חדשות בארץ

אל"מ אסף חממי הי"ד הובא למנוחות: "נפל כמפקד וכלוחם"

מפקד החטיבה הדרומית, שנפל ביום הקרבות הראשון בקיבוץ נירים, הובא למנוחות בקריית שאול. גופתו נחטפה לעזה. הרב הצבאי הראשי התיר את הקבורה. אימו, קלרה: "התרעת, ראית את הנולד והיו מי שאמרו שאתה רואה שחורות"

אל"מ אסף חממי הי"ד (צילום: דובר צה"ל)אל"מ אסף חממי הי"ד (צילום: דובר צה"ל)
אא

בבית העלמין הצבאי בקריית שאול הובא בצהרים (שני) למנוחות אל"מ אסף חממי הי"ד. אלפים הגיעו להלוויה. חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, נפל בקרב בנירים בשביעי באוקטובר, וגופתו נחטפה לעזה. הרב הצבאי הראשי קבע את מותו בתחילת השבוע, לאחר בחינה של כלל הממצאים ועל בסיס מידע מהימן, ועל כן התיר להביאו למנוחות.

החלל נקבר לצד דודו, איתן חממי הי"ד, לוחם בגולני שנפל במהלך תרגיל צבאי, ואחיה של סבתו, יאיר צברי הי"ד, שנפל במהלך שירותו. בהלוויה השתתפו שר הביטחון יואב גלנט וקצינים בכירים לשעבר, בהם הרמטכ"לים גדי איזנקוט, גבי אשכנזי ואביב כוכבי.

שר הביטחון ספד: "אסף חממי, מהטובים, האמיצים והאיכותיים שצמחו בצה"ל בשנים האחרונות. הוא היה שם עם שחר, בבוקרו של אותו היום, בדרכו להגן יחד עם החפ"ק שלו, על קיבוץ נירים. הוא היה שם להגן בגופו על תושבי העוטף שהיו למשפחתו השנייה ואותם כל כך אהב. מי שכל חייו הבוגרים הוקדשו לביטחון המדינה, מי שקשר את גורלו עם הגנתם של אזרחי ישראל, נפל כמפקד וכלוחם, בעודו ממלא את ייעודו, את שליחות חייו. אסף חונך בצה"ל על מקורות העוצמה של המפקד. האמונה בצדקת דרכנו והדוגמה האישית כערך מוביל. כך פעל גם ביום פתיחת המלחמה, יום נפילתו. הוא גילה העזה ונחישות והיווה דוגמה ומופת לפקודיו עד רגעיו האחרונים. היית אחד מבניה הטובים של הארץ היפה שלנו, אחד מן המפקדים הנערצים של גבעתי, באתי לכאן היום כדי להבטיח לך, להבטיח לכולנו: לוחמי צה״ל ומפקדיו ישלימו את המשימה".

האם קלרה ספדה לבנה: "אספי, בני האהוב, מי היה מאמין שבמקום שאכתוב לך ברכה ליום הולדתך שחל ב-2 בדצמבר אני עומדת פה ומספידה אותך. תמיד ברחת מאור הזרקורים ותראה כמה קהל עצום בא לחלוק לך כבוד אחרון. באותה שבת שחורה האור שלנו כבה. ברגע שהתקבלה ההתרעה לא היססת לרגע, לחמת בגבורה מול עשרות מחבלים. לא חשבנו שתפעל אחרת, היית ילד בעל אחריות גדולה, אהבה גדולה וחמלה לאחיך ולמשפחתך, ידענו תמיד שעליך אפשר לסמוך. כמה רצית לגדול, להגיע לצבא ולתרום למדינה".

האם הוסיפה: "היית איש של חיבורים, הארת את חיינו, פשוט היה לאהוב אותך ואני מקווה שהייתי ראויה לבן כמוך. יצאת תמיד ראשון כאחרון הלוחמים מכל נגיעה בגדר, כי האמנת שתפקידך הוא להגן על התושבים. התרעת, ראית את הנולד והיו מי שאמרו שאתה רואה שחורות - ובאה השבת השחורה. מי ייתן שההקרבה הגדולה ששילמת בחייך לא הייתה לשווא".

האב אילן: "אסף בני האהוב הנמצא פה וגם נמצא בעזה. מחויבות היא המילה שבחרתי לתאר את הדרך שבחרת ללכת בה. בבוקר ה-7 באוקטובר לא היססת להשאיר את אלון בנך ולצאת להגן על המדינה. הענקת לנו 10 דיברות וערכים שהאמנת בהם: צניעות ודרך ארץ, להיות ממוקד מטרה, להיות יציב ואיתן, להאמין בדרך שלך, נתינה, להימנע משיפוטיות וביקורתיות, לדעת למחול, הקשבה, לדבר פחות ולעשות הרבה, ורק אהבת חינם. אסף ילדי, תודה על הזכות להיות אבא שלך ועל הגאווה שהענקת לי".

ספיר, אשתו: "מעטות השבתות שהסכמת שנבוא לבקר אותך, בחודש וחצי שלפני השבת הארורה הזו ראינו אותך פעם אחת. הצעת לאלוני לעשות איתך את השבת, זה היה הכיף שלו. שיחת הווידיאו האחרונה שלנו הייתה בשישי בלילה. ב-6:30 בבוקר התעוררתי מהאזעקות בהלם מוחלט. שלחתי לך הודעה אם לאסוף את אלון, אבל כבר לא ענית, כבר יצאתם לקרב. היית הפרטנר המושלם, אתה דואג למדינה ואני לכל השאר. גם אני כמו רבים מפקודיך הלכתי שבי אחריך, אתה על הרעיון ואני על הביצוע. הרוח שלך טבועה בנו והיא תמשיך".

מפקד אוגדת עזה, תת אלוף אבי רוזנפלד, הספיד: "התגייסת לפני למעלה מעשרים שנה לגבעתי ומאז בחרת להוביל. נועדת לגדולות. מופת של מקצועיות ואנושיות. נפגשנו לפני חמש שנים על הגדר מול אל בורייג' לשיחה קצרה, ורצת למשימה. אמרת לי שאתה רוצה תפקיד הכי מבצעי. לפקד על חטיבה בגבול עזה זה השיא. לא חלמתי גם בסיוט הכי גדול שזה יהיה תפקידך האחרון כשאתה נופל בסמוך לנירים. היית נטו מפקד, נטו לוחם. בתרגילים מבצעים ולחימה. ידעתי שאפשר לסמוך עליך. יצאת קדימה. בקיבוץ נירים נלחמתם בגבורה. אתה מגן נירים. מגן אשכול. מגן ישראל".

בשם תושבי נירים ספד לחממי הי"ד אבי דבוש, תושב הקיבוץ: "הרבה תארים צברת בחייך. אני רוצה היום לתת לך תואר נוסף 'מגן נירים'. ב-7 באוקטובר הגעת להציל אותנו. נכנסת לנירים, פגעת במחבלים בקרב של מעטים מול רבים עד לאפיסת כוחות. בין לבין סייעת להבין את גודל הצרה. הרבה ניסים התרחשו באותו יום. אתה היית הנס של כולנו, בנס רק חמישה נרצחו ורק חמישה נחטפו".

הזמר חנן בן ארי הגיע להלוויה ושר את שירו "שמש". בקריית אונו, עיר מגוריו של חממי, רעייתו מירב ושלושת ילדיהם, המתינו המונים ברחובות, עם דגלי ישראל, לשיירה לבית העלמין בקריית שאול.

חממי הוא אחד משלושה אלופי-משנה סדירים שנהרגו מאז פרוץ המלחמה, והם הקצינים הבכירים ביותר שנהרגו בה. השניים האחרים שנפלו הם מפקד היחידה הרב-מימדית, אל"מ רועי לוי ומפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יהונתן שטיינברג. הי"ד.

תגיות:חללי צה"למלחמת חרבות ברזלאל"מ אסף חממי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה