היסטוריה

ארכיאולוגיה מקראית: האם נמצאה החותמת של יוסף הצדיק?

אחת התופעות המעניינות בארמון שנמצא במצרים, היא המספר 12. המתחם המרכזי נתמך ב-12 עמודים, ובמתחם הקבורה ישנן 12 מצבות קבר בולטות. הייתכן שהארמון הוא ארמונו של יוסף, ואלו מצבות 12 שבטי ישראל?

אא

לפני כחמישים שנה חפר הארכיאולוג, מנפקד ביטק, באוואריס שבמצרים. אוואריס היתה עיר הבירה של שושלת מצרית קדומה לפני כ-3600 שנים, השושלת ה-21.

סגנון הבניה, הקישוט והתרבות המצרי מוכר וידוע לחוקרי מצרים. העיר אוואריס עונה על כל המאפיינים האלו. העיר כולה – מלבד מבנה מרכזי אחד.

מדובר במבנה, כעין ארמון, שלפי המאפיינים שלו היה שייך לפקיד בכיר בממלכה, אלא שהציורים והכיתובים שבו מלמדים שהפקיד הזה היה שמי, ולא מהגזע המצרי, שהוא מבני חם, כידוע. המצרים ציירו את עצמם בצבע הטבעי שלהם, צבע השוקולד, ואילו את השמיים ציירו בצבע בהיר יותר. שריד הכלים שבארמון ובמתחם הקבורה שבו, הם כלים מארץ כנען, ולא כלים מצריים.

גם בגדיו של אותו פקיד מצוירים באופן יוצא דופן. במקום בשמלה המצרית הקלאסית, הוא מצויר במעיל פסים רב צבעים ובשיער אדמוני. בידו החזיק מטה, שגם הוא נתפס כסמל של שמיים.

למרבה הפלא נבנתה שם, במתחם מגוריו, גם פירמידה לכבודו. אין עוד דוגמא של פירמידה שנבנתה לכבוד מי שאינו מצרי, שכן הפירמידה הייתה סמל קדוש למצרים. בפירמידה הזו לא נמצא ארון הקבורה.

רבים מן החוקרים מזהים באוואריס את ארץ גושן המוזכרת בתורה.

בשנת תשס"ד הכריזה דורותיאה ארנולד, יו"ר המחלקה לאמנות מצרית במוזיאון הבריטי, כי יש חוקרים שהגיעו למסקנה שאותו פקיד שמי רם מעלה היה יוסף. שמו של הפקיד יושב הארמון המדובר היה "אנכו", לפי הכתובות, מה שמזכיר את "צפנת פענח". הנחה זו מסבירה גם את היעדר ארמון הקבורה – ארונו של יוסף הועלה לארץ ישראל בידי משה רבנו ובני ישראל.

אחת התופעות המעניינות בארמון זה היא המספר 12. המתחם המרכזי נתמך ב-12 עמודים, ובמתחם הקבורה ישנן 12 מצבות קבר בולטות. הייתכן שהארמון הוא ארמונו של יוסף, ואלו מצבות 12 שבטי ישראל?

החוקרים שמו לב פחות לחותמת ייחודית שנמצאה בארמון, אך הרב מיכאל בר רון מבית שמש, במאמר שפרסם לפני מספר שנים, טוען שייתכן מאד שמדובר בחותמת של יוסף. הדמות הראשונה על החותמת מימין למעלה היא דמות של שור המניף את ראשו וקרניו העצומות, מה שמזכיר לנו את דברי משה על בני יוסף, "בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו בהם עמים ינגח יחדיו". הרב מנתח את הסמלים השונים בחותם, ומראה שהם עשויים להתייחס לסמליהם של השבטים כפי שמתוארים בתורה ובחז"ל, בסדר כרונולוגי.

בר רון מציין במאמרו, כי אחד החוקרים שבפומבי רגיל להכחיש את התאמת הארכאולוגיה למסורת, הודה באזניו בצנעה כי ייתכן שאכן מדובר בשרידי ארמונו וחפציו של יוסף...

תגיות:ארכיאולוגיהמצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה