בריאות ותזונה

לא רק למאכל: 5 דברים שלא ידעתם על שמן זית

הוא אחד השמנים הפופולריים בעולם, ומוכר כבר אלפי שנים בזכות תכונותיו הבריאותיות. שמן הזית מכיל מגוון רחב של חומרים מזינים, ובחנוכה אנחנו מגלים עוד על סגולותיו הבריאותיות והרוחניות. שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ

אא

שמן זית זך נחשב לאחד הסמלים הבולטים בחג החנוכה. כולנו למדנו על נס פך השמן, ואין הורה לילד בגן שלא תלה על המקרר לפחות ציור אחד של "כד קטן" מלא בשמן. רובינו משתמשים בו לתיבול מאכלים ולמרות מחירו היקר יחסית, הוא נפוץ מאוד במטבח הישראלי. לקראת חג החנוכה יצאנו לבדוק מה מיוחד כל כך בשמן הירוק-זהוב, מדוע הוא נחשב לשמן שמסוגל לרפא גוף ונפש, מה ההבדל בין שמן זית כתית לשמן זית זך, ואיך הכל משתלב בימי חנוכה עם הדלקת הנרות, האוכל ושמחת החג.

1. בריא לגוף

שמן זית נחשב לבריא במיוחד. הוא מסייע להוריד את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולשפר את היחס בין הכולסטרול ה"רע" לכולסטרול ה"טוב".  בנוסף, שמן זית מסייע בהורדת לחץ הדם ובמניעת התפתחות מחלות לב וכלי דם.

בזכות נוגדי החמצון הרבים שהוא מכיל, עשוי שמן הזית להפחית סיכוי למחלת הסרטן. נוגדי חמצון מסייעים להגן על הגוף מפני נזקי רדיקלים חופשיים – מולקולות לא יציבות אשר עלולות לגרום נזק לתאי הגוף.

2. בריא לעור ולשיער

שמן זית הוא מרכיב נפוץ במוצרי טיפוח העור, והוא עשוי לסייע בשיפור מראה העור, והפחתת קמטים. הוא יכול לשמש למריחה על העור כטיפול טבעי לבעיות אקנה, עור יבש וקמטים. במריחה על השיער משמש שמן הזית כטיפול טבעי לבעיות קשקשים ושיער יבש.

3. עשוי לבלבל

לא כל שמן זית נחשב לשמן איכותי. על מנת לזהות שמן זית איכותי וטוב, עלינו לחפש שמן זית מכבישה קרה. זהו סוג השמן האיכותי ביותר, והוא מיוצר על ידי כבישת זיתים קרים.

  • שמן זית כתית מעולה: זהו שמן שמופק בכבישה קרה באמצעות דחיסה והידוק בלבד, בטמפרטורה של 27 מעלות צלזיוס, עם רמת חומצה אולאית חופשית שאינה עולה על 0.8%.
  • שמן זית כתית מופק בכבישה קרה עם רמת חומצה אולאית חופשית שאינה עולה על 2%.
  • שמן זית כתית רגיל מופק בכבישה קרה עם רמת חומצה אולאית חופשית שאינה עולה על 3.3%.

בנוסף, התקן מגדיר סוגים שונים של שמנים שאינם ראויים למאכל: שמן זית מזוכך, שמן זית מעורב ושמן גפת-זית.

4. מיוצר ונצרך בכמויות

ב-2020 הופקו בעולם 3.2 מיליון טון שמן זית, כאשר בספרד לבדה הופקו 35% מהייצור העולמי. היצרניות הגדולות הבאות הן איטליה, יוון ותוניס. מדינת ישראל לא נמצאת אמנם בראש הרשימה, אך מפיקה כמות יפה למדי של שמן זית ישראלי ואיכותי: 18 אלף טון שמן זית מיוצר בישראל, אך רק 59 אחוז ממנו מופק מתוצרת ישראלית שאינה מיובאת.

5. חשוב ביהדות

הזית הוא אחד משבעת המינים, ושמן הזית נחשב לאחד ממאפייני ארץ ישראל.  "אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ".

שמן זית שימש להדלקת המנורה בבית המקדש, וכן שימש רכיב מרכזי בשמן המשחה למשיחת כהנים ומלכים. היום משמש השמן להדלקת נרות חנוכה, וגם להדלקת נרות שבת. כתוב על אשה שמדליקה נרות שבת בשמן זית שתזכה לבנים תלמידי חכמים ולאריכות ימים.

 "מצוה מן המובחר להדליק בשמן זית, ובזה יזכו לאריכות ימים ולבנים תלמידי חכמים המאירים באור תורתם. אמרו חז"ל (מסכת סנהדרין כד ע"א) תלמידי חכמים שנוחים זה לזה בהלכה, נמשלו לשמן זית. ומעשה באדם אחד שהאריך ימים, ולא מצאו לו שום זכות (לאריכות ימיו) אלא שהיה מדליק בשמן זית (ספר חסידים).

"ואם אין לו שמן זית, ידליק בשאר שמנים או בנרות" (שבת א' ר"יא).

תגיות:בריאותשמן זית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה