היסטוריה

לא תאמינו: הספר הבסיסי שכמעט נעלם בשואה, שרד בזכות מתנה

כשהוקמו הישיבות בארץ, התגעגעו הרמי"ם, ראשי הישיבות והבחורים לרעיונותיו וחידושיו של ה"אמרי משה" הנערץ, אך הספר פשוט לא היה בנמצא. בלית ברירה הניחו שהספר יהפוך לזיכרון, כמו עוד הרבה שכיות חמדה שאבדו בשואה הנוראה עם ישראל הוכה מכה אנושה בשואת יהדות אירופה. מיליונים נהרגו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עם ישראל הוכה מכה אנושה בשואת יהדות אירופה. מיליונים נהרגו במיתות משונות, אלפי קהילות נחרבו, חסידויות, בתי מדרש, ישיבות, בתי כנסת עתיקים – מכל אלו נשארו רק שרידים.

העיר בריסק בליטא היתה עיר מלאה בחכמים ובסופרים. רבים מהם נהרגו על קידוש ה', ורק חלק קטן מתלמידי הישיבות שבעיר זכו להינצל. שניים מן המפורסמים שבהם היו רבי משה סולובייצ'יק ורבי אהרן לייב שטינמן, שברחו לפני המלחמה לשוייץ, כדי להינצל מחובת הגיוס לצבא, וכך שרדו והיו לשניים מגדולי הדור.

אחד מרבני העיר, וראש הישיבה, היה הרב משה סוקולובסקי. ר' משה היה גאון עצום בסדר גודל יוצא דופן. בצעירותו הוא כתב ספר בשם "מלאכת יום טוב", אך הספר אינו מוכר כל כך, מסיבה מעניינת מאד: בהיותו בן 24 פגש את הגאון רבי חיים סולובייצ'יק ושוחח עימו בלימוד. שיחה זו שינתה את חייו ואת דרך לימודו, והוא החליט שהספר שנכתב לפני שיחה זו לא יזכה לראות אור עולם! רק אחרי פטירתו נדפס הספר.

ספרו המפורסם יותר, שנלמד בכל ישיבה, הוא "אמרי משה". הספר עוסק בנושאים הכי יסודיים ובסיסיים של למדנות ישיבתית, והוא ספר "קלאסי" בכל ישיבה. אך מציאותו של הספר אצלינו אינה מובנת מאליה.

בישיבות ליטא שלפני מלחמת העולם, תפס הספר מקום של כבוד, ובכל ישיבה ניתן היה  למצוא את עותקי הספר, בלויים משימוש. רבי משה סוקולובסקי נפטר לפני המלחמה. באמצע מסירת שיעור בסוגיה עמוקה במסכת יבמות, לקה באירוע מוחי ממנו לא קם. ספרו המשיך להיות ספר יסודי ונפוץ, אלא שבעלות הכורת על ישיבות ליטא, אירע שאף אחד מהבורחים והניצולים לא לקח איתו עותק של "אמרי משה". בקושי הצליחו בחורי הישיבות הספורים שניצלו לשמור על חייהם, וודאי לא יכלו לקחת איתם ספרים מספרים שונים.

כשהוקמו הישיבות בארץ, התגעגעו הרמי"ם, ראשי הישיבות והבחורים לרעיונותיו וחידושיו של ה"אמרי משה" הנערץ, אך הספר פשוט לא היה בנמצא. בלית ברירה הניחו שהספר יהפוך לזיכרון, כמו עוד הרבה שכיות חמדה שאבדו בשואה הנוראה.

אך בבני ברק התגורר הגאון הסטייפלר, רבי יעקב קנייבסקי, בוגר ישיבת נובהרדוק. בדרך אגב הגיעה לאזנו השמועה על בחורים המחפשים את ספר "אמרי משה", ואז נזכר הסטייפלר שפעם, בהגיעו לביקור בבריסק, קיבל במתנה את הספר מאת המחבר. כאשר נוכחו בני הישיבות כי הספר האהוב חזר והופיע מן הנשייה, מיהרו לעשות ממנו מהדורת צילום שהופצה ברחבי הישיבות בארץ, ומאז כבר יצא במהדורות חדשות ומפוארות, וכל מי שניגש ללמוד מסכת יבמות מזדרז וקונה "אמרי משה" כדי לקב מושג של עומק במסכת.

תגיות:ספרהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה