, עור יבש, ציפורניים שבירות ואפילו נשירת שיער. גם תסמינים נפוצים כמו כאבי ראש, חולשה, עייפות, קשיי ריכוז ואפילו עצבנות יכולים להעיד על ברזל נמוך.

ברזל HEME הוא ברזל שנמצא במזונות מהחי, כמו בשר, הודו וכבד. הוא נספג בצורה יעילה יותר לעומת ברזל מהצומח, שנקרא NON HEME שנמצא במזונות צמחיים. עם זאת, תזונה נכונה, גם אם היא צמחית, יכולה לספק את כמות הברזל היומית – רק צריך להיות מוקפדים. זה אפשרי, רק דורש תכנון.

ברזל נמצא בכמות יפה בקטניות, אפונה, חומוס, חילבה, עדשים ופול, ארטישוק, כרישה, ברוקולי ואבוקדו. עלים ירוקים – ככל שהם כהים יותר, כך כמות הברזל בהם גבוהה יותר. יש ברזל גם באגוזים וזרעים כמו פיסטוק, צנוברים, קשיו, גרעיני דלעת, טחינה מלאה ושקדים.

כדי להגביר את ספיגת הברזל צריך לשלב מזונות שמכילים ויטמין C. הוא נמצא במיוחד בפירות הדר, גמבה, קיווי ועלים ירוקים. בכל פרי וירק שלא עברו חימום נמצא ויטמין C.

מזונות שמעכבים ספיגת ברזל הם מוצרי חלב, מוצרים המכילים קופאין, כמו קפה מכל סוג, תה שחור וגם תה ירוק, שוקולד וקולה.

לכן לא מומלץ לשתות תה או קפה אחרי מזונות עשירים בברזל, כדי לאפשר ספיגה טובה יותר.

גם פרוביוטיקה תעזור לספיגה, בכך שתאזן את החומציות בקיבה ותאפשר ספיגה טובה יותר של ויטמינים ומינרלים, וביניהם ברזל.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:בריאותברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה